Jerry Lee Lewis kort maar kordaat in 013

Lee Gocher & the Sundowners brengen pure en plezierige rockabilly

Marco van Hoof ,

Na een goed optreden van Lee Gocher & the Sundowners speelde de band van Jerry Lee Lewis eerst vier nummers zonder The Killer. Desondanks wisten ze de aandacht goed vast te houden. Daarna kwam de levende legende onder luid applaus op en gaf het gretige publiek in drie kwartier waar het voor kwam. Met een driedubbelklapper als uitsmijter.

Lee Gocher & the Sundowners brengen pure en plezierige rockabilly

Na een goed optreden van Lee Gocher & the Sundowners speelde de band van Jerry Lee Lewis eerst vier nummers zonder The Killer. Desondanks wisten ze de aandacht goed vast te houden. Daarna kwam de levende legende onder luid applaus op en gaf het gretige publiek in drie kwartier waar het voor kwam. Met een driedubbelklapper als uitsmijter.

ROCKABILLY MEN
Voorprogramma Lee Gocher & the Sundowners brengt een half uur vol fijne rockabilly waarop het woord in haar puurste vorm van toepassing is. Samen met contrabassist Brandon Hoadley en drummer Ritchie Taylor prikkelt zanger en gitarist Gocher het publiek. Vanaf de eerste noot van het eerste nummer is de stijl bepaald en hiervan wordt - een enkele keer daargelaten - niet afgeweken. Het nummer Rockabilly Man drukt dan ook precies uit wat deze mannen zijn.

THE KILLER
Maar hoe alleraardigst en authentiek Lee Gocher en zijn mannen ook spelen, het publiek komt voor The Killer. Het geduld van de concertgangers wordt enigszins op de proef gesteld als de band van Lewis opkomt en de eerste vier nummers zonder hem speelt. Maar dan, eindelijk, komt de man op. De gretigheid van het publiek is voelbaar en het applaus enorm. Als hij opent met klassieker Roll Over Beethoven (ooit nog door The Beatles en Chuck Berry op plaat gezet) ontlaadt de zaal volledig. Het wachten ziet zich honderd procent beloond.

Na de opener komt er een aantal rustigere nummers maar na een half uur gaat het los met Johnny B. Goode. Deze evergreen blijkt het begin van een lekker stukje rock 'n' roll te zijn, want hierna brengen Lewis en z'n band Whole Lotta Shakin' Goin' On, een van zijn bekendste nummers. De bewegingen die de oude Killer tijdens het nummer met zijn armen maakt om de tekst 'Come On' luister bij te zetten, zijn niets anders dan mooi. Oude handen vragen een (denk)beeldige vrouw dichterbij te komen. Het is trouwens een van de weinige bewegingen die de Grammy-winnaar maakt. Zijn 73-jarige handen en vingers zijn de piano nog volledig meester maar de drukke en wilde bewegingen die hem zo bekend hebben gemaakt, moeten plaats maken voor een bedaarde houding.

Na Whole Lotta Shakin' Goin' On wordt de zaal getrakteerd op Lewis' allergrootste hit Great Balls of Fire. Na deze hattrick is het - na drie kwartier - mooi geweest. De rock 'n' roller, die ooit een piano in de brand zette tijdens een optreden en regelmatig met zijn voeten piano speelde, loopt naar de zijkant van het podium waar een begeleider al staat te wachten. Onder een wederom luid applaus verlaat de levende legende het podium terwijl de rest van de band een minutenlang heerlijk klinkend coda bij Great Balls of Fire speelt.