Over de aanwezigheid van popcultuur mogen we niet klagen in Tilburg. De gemeente Tilburg vindt cultuur belangrijk en benadrukte dat nog maar eens met een extra subsidie voor 013 en betuigde afgelopen jaar steun voor de grootse plannen van het Veemarktkwartier, een plan waarin het liefst de complete culturele sector bij elkaar worden gehuisvest. Kruisbestuiving is namelijk de trend en het sleutelwoord voor de komende tijd. In V39 zitten sinds een jaar al instanties samen als Muzieklab, Brabantpop en StamB. Die laatste twee zijn sinds kort gefuseerd, en dat bespaart geld en levert een sterke samenwerking op. Kortom, we hebben het voor elkaar in Tilburg.
CULTUURWALHALLA
Iets dat zeker is, is dat de gemeente cultuur opvoert als stokpaardje. Het Veemarktkwartier is de focus om die cultuur in volle glorie te laten functioneren. Veemarkt verwijst naar de Veemarktstraat, waar nu al 013 en V39 zit, en kwartier houdt in dat iedereen die iets cultureels doet er zich kan vestigen. Musea, podia, culturele stichtingen en bedrijven, maar ook creatieve business in de richting van bijvoorbeeld architectuur en design. De popmuziek profiteert mee. Jos Kuijsters, een van de ‘kwartiermeesters’ van de stichting Veemarktkwartier die vorige week officieel van start ging, zei in een bijeenkomst vorig jaar al tegen 3VOOR12/Tilburg: “Van het deuntje wat in het hoofd van de muzikant zit tot de uiteindelijke cd: dat moet een kwestie zijn van een rondje in het nieuwe Veemarktkwartier lopen.” Dat de stichting nu groen licht heeft om culturele natte droom uit te laten komen geeft aan dat de gemeente het steunt. Het zal ook meespelen dat V39, zeg maar een mini-Veemarktkwartiertje, succes toont. Brabant Pop fuseerde onlangs met StamB. En uit eigen wil kosten besparen om samen meer te focussen op muziek, dat vinden gemeentes wel prettig.
VOLOP SUBSIDIE
Een ander bewijs dat de gemeente (pop)cultuur belangrijk vindt, is de extra financiële steun die 013 afgelopen jaar kreeg. Nu beleefde 013 een topjaar waarin veel concerten waren met ook nog eens veel bezoekers, maar het blijft een dure locatie die met veel concepten in het verleden verlies draaide. Met extra geld wordt dat goed gemaakt, maar de gemeente wil ook trots zien oftewel uitstraling (zie ook Veemarktkwartier), dus mag 013 zijn foyer verbouwen en bovendien is er nu ruimte om een educatieve functie te vervullen. Bijvoorbeeld speciale concerten voor middelbare scholieren. Ook Paradox kreeg een dikke subsidie en mag met zo goed als iedere dag een concert op het programma niet klagen. Programmeur Barto van Stratum doet het toch op een arbeidstechnisch punt: “Er staan hier mensen op de loonlijst voor tien tot vijftien uur terwijl ze er veertig werken. Het zou prettig zijn als er meer geld van de gemeente zou komen.” En voor nieuwere initiatieven is er ook geld. Sinds eind 2003 bestaat Roxxity, die zich vooral inzet voor lokaal talent. Jack Puts van Roxxity stelt zich tevreden op. “Sinds een jaar ontvangen we een kleine subsidie van de gemeente. Ik heb veel contact met bijvoorbeeld Jan Hamming en Hugo Backx van de PvdA, die waarderen zeker wat we doen. Dat zien we toch wel als een stukje erkenning.”
FESTIVALS
Ook qua festivals mogen we niet klagen. Oké, de popliefhebbers zullen het er over eens zijn dat een echt popfestival in de buitenlucht ontbreekt. Maar Festival Mundial, het Bevrijdingsfestival, City Sounds; allemaal mogen ze van de gemeente hun gang gaan. En dan hebben we nog binnenfestivals in 013 en natuurlijk Zuid bij Zuidwest, die overigens niet gesponsord werd door de gemeente, maar dat gaat komende editie veranderen. In het interview wat 3VOOR12/Tilburg had was de organisatie er van overtuigd dat de gemeente steun zal bieden. Er is dan ook niks wat er op wijst dat de gemeente tegen een dergelijk initiatief nee zal zeggen. Alsof Tilburg al niet overspoeld is met festivals staan er in 013 meer nieuwe plannen op stapel. ‘De vijfentwintig uur van Tilburg’ is een werktitel van een festival op de dag waar de klok een uur terug wordt gezet voor de wintertijd. Ook rockcafé Little Devil probeerde een festival op te zetten. Niet binnen, maar buiten en dan wordt het lastiger. “Alleen als we flink lobby’en, meer belanghebbenden zouden hebben en het festival een grootstedelijke uitstraling zou krijgen was het makkelijker geweest. Dat eerste vergt een lange adem. Het plan staat nu in de ijskast”, meldt de kroegbaas.
OVERLEG
Erg kritisch en gefrustreerd kunnen we niet worden van de gemeente Tilburg. Waar andere, vooral de wat kleinere, poppodia worstelen met hun id-banen (aka Melkertbanen), heeft Tilburg amper personeelsproblemen. Een groot deel van de gesubsidieerde banen in 013 zijn inmiddels omgezet in vaste banen. Van de vijftig werknemers in 013 zijn er nog maar vier gesubsidieerd. Directeur Guus van Hove: “Die staan niet op risico. Er is geen enkel signaal van de gemeente dat ze die gesubsidieerde banen op stop zetten.” Het enige verbeteringspunt in de stad blijft samenwerking, maar ook daar wordt inmiddels aan gewerkt. 013 zoekt steeds vaker partners op in cultureel Tilburg en regelmatig vindt er overleg tussen podia en stichtingen die zich bezighouden met popmuziek. Want: “Hoe meer kruisbestuiving er optreedt, hoe leuker en beter dat is voor de cultuursector”, vertelt Jack Puts.
Gemeentelijke steun voor Tilburgse popcultuur dik in orde
3VOOR12/Tilburg stemadvies deel 1: politiek op goede voet met popcultuur
Over een aantal weken mogen we weer naar de stembus. Iedere dag zien we de hoofden van de lijsttrekkers op straat. Wij van 3VOOR12/Tilburg vinden natuurlijk: een beter Tilburg begint in de popcultuur. Daarom gaan we in drie delen bekijken wat de gemeentepolitiek voor die popcultuur betekende, betekent en zal betekenen. In deel 1 vragen we ons af hoe het gesteld is met de instanties die zorgen voor Tilburgse popmuziek.