ZXZW DAG 2: Gevarieerd programma trekt weinig publiek naar Extase

Metalkroeg komt metal tekort

Stefan van Doleweerd, ,

Extase had ook dit jaar tijdens de tweede editie van ZXZW een uitgebreid en vooral gevarieerd programma. Van een Rotterdams bandje met potentie via een ingetogen singer/songwriter en dan eindigen met een stevige pot echte metal. Helaas trok ZXZW ook dit jaar in Extase niet veel publiek en waren er weinig muzikale hoogtepunten te beluisteren.

Metalkroeg komt metal tekort

THE MADD Hoewel er slechts zo’n vijftien bezoekers aanwezig zijn weet de Rotterdamse garagerockband The Madd als opener in Extase meteen te overtuigen. Het viertal, dat onvervalste beatmuziek maakt zoals een halve eeuw geleden, staat op het podium met een heerlijk arrogante houding alsof zojuist een uitverkocht Paradiso is plat gespeeld. De band draait vooral om het gitaarspel en de performance van zanger/gitarist Dr. D. Von Raven en zijn sidekick; toetsenist De Schuinsmarcheerder en zijn oude Philicorda orgeltje. The Madd heeft zeker de potentie om door te groeien als band en zou zomaar eens door kunnen breken in Groot-Brittannië. De Britten zijn momenteel dol op bands die enigszins rammelend klinken en muzikaal gezien teruggrijpen naar het verleden. Al met al een leuk begin van een lange dag bands beluisteren. ADDACTIONLISTENER(THIS) Van de vijftien bezoekers die naar The Madd hebben staan kijken en luisteren is ongeveer de helft verdwenen als addActionListener(this) het podium opstapt. Deze Belgische band met de ietwat vreemde naam speelt een korte, rommelige set en weet nauwelijks te overtuigen. Onze zuiderburen zijn zo druk bezig met genres in elkaar laten overvloeien dat geen moment duidelijk wordt wat voor een soort muziek ze nu precies maken. Ergens in de verte zijn wat invloeden uit de hardcore en punk te horen maar dan in een erg rustig en vaag jasje gestoken. De band zelf lijkt er ook geen moment echt in te geloven en werkt plichtmatig en weinig enthousiast haar setlist af. TOM MUSCA Het goede nieuws voor Tom Musca is dat er voor aanvang van zijn optreden meer bezoekers naar Extase zijn gekomen. Helaas voor hem zijn het allemaal mensen die wachten op de volgende band, Engine of Doom. De luidruchtige metalfans staan niet open voor de prachtige, intieme luisterliedjes van Musca. Met mooie stem zingt hij zijn nummers als een klassieke singer/songwriter. Het bijzondere van Musca is dat hij zichzelf niet alleen begeleidt op gitaar, maar dat hij ook samples en loops gebruikt. Dit geeft zijn muziek iets extra’s waardoor hij zich weet te onderscheiden van collega-muzikanten in het genre. ENGINE OF DOOM Alles aan Engine of Doom is uitermate clichématig; naam, muziek en podiumpresentatie. Toch is het achterzaaltje van Extase ineens volledig gevuld als deze metalband het podium betreedt. De reden? Metal in Extase is als Frans Bauer op het TROS muziekfeest, het trekt altijd publiek. Verder speelt Engine of Doom als Tilburgse act ook nog een thuiswedstrijd en weet eindelijk wat sfeer in een tot dan toe vrijwel lege kroeg te brengen. De band is niet slecht, maar het is allemaal weinig bijzonder. Engine of Doom is gewoon een degelijke metalband met een uitermate energieke zanger. TERG Nadat Engine of Doom Extase eindelijk vol had gekregen is het de beurt aan soloartiest Terg. Die doet zijn naam eer aan door het publieke tot het uiterste te tergen met zijn noise die is opgebouwd uit aan elkaar geschakelde versterkers en effectenpedalen. Terg slaat, draait en ‘bespeelt’ zittend op het podium zijn ‘ instrumenten’ en roept tegelijkertijd van achter zijn bivakmuts wat kreten door de microfoon. Na het eerste nummer (kunnen er ook drie zijn geweest, van nummers is namelijk nauwelijks sprake) blijkt dat enkel een geluidsman, het barpersoneel en ik Terg staan te bewonderen. Met zijn naar eigen zeggen ‘onbeluisterbare mix van keiharde noise en keiharde noise’ weet antisocialist en non-conformist Terg Atari Teenage Riot te degraderen tot softe popmuziek. EMBRACE FIRE Een half uurtje na de freakshow van Terg is het de beurt aan de Rotterdamse indierockers van Embrace Fire. De band heeft duidelijke invloeden van emo-bands als At the Drive-In en Pretty Girls Make Graves, maar helaas voor Embrace Fire is zang erg belangrijk voor dit soort muziek. De meeste emo-bands hebben een zanger die zuiver en toch nog erg gevoelig klinkt (a la Boy Sets Fire), maar zanger Thomas Rademakers weet bij lange niet dat niveau te halen. Zijn stem is eentonig en regelmatig weet hij niet de juiste toon te vinden. Dat is jammer, want voor de rest is Embrace Fire een aardige band met een aantal goede en aanstekelijke liedjes. PROSTITUTE DISFIGUREMENT De laatste band vanavond in Extase is het Eindhovense Prostitute Disfigurement. Opnieuw is de zaal goed volgestroomd voor een metalband en ook de band zelf heeft er zin in. Als de zanger na het eerste nummer vertelt dat zijn band in Tilburg is om ‘effe te speuluh en zuipuh’ kan Prostitute Disfigurement niet meer stuk in Extase. De uitermate agressieve deathmetal met grindinvloeden brengt de zaal in beweging. De eerste moshpit van de dag is een feit en vanaf het eerste tot en met het laatste nummer buldert het geluid van de Eindhovenaren over het publiek heen. De band is op zich niet bijzonder origineel, maar haalt een zodanig niveau dat het zeker het bekijken en beluisteren waard is. Een goede afsluiter van een gevarieerd dagje Extase. Misschien volgend jaar wat meer metal en hardcore in deze kroeg tijdens ZXZW?