Elastiek wil vooral rekbaar zijn

PR-coordinator Naaijkens: "We willen naast grote namen ook beginnende bandjes een kans geven"

Maikel de Vocht, ,

Green Lizard, de Dijk, zZz, Spinvis, de lijst lijkt niet op te houden. Kijkend naar het programma van Elastiek, vanaf volgende week vier dagen in Hilvarenbeek, is er wel voor ieder wat wils. En dat allemaal zonder entree te heffen, je vraagt je toch bijna af hoe ze dat doen. 3VOOR12/Tilburg sprak met PR-coordinator Marjolein Naaijkens voor de inside information.

PR-coordinator Naaijkens: "We willen naast grote namen ook beginnende bandjes een kans geven"

Volgende week start wederom het meest rekbare festival van Nederland in Hilvarenbeek, Elastiek. Vier dagen lang kunnen de bezoekers genieten van een breed programma. Met in de line-up namen als Trijntje Oosterhuis, Di-rect, zZz en The New Cool Collective naast vele andere, mag het programma op zijn zachtst gezegd gevarieerd genoemd worden. PR-coordinator Marjolein Naaijkens van Elastiek geeft uitleg. De entree van het festival is gratis. Is het dan niet moeilijk om rond te komen? "We zijn al sinds we begonnen met Elastiek, 22 jaar terug, gratis. We draaien op de drankomzet, een hele hoop vrijwilligers en een aantal sponsoren. Zo lukt het om geen entree te hoeven vragen. Tijdens dit festival hebben we zo'n duizend mensen nodig. Dat wordt ieder jaar moeilijker om te vinden. Dit jaar hebben we bijvoorbeeld weer meer mensen nodig voor een parkeerplaats die we zelf beheren. Dus het wordt wel lastiger, maar we hebben het nu ongeveer zo goed als rond." Zijn bandjes moeilijk te krijgen? "Dat valt wel mee. We beginnen in oktober, november al met bands benaderen en letten dan vooral op wat is een publiekstrekker, wat is dit jaar bijzonder etcetera. Vervolgens nemen we dan contact op met het management en regelen alles. Over het algemeen komen altijd wel de bands die wij op ons lijstje hebben staan." Tevreden over de line-up van dit jaar? "Ja, het is ons weer gelukt een heel divers programma samen te stellen. Bijvoorbeeld op vrijdag hebben we dan een beetje heftige muziek met de Heideroosjes en Green Lizard, maar op zaterdag hebben we dan zoiets als Amadou et Mariam, een blind echtpaar uit Mali. Die waren heel moeilijk om te boeken maar het is uiteindelijk wel een kick dat wij ze hebben. Bij alle bandjes letten we ook op de kwaliteit. Of ze dus bekend zijn en we luisteren veel naar demo's die we toegestuurd kregen. Bijvoorbeeld The Boss Hoss, een coverband zoals we elk jaar hebben, maar zij maken country liedjes van de covers die ze spelen. We zoeken dus geen honderd in een dozijn bands. Ook letten we op waar ze normaal optreden en of die locaties overeen komen met ons idee van het festival. Daarnaast bieden we nog kans aan beginnende bandjes. Deze konden eerder meedoen aan een open podium waar er van de 27 bands 9 uit gekozen zijn die mogen optreden op maandag. Daaruit komt dan weer een winnaar die volgend jaar op het hoofdpodium mag staan. Zoals de band Canestorto die vorig jaar wonnen en dit jaar op het Brabants Dagblad podium staan op vrijdag.. Dus we willen niet alleen de grote namen maar vooral ook beginnende bandjes een kans geven." Wie is jullie doelgroep? "We richten ons op alle mensen eigenlijk, van kind tot bejaarde. Voor de kinderen hebben we een speciaal kinderprogramma op een apart terrein op zondag en maandag. Ook hebben we voor de tweede keer een soort religieuze dienst op maandag. Dit is ontstaan vanuit de gemeenschap en is een initiatief van de kerken hier. Het is ook niet een echte dienst, maar meer een overpeinzing," zegt ze ongemakkelijk lachend. "Het festival heeft toch het imago van herriemuziek en het centrum staat ook een week lang op zijn kop dus op deze manier proberen we toch een ander imago voor het festival te creëren, zonder gelijk het hele festival een religieus karakter te geven." Hebben jullie dan ook een boodschap met het festival? "Niet echt, maar we willen wel iedereen vermaken. Daarnaast willen we mensen in contact brengen met muziek waar ze normaal niet mee in aanraking komen. Daar staat de naam van het festival ook voor, voor de reikwijdte van het programma. Niet zoals bijvoorbeeld Pinkpop, die zich meer richt op een bepaalde groep en daar het programma op afstellen. Wij willen van alles wat. Daarom hebben we dit jaar voor het eerst ook een singer/songerwriter podium opgezet. Deze is te vinden in het cultureel centrum waar we ook bankstellen en schemerlampen hebben neergezet, waar de artiest dan voorin staat tussen de mensen. Ook hebben we dansvoorstellingen opgezet in het orgelmuseum. Dat ligt precies op de weg van de parkeerplaats naar het festival, om zo de mensen alvast in de sfeer te brengen. Daarnaast hebben we nog een Hertog Jan podium voor de meer rustige muziek, heeft BraM (het oude Brabant Pop) een eigen podium en houden we een festivalmarkt tussendoor." Hoeveel bezoekers worden er verwacht? "Vorig jaar waren er 75.000 in vier dagen, dus we verwachten er dit jaar weer zoiets. Het ligt ook nogal aan het weer. De meeste bezoekers komen uit Brabant maar de reikwijdte van het festival wordt steeds groter. We hebben sinds vier jaar ook een camping op tien minuten lopen van het festival terrein en dat staat vrijwel altijd bomvol." Wordt het festival niet ondertussen te groot dan voor Hilvarenbeek? "Dat is nog een beetje afwachten. We hebben nu al bewust de PR alleen in de regio gedaan. Aan de landelijke dagbladen hebben we weinig aandacht geschonken. We willen gewoon het liefst in Hilvarenbeek blijven. We zijn het gewend hier, het is inmiddels een soort van traditie geworden. We hebben ook allemaal het gevoel dat het geen Elastiek meer zou zijn als we zouden verhuizen. Het is eigenlijk ook helemaal niet ter sprake gekomen zelfs. Wel zou de opstelling van de gemeente zoals die nu is, wel positief maar niet actief, misschien kunnen veranderen. Voor de parkeerplaats moeten we nu bijvoorbeeld alles zelf regelen, tot de verkeersborden aan toe, maar zolang het nog kan doen we alles gewoon zelf."