Ook dit jaar heeft de vijfde editie van Lucas Dec naast de vertrouwde juryprijs een publieksprijs. Naast het winnen van twee dagen opnames in een professionele studio, mogen twee bands met de meeste stemmen van de toeschouwers nog een keer terugkomen in Cul de Sac. Gisteren mochten de bands laten horen wat ze kunnen om mee te dingen naar die prachtige prijzen.
SINCE 1800
Eerste band in een aardige lege Cul is Since 1800. Gebrek aan zelfkennis kun je de band in ieder geval niet verwijten; van tevoren acht de zanger de kans dat Since 1800 in de prijzen valt miniem. Dat blijkt geen valse bescheidenheid. De muziek heeft weinig om het lijf: punky songs in de traditie van Green Day en Blink 182. Standaard akkoorden volgen elkaar op, on-orginele riffs zijn eerder regel dan uitzondering. Vooral het gebrek aan ervaring maakt dat de band niet echt professioneel overkomt. Hoewel de post-pubers het heel aardig proberen, komt er niet echt iets wezenlijks van de grond.
JAM
De band Jam heeft het al iets beter begrepen. Hun geluid klinkt wat volwassener, wat waarschijnlijk ook iets te maken heeft met de leeftijd van de bandleden. Ze grijpen terug op wat traditionelere punk. De hyperactieve zanger waant zichzelf even Iggy Pop door met volle overgave op een van de versterkers te klimmen en daar met evenzoveel enthousiasme af te springen. Het doet het altijd moeilijke publiek in Cul de Sac maar weinig. Misschien ook omdat de wilde bewegingen van de zanger niet helemaal stroken met de vrij tam spelende band.
SPLIT SECOND
Cul de Sac is inmiddels een beetje vol aan het geraken en Split Second mag zijn studiotijd proberen te winnen. De blonde zanger oogt als een jonge Sting zo met zijn bas om z’n nek, maar mist de uitstraling en stem van bovengenoemde. Split Second heeft een geluid dat niet echt overtuigt. De gitarist weet met zijn riffs en solo’s nog enige eigenheid te geven aan het bandgeluid. Maar ook hij kan niet verhelpen dat Split Second vooral blijft hangen in matige rocksongs die de middelmaat nauwelijks ontstijgen.
THE REGIMENT
The Regiment is een soort oudere versie van Since 1800. Meer ervaring, meer durf en vooral een strakkere en betere instrumentbeheersing maken van The Regiment het bekijken waard, als je tenminste van vrolijkere punkpop houdt. De Tilburgers hebben duidelijk vaker op een podium gestaan en zitten lekker in hun vel. Met de nodige bravoure trotseren zij de menigte en proberen het publiek er bij te betrekken. Aan het eind lijken ze Cul de Sac op hun hand te hebben. Er wordt zowaar wat meer geklapt en geschreeuwd. Aan het eind valt zelfs de elektriciteit uit alsof de apparatuur even moet bijkomen van zoveel ongebreidelde energie.
STEREO ACCIDENT
Stereo Accident mag deze matige muziekavond afsluiten. Het eerste nummer belooft nog wel het een en ander. Een fijne bluesrock song verschaft de avond net het scherpe randje wat het nodig heeft. Maar dan verzandt Stereo Accident in het spelen van matige poprock songs die vaak pathetisch en kleurloos klinken. Toegegeven: de bandleden beheersen hun instrument behoorlijk, maar hun optreden is uiterst slaapverwekkend.
WINNAAR
Winnaar van de avond is, zeer terecht, Regiment die met hun frisse pop/punk aardig weten te imponeren. Ook de publieksprijs is voor de Tilburgse band. Verder mag Stereo Accident nog een keer terugkomen in Cul de Sac.
Op donderdag 19 september wordt de uiteindelijke finale van de Lucas Dec Bokaal gehouden. De winnaars van maandag, Down Under en Operation Sand, dingen samen met de winnaars van gisteren naar de hoofdprijs.
Matige muziekavond in Cul de Sac kent terechte winnaar
Brutaal Regiment overtuigt zowel jury als publiek
Het gevecht om de Lucas Dec Bokaal wordt dit jaar voor de vijfde keer uitgevochten in muziekcafé Cul de Sac. Op maandag en dinsdag proberen tien bands door te dringen tot de finale twee weken later. De uiteindelijke prijs: 2 dagen opnamen in een willekeurige studio. Dat is toch leuk meegenomen als je als beginnende band je demo een beetje professioneel wilt laten klinken.