DJ Juggernaut Mace is voor velen een nieuwe naam, maar binnen de hiphopscene is hij wellicht nog bekend als deejay van de Bredase groep GrandMasterMind. Al voordat deze groep werd opgeheven in 2006 stortte Mace (in het dagelijks leven Tilburger Rogier van Hout) zich op andere projecten, waaronder het Fremdkunst-concept. Volgens de website van Mace heeft een illustere figuur genaamd Bandana Handoekoe de definitie van Fremdkunst aan de deejay gegeven. We citeren: "Fremdkunst is als een overhangende tak boven een wildkolkende stroom. Maar denkt u nu niet dat die tak de hulpeloze drenkeling enige houvast kan bieden. Het is meer het soort tak dat precies afbreekt boven zijn hoofd en met reusachtig gewicht de verlorene neerslaat en met knoestige punten vastdrukt in het slijk van de rivierbodem."
Voor Mace was deze uitspraak inspirerend genoeg om het geluid van Fremdkunst te willen realiseren. Dat doet hij op het gelijknamige demo-album dat eerder dit jaar verscheen, met als ondertitel 'B-Beats and Soundscapes by DJ Mace". Op dit voornamelijk instrumentale album bouwt Mace een wereld vol beats, maar ook meer filmisch klinkende soundscapes komen langs. Denk aan de instrumentale hiphop van DJ Shadow of het filmwerk van David Holmes, en dan kom je een beetje in de buurt. Maar Mace gaat ook hele andere richtingen in en vermengt bijvoorbeeld in het nummer Maître des Disques een warmbloedig jazzloopje met een vleugje van het soort electro waar Bas Bron (Jeugd van Tegenwoordig, Bastian) zich in heeft gespecialiseerd. Het geheel wordt verlevendigt door vrienden van Mace, zoals de draaitafelspecialisten Optimus & Vindictiv (die samen met DJ Mace de groep DigHeads vormen), gitarist Shycop, zangeres Lieve van Tuijl en vele anderen.
De sfeer van Fremdkunst is moeilijk te beschrijven. De muzikale invloeden zijn ontelbaar, maar DJ Mace maakt van de soulvolle samples, strakke drums en livegespeelde melodieën toch een constant geheel. Het album vloeit van melancholische nummers, waarin de piano en viool op de achtergrond hun werk doen, naar meer feestelijke tracks als B-Boy Mardi Gras, een funky hommage aan de New Orleans-jazz. De jarenlange onderdompeling van Mace in de hiphopcultuur is hoorbaar, net als de nieuwe inspiratie die hij gevonden moet hebben bij het maken van instrumentale hiphop. De echt leuke tracks wachten op ons aan het eind van het album. Het spannende nummer Vlad Tepes en het daaropvolgende, 14 minuten durende Tape King/Membus/Proslogion vertonen allebei een spannende opbouw en een uitgekiend gevoel voor compositie. Wie niet zo houdt van hiphop met drum 'n bass-invloeden en soundscapes, moet het maar even volhouden, want afsluiter Eardrumpopmusic is weer een lekker vet elektropopnummer.
Geen twee nummers op Fremdkunst lijken op elkaar, maar toch vormt het album één duidelijk geheel. DJ Mace en zijn vrienden spreken zowel je lichaam als je hersens aan op deze soulvolle stamppot. De kwaliteit blijft consistent en het resultaat is een goed, innovatief album dat behoorlijk warm maakt voor de live-versie van Fremdkunst. Daar wordt in samenwerking met Optimus & Vindictiv aan gewerkt, vertelt Mace op zijn website. Wij zijn benieuwd! Als we op het demo-album af kunnen gaan, dan kan dit project binnenkort naast C-Mon & Kypski en Lefties Soul Connection staan qua kwaliteit.
DJ Juggernaut Mace spreekt zowel mind als body aan op Fremdkunst
Instrumentale hiphop met spannend live-gevoel op demo-album van Tilburgse deejay
Hiphop-producer DJ Mace stortte zich na het deejay'en bij de groep GrandMasterMind op het maken van instrumentale hiphop. Zijn demo-album Fremdkunst is het resultaat van drie jaar lang zwoegen in de beatkeuken en heeft veel verrassingen voor de luisteraar. Mace maakt samen met vrienden een warm en sfeervol geheel van ontelbare muzikale invloeden.