ZXZW DAG 2: V39 etaleert pikzwarte noise op koopzondag

Zaaltje in V39 komt maar niet van jeugdsoossfeer af

Bas Verbeek, ,

Relaxte elektronica van Amp3rsand, 8bit muziek van Gieskes, schreeuwlelijke electronoise van Kunt, dubstep van Charly & Gallus, Shitmat die niet op komt dagen en een flinke pot dansbare breakcore van Mash Up Soundsystem. Dat was te zien in de zaal van V39, terwijl Masonic Youth vanuit de etalage verbaasde gezichten kreeg te zien.

Zaaltje in V39 komt maar niet van jeugdsoossfeer af

Het is de enige échte undergroundlocatie op ZXZW, maar dan houdt het ook wel op met de toepasselijkheid van het verstopte zaaltje van jongerenvereniging Attak onderin het muziekkantorengebouw V39. Juist de sfeer van een hangplek voor jongeren (wat het ook is) en matige toestroom van publiek zorgt er onder meer voor dat de vuige electronoisepunk van Kunt en micromusic van Gieskes doodslaat. AMP3RSAND Vooral bij aanvang om half vier is het moeilijk om mensen onder de grond te krijgen. Daarom zal Amp3rsand moeten aanvangen voor welgeteld één bezoeker, en dat ben ik. En degenen die binnen komen lopen haken al snel af. Is de laptopact dan zo slecht? Niet eens. Twee maanden geleden was hij nog onbeduidend op de tweede editie van de elektronica-avond Vatican Analog, vandaag is er meer een rode draad te vinden in de relaxte sfeer die hij ten gehore brengt. Van minimale click & cut tot volle synths en vooral veel lagen samples tegelijk. Nog steeds wat te lukraak, maar feel is goed, ook al slaat die natuurlijk compleet dood in de lege zaal. GIESKES Gijs Gieskes is een echte überknutselnerd. Zo brouwt hij software om je MySpace pagina te pimpen, programmeert applicaties om zijn opgenomen samples mee te componeren en maakt ander leuk materiaal om minstens een dag zoet te zijn op zijn website. Zelf componeert hij natuurlijk ook muziek, en het mag duidelijk zijn dat Gieskes houdt van spulletjes met een stekker eraan uit de jaren tachtig. Daar knutselt hij graag mee, zo ook met Gameboys. Resultaat is de micromusic (8bit liedjes gemaakt met Gameboy) waar inmiddels wereldwijd een complete scene van leeft. Onderscheiden daarin doet hij qua sound niet bijzonder veel, maar de volle sound met gedreven beats klinkt aangenaam. Maar die uitzinnige 8bitcore finale had hij veel eerder in mogen zetten. En het zou zeker ook niet misstaan dat hij zijn knutseltalent mee naar het podium genomen zou hebben. KUNT Als twee dames met uilenmaskers het podium op komen, wordt de indruk gewekt dat hier twee alleraardigste meiden aan de gang gaan. Als het lieflijke introdeuntje stopt en de maskers afgaan, trekken ze hun strot open en veranderen ze in twee bulderende wijven. Er wordt flink aan de knoppen gedraaid om een chaos aan electro en noise te maken, maar de twee komen vooral een show opvoeren. Het publiek is te nuchter om op de wilde dansjes in te gaan en de middelbare schoolmeidenvocalen écht te kunnen harden. Vaak is het geschreeuw dan ook niet meer dan dat, want ook de noise brengt de twee muzikaal niet erg diep. Bescheiden freakshow voor wie van bulderende dames houdt. CHARLY&GALLUS Dub en 2-step. Dubstep dus en Charly & Gallus mogen dat subgenre op dit festival vertegenwoordigen. Langzaam maar zeker komen de twee dj's op gang. Om de boel aan te kleden loopt er ook nog een raggazanger door de zaal, die het podium amper betreedt, maar al wandelend lijkt te improviseren. Het relaxte, maar onpersoonlijke sfeertje houdt nog even aan want de volgende act, Shitmat, is niet op komen dagen. Enkele maanden terug liet hij het overigens ook al op de avond van Crackbeats in 013 afweten, dus is er wederom teleurstelling voor de liefhebbers van de eigenzinnige jungle/breakcore van de Brit. In plaats daarvan versterkt het duo van Kunt de dubstepdj's. Flink dansen en ook de sidekick van V/VM komt in zijn kippenpak wild rondrennen in de zaal om de spontane collaboratie nog het kijken waard te maken. Als de dubsteppers afdruipen en Kunt het zelf moet doen, druipt het publiek ook af, om nog een keer terug te komen voor het drum & bass/breakcore partijtje van Mash Up Soundsystem. Een duo dat wel weet hoe een dansfeest in elkaar steekt en dus in V39 niet geheel op zijn plek valt. MASONIC YOUTH Verreweg het meest bijzonder dat in dit gebouw te zien is, is Masonic Youth. Te bijzonder om in de zaal beneden te zetten, dus mogen zijn gedurende de dag zo nu en dan spelen voor de ramen aan de veemarktstraat. Knutselkunst van de handen van mensen van onder meer FCKN BSTRDS. Pikzwarte poppen, pakken en andere beeldende kunstwerken zijn slechts het decor oor de net zo pikzwarte krassende soundscapes en noise van het collectief. Borrelende vocalen, drones en attributen zoals een snerpende zaag en vibrator in actie dikken het vervreemdende geheel aan tot een duistere sensatie. Vooral ook de gezichten van onwetend winkelend publiek (koopzondag) zijn grappig om te zien. En zo komt de meest diepe underground tot de mensen. Lang leve ZXZW.