Rockacademie gaat commercieel

RACEM 'boardmember' Bong: "Op den duur moeten we zelf onze inkomsten genereren"

De Tilburgse Rockacademie heeft een pact gesloten met aanstormend talent. "Wij willen artiesten ondersteunen en ze helpen hun droom te verwezenlijken," vertelt Yeattem Bong van de Rockacademie Content Exploitatie Maatschappij (RACEM). Het moet uiteindelijk tot een platencontract voor de artiest leiden en voor studenten die onderdeel uitmaken van RACEM levert het project studiepunten op.

RACEM 'boardmember' Bong: "Op den duur moeten we zelf onze inkomsten genereren"

Studenten van de Tilburgse Rockacademie kunnen sinds kort deel uit maken van de Rockacademie Content Exploitatie Maatschappij (RACEM). Het bedrijfje wil aanstormend talent op weg helpen. Naast de afdelingen A&R en ‘legal’ is er ook een echte directie. Bands kunnen zich tot 7 november aanmelden, De twaalf studenten krijgen studiepunten.

Yeattem Bong, een van de ‘boardmembers’ van RACEM geeft toe dat er al genoeg grote spelers in de muziekindustrie zijn die jong talent op weg willen helpen. “Maar wij geven de artiesten echt een heel grote rol. We doen het samen,” aldus Bong. Het startkapitaal waarmee RACEM aan de slag gaat, is opgebouwd uit sponsorgelden. “Maar op den duur moeten we zelf onze inkomsten genereren. We zijn gewoon een commercieel bedrijf.”

Bong is zelf een tweedejaarsstudent van de Rockacademie en moet minimaal een half jaar lang deel uit maken van RACEM. Wanneer je dus net de carrière van een kersverse artiest op de rails hebt gezet, moet je naar je volgende taakblok? Bong: “Het bedrijf blijft van school en is niet van de studenten. Vandaar dat je er maar een beperkte tijd deel van uit mag maken. Maar je kunt dit taakblok wel oprekken tot drie jaar. Artiesten hoeven dus niet bang te zijn dat een heel team verandert als het studieblok afloopt.”

Artiesten die uitgekozen worden door RACEM worden net zolang gesteund, tot de leerlingen niets meer voor zo’n artiest kunnen betekenen. Bong: “Wij proberen een licentiedeal of een platencontract voor ze te regelen, maar artiesten zitten niet echt aan ons vast. Wij ondersteunen en laten ze behoorlijk vrij.”

Iedere artiest kan zich aanmelden bij RACEM. Bong: “Inmiddels hebben we de keuze uit heel wat verschillende bands: van hiphop tot pop en van dance tot jazz. In sommige bands spelen leerlingen van de Rockacademie, in andere niet. Maar alle twaalf leerlingen van RACEM zijn zelf wel artiest. Wij begrijpen dus heel goed dat artiesten een contract willen.”

In een tijd dat acts als Radiohead en Prince hun muziek nagenoeg weggeven en Madonna een deal tekent met een concertpromotor in plaats van een platenmaatschappij, zal ook RACEM moeten nadenken over nieuwe manieren om een act aan de man te brengen. Bong: “We denken dat de huidige maatschappijen juist wel een rol kunnen spelen, bijvoorbeeld bij distributie. Maar natuurlijk zoeken we naar nieuwe manieren om inkomsten te genereren. Er loopt best veel talent rond, maar je moet tegenwoordig heel wat knowhow van de industrie hebben. Er is meer dan muzikantje spelen.”