013 weigert Franse extreme seks-, poep- en piesperformance

Extreme podiumacts zorgen nog altijd voor heibel in podiumland

Je zou zeggen dat donkere rock 'n roll-holen geen grenzen kennen. Maar toch: 013 schrapte deze week een performance van de Franse Jean-Louis Costes, vanwege een te hoog seks-, poep- en piesgehalte. Niet op last van een politieke partij of organisatie, maar van het 013-bestuur zelf. Waar ligt de grens bij het al dan niet laten optreden van omstreden acts? 3VOOR12 haalt herinneringen op aan Rockbitch, Chris Korda en Ann Liv Young.

Extreme podiumacts zorgen nog altijd voor heibel in podiumland

Poppodium 013 in Tilburg weigert de 52-jarige Franse kunstenaar en noisemuzikant Jean-Louis Costes van een Crack Beats-avond. Dat meldt 3VOOR12 Tilburg. De reden: Costes koketteert in zijn voorstelling Les Petits Oiseaux Chient (kleine vogeltjes schijten) volop met extreme seks, bloed, poep en urine. En dat zou niet passen bij het karakter van 013, oordeelt het bestuur op eigen initiatief, zonder druk van buitenaf.

De afgelasting is tot woede en teleurstelling van programmeur Vincent Koreman, die abrupt ook de rest van het programma van zijn label Vatican Analog van de avond schrapte. Het bestuur van 013 zou namelijk al veel langer op de hoogte zijn van de show van Costes. De komende weken laat Koreman zijn werk als programmeur voor 013 voor wat het is. Intussen is Costes in juni overigens wel welkom in Rotterdam en Utrecht. De Fransman rekent zich tot het zogeheten "Weens aktionisme", een kunstvorm die in het teken staat van de verminking van het beeld van de kunstenaar.

Eens in de zoveel tijd is het weer eens zover. Een geboekte act in een zaal, of het nu muziek, theater of dans is, blijkt op de een of andere manier te heftig of controversieel, waarop de roep klinkt om het gebeuren af te gelasten. Meestal is die roep afkomstig van een belangenorganisatie, politici of de burgemeester, die geen omstreden act op de gemeentegrond duldt. Dit keer is het dus het bestuur van 013 zelf geweest dat ingreep. Het goede imago van een podium is met de komst van een omstreden optreden immers zo geschaad. En dat kan weer subsidies in gevaar brengen.

Eind jaren negentig maakte de Britse band Rockbitch podia onveilig met hun pornoact die alle aandacht afleidde van hun hardrockmuziek. Sommige gemeenten verboden een optreden van de band op hun grondgebied. Ook niet overal welkom: Chris Korda, muzikant en leider van de Amerikaanse Church of Euthanasia. Hij maakte een video waarin hij beelden van de 11 september-ramp en harde porno mixte. Vanwege die frats besloot Lowlands vijf jaar terug de show van Chris Korda af te gelasten. Een optreden in Paradiso ging wel gewoon door, ondanks protest van het CDA. Soms zorgt een act pas achteraf voor wat opschudding. Zoals onlangs op Motel Mozaïque, waar tijdens de pornografische versie van Sneeuwwitje door de Amerikaanse Ann Liv Young mensen de zaal uit liepen.

In het Rotterdamse hardrockpodium de Baroeg ging Rockbitch destijds wel door, twee keer zelfs, waardoor de subsidie van het hardrockpodium bijna in het geding kwam. “Enkele politici wilden toen in ieder geval onze subsidie stopzetten”, vertelt programmeur Leon van Rijnsbergen. “Maar goed, op dat soort momenten moet je een afweging maken tussen die dreiging of twee keer een uitverkochte zaal. “Je moet er ook wel mee uitkijken. Het is tenslotte overheidsgeld dat je uitgeeft.” Qua extreme muziek kent de Baroeg sowieso geen grenzen, als het om overtuigingen gaat wel. Van Rijnsbergen: “We krijgen wel eens nazistische bands aangeboden, die willen we pertinent niet in de tent hebben. Daar ligt absoluut de grens. Maar voor mij persoonlijk zou die act die 013 geweigerd heeft ook te extreem zijn hoor.”

De Melkweg kreeg geen problemen met Rockbitch op de planken. Wel klonk er protest toen een paar jaar terug de Jamaicaanse rapper Buju Banton op het podium stond, uit de mond COC-betogers voor de deur. Want Banton heeft een nummer waarin hij zingt dat homo’s door het hoofd geschoten moeten worden. Op de Uitmarkt was hij daarom niet welkom, zijn show in de Melkweg ging wel door. “Ik zie geen reden om een show af te gelasten vanwege de tekst van één nummer dat vijftien jaar oud is”, zegt Melkweg-directeur Cor Schlösser. “Er was ook een keer heibel rond een optreden van Type O Negative, vanwege het extreem-rechtse verleden van zanger Peter Steele. Ook dat was iets van jaren terug, de show ging gewoon door. De Melkweg is volgens mij steeds heel goed uit die discussies gekomen.”

Een extremere show noodgedwongen moeten weigeren is de zaal nog nooit overkomen. “Programma’s die mogelijk voor problemen gaan zorgen proberen we ook te vermijden. Maar daar hoeven we eigenlijk geen moeite voor te doen. We zitten echt niet maandelijks naar het plafond te staren met de vraag: moeten we dit nu boeken of niet? Tja, racistische bands heb je liever niet op het podium, maar daar hebben we nauwelijks tot niet mee te maken in ons circuit. Ik ben trouwens wel benieuwd naar wat 013 precies heeft geweigerd, heb je een website?”

Vorm zelf een beeld van de act van Jean-Louis Costes en bekijk zijn website. Lees ook het artikel van 3VOOR12/Tilburg over de afgelasting van de act van Jean-Louis Costes.