013 beleeft succesjaar in 2005 013 beleeft succesjaar in 2005

Nieuwe strategieën zorgen voor 27 procent meer bezoekers

, Bas Verbeek,

013 beleeft succesjaar in 2005

Nieuwe strategieën zorgen voor 27 procent meer bezoekers

Bas Verbeek, ,

De bezoekersaantallen van 013 waren afgelopen jaar goed. Erg goed zelfs. De popzaal had meer concerten op het programma en er kwamen meer mensen op af. Directeur Guus van Hove praat over een jaar waarin de vruchten geplukt werden van een goede aanpak, bredere programmering en samen werken met lokale partners. Het geheim? “De basis is dat het gaat om liefde voor populaire muziek”

Nieuwe strategieën zorgen voor 27 procent meer bezoekers

Na twee lastige jaren voor popcentrum 013, kan er in 2005 trots worden teruggekeken op vele successen. Er kwamen afgelopen jaar zo'n 236.000 bezoekers naar de Tilburgse poptempel, dat is 27% meer dan in 2004. Behalve dat het concertaanbod groter was, kwamen gemiddeld meer mensen naar een concert. En dan is er nog de succesavond Loos en talloze kleinere terugkerende initiatieven die zich in 2005 vestigde. 013-directeur Guus van Hove praat over het afgelopen jaar en blikt vooruit op 2006. RONDZINGEND SUCCES "We hebben een heel goed jaar gehad en daar ben ik trots op. Net als op Loos. Het is een eigen productie die gemiddeld 1885 bezoekers trok en de laatste drie edities waren stijf uitverkocht. We hebben lang gewacht met het inzetten van een clubavond, gezien het succes van Beats en Beyond destijds over was en de concepten in 2003 niet werkte. Succes creëert succes; de eerste Loos werd goed bezocht, dat gaat rondzingen. Naast Loos hebben we meer concerten goed kunnen verkopen en onze bredere programmering gaat zijn vruchten afwerpen. Dat Motörhead uitverkoopt is niet heel verrassend, daar 013 bekend staat en sterk is om de hardere muziek. Dat Sigur Ros uitverkoopt is interessant, dat is niet de makkelijkste muziek. We hebben bij dat soort concerten extra aandacht besteedt aan promotie, we vinden het belangrijk om daarvoor onze nek uit te steken. Ook een volle zaal voor Public Enemy is mooi, gezien er maar vier weken verkooptijd was. Het is mooi om de zaal vol te krijgen met de minder traditionele namen. Het is te danken aan een veel betere samenwerking tussen programmering en de publiciteitsafdeling, dat vind ik een van de grote pre's van de reorganisatie die we in 2004 hadden." LIEFDE VOOR MUZIEK "Breder programmeren betekent ook dat een Brabants Sterrenfestival drie jaar geleden niet was gebeurd. Toen gingen we achter de bands en dj's aan, dat moet ook wel, maar er is óók een maatschappelijke functie te vervullen. Dat doen we nu door steeds meer partners in de stad op te zoeken. Partijen die liefde voor muziek en eigen achterband hebben. Traces of Voices waar het gaat om de schoonheid van de muziek, waar we samen werken met het theater, Paradox en Factorium, in maart is Pop vs. Poetry in samenwerking met de Wintertuin en met Brabant Party was er het Brabants Sterrenfestival, waar ook mensen integer bezig zijn met muziek. Het is belangrijk om aan Tilburg te laten zien dat 013 voor al die verschillende publieksgroepen een functie heeft. Het is trouwens niet zo dat ik vind dat we een functie hebben op gebied van klassiek en jazz en een skihutparty gaat ook te ver. De basis is wel dat het gaat om liefde voor populaire muziek, die kan de ene keer uitwaaieren naar het levenslied de andere keer naar de nieuwste metalband. Ook de leeftijdsgrenzen worden met de programmeringkeuzes opgerekt. Toen ik hier pas kwam was negentig procent van het publiek tussen de achttien en dertig jaar oud. Nu hebben we ook projecten voor scholen die hier plaatsvinden en aan de andere kant spreken we ouderen aan met een