Grote niveauverschillen bij Rockacademie Music Lab Showcase

Structuur ontbreekt bij Virginia, Rutger brengt leven in de brouwerij

Twan Spierts ,

In de Kleine Zaal en Bat Cave van 013 lieten acts van de Rockacademie donderdagavond zien wat ze in huis hebben. De avond vertoonde een wat niveau betreft stijgende lijn, met Blast Phemous als knallende afsluiter.

Structuur ontbreekt bij Virginia, Rutger brengt leven in de brouwerij

In de Kleine Zaal en Bat Cave van 013 lieten acts van de Rockacademie donderdagavond zien wat ze in huis hebben. Het concept: zes bands uit het tweede en derde jaar van de opleiding zijn een half jaar lang aan het repeteren geweest. Het resultaat laten zij zien op twee showcases, waarvan donderdag de eerste was. De avond vertoonde een wat niveau betreft stijgende lijn, met Blast Phemous als knallende afsluiter.

VIRGINIA
Een kwartiertje later dan gepland, wordt de avond in de Kleine Zaal geopend door Virginia, de band rondom zangeres Leonie Bos. Zowel Leonie als één van haar gitaristen heeft de neiging om tijdens het muziek maken te kijken alsof ze moet poepen. Enige gezichtsexpressie past wel bij de muziek, maar overdrijven is ook een kunst. Opvallend aan de sferische liedjes van Virginia is het gebrek aan structuur in de vorm van coupletten en refreinen. Dat hoeft niet altijd slecht uit te pakken, maar in dit geval doet het dat wel. Een totale anticlimax wordt bereikt wanneer Leonie tijdens het laatste nummer begint te schreeuwen als een kat die op haar staart is getrapt. Al met al klinkt Virginia niet heel slecht, maar goed is het ook niet.

ROOM 101
Na het optreden van Virginia verhuist het hele publiek naar de Bat Cave om daar de volgende act te zien. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: wat is dit slecht. Singer-songwriter Joerie wordt door de presentator aangekondigd als Room 101, naar de gelijknamige kamer uit het boek 1984 van George Orwell. Joerie heeft een zeer sterk accent, geen mooie zangstem, is vaak niet zuiver en schrijft saaie melancholische liedjes, waarvan de teksten een hoog clichégehalte hebben. Van een rockacademiestudent mag je veel meer verwachten.

RUTGER
Slechts twee gitaristen zitten er op het podium als het publiek weer terugkeert in de Kleine Zaal. Zanger Rutger begint rustig. Zijn stem ligt lekker in het gehoor, maar is niet bijster sterk. Als na het openingsnummer de rest van de band zich bij de gitaristen voegt, komt er echt leven in de brouwerij en komt zijn stem ook beter tot z’n recht. Rutger maakt leuke, lekker in het gehoor liggende poprockliedjes. Het derde nummer is lekker uptempo en daarin laten de bandleden zien wat ze in huis hebben. Ze sluiten af met een vrolijk, radiovriendelijk nummer, dat op 3FM niet zou misstaan.

DOUBLE H
Double H draait om de rappende zangeres Hind Hakki. Haar band bestaat slechts uit dames. Met een saxofoniste, een toetseniste, een bassiste en een geweldige achtergrondzangeres speelt ze de Bat Cave plat. Double H’s stijl ligt tussen hiphop en R&B in, met veel funkinvloeden. Het is jammer dat de beats, en zo af en toe ook nog wat andere instrumentale en vocale invullingen, uit een cd-speler komen. Op z’n best is de band geheel live, zonder drums. Maar ook met een elektronische beat klinkt het prima.

BLAST PHEMOUS
De eer om de eerste Rockacademie Music Lab Showcase (maandag 8 juni aanstaande is de volgende) af te sluiten is weggelegd voor Blast Phemous. De band maakt hardrock, soms tegen metal aan. Af en toe klinkt het een beetje als Metallica. Met één groot verschil: de zang van Blast Phemous wordt verzorgd door een vrouw. De stoere rockchick Fenneke Pommer zingt alsof haar leven ervan af hangt en doet dat niet onverdienstelijk. Hoewel haar stem eigenlijk net iets te lief is voor de harde muziek van de band, is het een interessante combinatie. Blast Phemous speelt heel strak. Een mooie afsluiter van een avond met oplopend niveau.