Producer Sinq heeft vooral geduld Producer Sinq heeft vooral geduld

“Ik werk in mijn eigen tempo en zie wel waar en wanneer een nummer eindigt.”

, Maurice Dumont,

Producer Sinq heeft vooral geduld

“Ik werk in mijn eigen tempo en zie wel waar en wanneer een nummer eindigt.”

Maurice Dumont, ,

Sander van Oirschot (32) maakt al elektronische muziek sinds 1992. Geïnspireerd door the Prodigy én zijn broer, die tot diep in de nacht Kraftwerk-platen draaide en diverse oude synthesizers op zijn kamer had staan, begon hij aan zijn eerste elektronische composities. Een platendeal zou fijn zijn, maar hoofdzaak nummer één is het niet. Van Oirschot benut tegenwoordig volop de mogelijkheden van het internet.

“Ik werk in mijn eigen tempo en zie wel waar en wanneer een nummer eindigt.”

Tilburg staat vooral bekend als een stad van gitaarbandjes. Sander van Oirschot (32), alias Sinq, kan het weten. Zelf maakte hij ook ooit deel uit van de heavy gitaarscene. Voordat hij begon met het maken van elektronische muziek was hij namelijk bassist van Andromeda, een lokale death metal-band. Veertien jaar geleden leerde hij de muziek van bands als The Prodigy en Kraftwerk kennen en stortte zich op de elektronica. Van Oirschot heeft wel een verklaring voor het feit dat Tilburg niet meteen met elektronische muziek geassocieerd wordt. "Elektronische muziek wordt meestal gemaakt op zolderkamertjes, niet in cafés of oefenruimtes. Je publiek vind je op internet of in de platenzaak, niet in een zaaltje. Natuurlijk zie je elektronische acts op podia staan, maar dat is niet zo mijn ding. Ik heb het, in het kader van een bandcoachproject, wel eens geprobeerd. Maar zonder echte instrumenten, interactie of improvisatie is er gewoon weinig aan. Het publiek luisterde dan ook alsof ik een dj was die tussen twee acts door de muziek verzorgde. Een show zie ik mezelf dan ook niet gauw meer doen. Wél podcasten, op internet, maar daar gaat het dan ook alleen om de muziek." PRODUCEREN Van Oirschot, in het dagelijks leven procesingenieur, heeft pas sinds kort echt zijn draai gevonden. "Voorheen was ik te ongeduldig, en misschien ook wel te ambitieus. Ik heb met zangeressen gewerkt, waaronder Susan Spermon en wat remix-werk, een beetje in de jazzy electronics-sfeer. Denk aan St. Germain en Kruder & Dorfmeister. Citrona Recordings, een Amerikaans platenlabel was geïnteresseerd, maar tot een release is het nooit gekomen. Omdat het releasen van een plaat er steeds maar niet van kwam, had ik het op een gegeven moment wel gehad met het produceren. Toen heb ik de muziek een tijdje gelaten voor wat het was. Ik kreeg het ook drukker op mijn werk, ging minder uit en kwam ook minder vaak in platenzaken. Na een tijdje begon ik via internet toch weer naar nieuwe muziek te zoeken en zo kwam ik op het spoor van IDM: Intelligent Dance Music. Elektronische muziek, waarop eigenlijk niet te dansen valt en vooral bedoeld is om naar te luisteren. Naast IDM vind ik ook Cinematic Orchestra erg mooi. Hun typische combinatie van organisch en elektronisch is ook mijn uitgangspunt. Ik was vooral onder de indruk van de enorme hoeveelheid en de hoge kwaliteit van producers uit het voormalige Oostblok die op het web opereren. Vraag me geen namen. De enige die ik kan noemen, is Esem, (http://dot.cult.bg/esem/) een werkelijk geniale Bulgaarse producer." INTERNET "Eigenlijk is de aanvoer van nieuwe muziek op het web oneindig en veel van die muziek verschijnt nooit op plaat of cd. Niet omdat het niet goed is, of omdat er geen vraag naar is, integendeel. Maar het verspreiden van muziek via internet is zo eenvoudig. Als je er niet per se geld mee hoeft te verdienen en het vooral voor je plezier doet, is het een ideaal medium. En verder kun je op het web op een eenvoudige manier je auteursrecht beschermen. Bijvoorbeeld via een Creative Commons Licence. Op de remix community CCMixter (http://ccmixter.org/) heb ik enkele nummers, een enkele remix en twee nummers vrijgegeven om te remixen. Je post je nummers en samples op hun site en vervolgens kun je een licentietype kiezen. In essentie kunnen mensen je werk kopiëren en verspreiden indien zij je naam vermelden - uitsluitend onder de door jou gestelde voorwaarden. Deze voorwaarden bepalen het licentie type. Zij (creativecommons.org) voorzien het van een erkend logo'tje. Wanneer mensen je nummer (commercieel) willen gebruiken, of remixen, of samples willen gebruiken, kunnen ze bij jou toestemming vragen. Zo is een remix van één van mijn nummers gebruikt in een Australische documentaire over bergbeklimmen. Een ander nummer ("Be brave", zie www.sinq.org/singles.html) is door iemand anders gebruikt en gemixt met Tibetaanse zang en zo in een podcast terechtgekomen." HOBBY "Wat er het afgelopen jaar veranderd is in mijn manier van werken, is dat het weer echt een hobby is geworden. Ik werk alleen, hoef me aan niemand op te houden, hoef mezelf ook niet te promoten om aandacht te krijgen. Als ik iets af heb, post ik het op mijn website of op een IDM-community en dan krijg ik vanzelf reacties. Dat geeft voldoening. Natuurlijk wil ik nog steeds zoveel mogelijk mensen bereiken met mijn muziek, maar door internet weet ik tegenwoordig heel makkelijk, heel doelgericht mensen te bereiken die geïnteresseerd zijn in wat ik doe. Vooral omdat ze zelf ook met muziek bezig zijn. Natuurlijk is het leuk als het bij een label terechtkomt, maar het is geen must. Het Engelse netlabel Kahvi of het Duitse Compost zou een leuk begin zijn. Zodra mij album af is, wil ik het ook bij een soortgelijk netlabel onderbrengen." HOOK "In vergelijking met vroeger heb ik veel meer geduld. Nu is mijn filosofie: ik doe wat ik leuk vind. Bovendien heb ik het idee laten varen dat een nummer binnen een minuut op gang moet zijn en dat er op 5/8ste van het nummer iets geks gebeurt, waarna het weer met de hook verder gaat en dat alles het liefst binnen 4 minuten. Ik werk in mijn eigen tempo en zie wel waar en wanneer een nummer eindigt. Op dit moment werk ik aan een aantal nummers die samen een album moeten gaan worden. Filmische muziek rond het thema reizen, verplaatsen. Ik gebruik veel samples van omgevingsgeluiden én samples van Jeroen van Vliet, een bevriende jazzpianist. Zijn samples zorgen voor een wat lossere, akoestische sfeer. Op mijn site kun je van enkele nummers samples downloaden om je eigen remix te maken. De remix die me het meeste aanspreekt, zet ik als bonustrack op het album."

nu op 3voor12