retrogevoel door middel van bijvoorbeeld Steve Vai of Foreigner." GRAADMETER "Een uitverkochte zaal die muisstil is voor Sigur Ros is prachtig. Dat er 's middags in kou een rij voor de deur staat voor Children of Bodom ook. Een kwetsbaar project van Tom America kreeg op de dag van Muzieklab veel aandacht. Als mensen hebben genoten is de missie geslaagd. Ik zie dat ook veel terug in reacties van bezoekers. Het gaat niet alleen om het hebben van mooie namen op het affiche, maar om combinatie van grote namen, opkomende namen in combinatie met een gevulde zaal en goede sfeer. Dan is iedereen blij, publiek, artiest en wij. Aanbod en de aanpak hier dragen daar aan bij, maar dus ook het samenwerkingen. Zo is Mike de Wit succesvol met hiphop, een genre waar je gewoon iemand nodig hebt die daar midden in staat. En zo werkt dat ook met breakcore van Vincent Koreman, John Doe met Fckn Wckd en nu krijgt Dj Noes tien avonden voor Transistor. Ik kan al die dingen ook wel boeken, maar zij hebben een achterban, zij hebben conctacten en nemen mensen mee. Dat werkt, Supernatural en 80's verantwoord waren concepten van verder buitenaf, die vergisten zich in de promotie hier en we hebben die avonden dan ook geschrapt vanwege te weinig succes." MUZIKANTENSERVICE "Ook voor de Muzikantenservice was 2005 een goed jaar. Jodium is geschrapt, die formule was uitgewerkt. We zijn niet bezig met een nieuwe variant, omdat er andere interessante concepten liggen. Brabants Bont doet het goed als vervanger van Latente Talente, dat ook een doodlopende zaak was. Behalve Tilburgse bands op zo'n avond te laten spelen, willen we die bands ook graag in voorprogramma's laten spelen. En we zijn nu bezig met een uitwisselingsproject met Cambridge, daar zit een podium als 013, The Junction. Tilburgse bands naar daar en bands van daar naar hier. Het zou goed zijn om Tilburg muziekstad wat te exporteren, dus waarom zou je niet beginnen in Engeland? Ik vind uitwisselingsprojecten interessant; bands worden beter als je ze buiten je stad laten spelen. Een ander idee is om muzikanten van bands die hier optreden, in de middag een masterclass te laten geven voor studenten van de Rockacademie. Zoals we al met Terry Bozzio en Bona deden. Dat levert niks op in vorm van bezoekers of publiciteit, maar je doet wel tien bassisten een lol door ze met zo'n artiest aan de gang te laten gaan. Dat soort dingen zijn belangrijk, de oorsprong van 013 is dat we er zijn om popcultuur de ontwikkelen, in stand te houden en te populariseren. De Muzikantenservice werkt op deze manier goed in die eerste fase." TRANSPARANTER IN 2006 "Al de concepten die in 2005 opkwamen, zullen komend jaar nog zichtbaarder worden. Daarnaast is er komend jaar de verbouwing. In juli en augustus worden de foyer en het onderste buitenaanzicht veranderd. Het gebouw staat nu wat met de rug naar stad, het moet gaan praten met de omgeving, dus wordt het transparanter met veel glas. Er komt een gelegenheid om te zitten en wat te eten in een ruimer café waar nu de garderobe is, die gaat naar kelder. Verder komt er een nieuwe entree, een nieuwe boxoffice en in de basement komt er een nieuwe oefenruimte en muzikanten ontmoetingsplek bij. Want ook daar wordt succes geboekt, er is zelfs een wachtlijst voor de oefenruimtes. Met de zalen gebeurt niks. De Kleine Zaal zou van mij best wat groter mogen, maar er is geen mogelijk om die uit te breiden. De andere zalen voldoen prima. Als we daarmee hetzelfde jaar hebben als in 2005 ben ik dik content. Zelfs als het iets minder is, is het nog goed. Maar ik hoop de publieksaantallen te kunnen handhaven en dat we onze liefde voor muziek kunnen blijven doorvertalen naar muzikanten en publiek. Daar doen we het voor."
Tags

nu op 3voor12