Brabantpop en Stamb fuseren tot BraM

Stichtingen voor popmuziek en actuele muziek willen af van hokjesgeest

Bas Verbeek, ,

Brabantpop is niet meer. En Stamb ook niet. Die namen tenminste. De twee stichtingen die zich altijd inzetten voor respectievelijk popmuziek en actuele muziek hebben zich gefuseerd tot BraM. Anno 2006 vervagen de muzikale grenzen meer en meer dus moet het hokjesdenken voorbij zijn, zo vinden de stichtingen. “Hokjesdenken is voor opa’s en oma’s.”

Stichtingen voor popmuziek en actuele muziek willen af van hokjesgeest

Brabantpop en Stamb (Stichting Actuele Muziek Brabant) zijn gefuseerd tot BraM. De stichtingen zetten zich al jarenlang in voor ondersteuning en promotie van muziek in Noord-Brabant; Brabantpop voor de popmuziek en Stamb voor de actuele muziek (jazz, geïmproviseerd en hedendaags gecomponeerd). In de tijd waar grenzen door vele muzikanten al lang ver zijn overschreden, willen de stichtingen af van de hokjesgeest om zo gezamenlijk sterker te staan, bruggen te bouwen en meer muziek te vertegenwoordigen. “De echte liefhebbers kijken niet meer naar genres. Dat is iets voor opa en oma” zegt voormalig Stamb-directeur Gosuin van Heeswijk stellig. Maar het feit dat de muziekliefhebbers van Brabantpop en Stamb muzikale grenzen heeft zien vervagen, is niet de enige reden van de fusie. Beide partijen verlenen dezelfde soort diensten, zodat beide partijen kennis hebben van de financiële zaken die muzikanten aangaan. Bovendien zitten er bedrijfsmatig een hoop voordelen aan een fusie. De gemaakte stap was geen grote: de stichtingen zaten al jarenlang bij elkaar in één gebouw, waarvan sinds enige tijd in het nieuwe V39. “Muzikanten zijn steeds minder eenkennig. Popmuzikanten zijn bijvoorbeeld met jazz bezig. De schotten tussen genres verdwijnen vandaag de dag steeds meer. Muzikanten steken steeds makkelijker het veld over om andere dingen te ontdekken”, zo constateert voormalig Brabantpop-directeur Luc Begas die nu samen met Van Heeswijk het gezicht vormt van BraM. Bedoeld worden Muzieklab-achtige projecten als The New Quartet waar jazz gespeeld wordt in een singer/songwriter-achtige popsetting, of laptopartiesten die zich met elektronische muziek bevinden tussen dance en geïmproviseerde muziek. Van Heeswijk: “Als je verder denkt dat de verzuilde gedachte, worden nieuwe publieksgroepen aangeboord zoals bij The New Quartet. Bovendien vindt de ontwikkeling binnen de muziek plaats aan de grenzen van genres. De harde kantjes van genres willen wij doorbreken” Het is niet zo dat de crossover-gedachte overheerst bij BraM. Begas: “Het is een aanvulling op de bestaande dienstverlening. We gaan net zo goed verder met wat we deden: de bands binnen de popmuziek bedienen.” Hetzelfde geldt voor de Stamb-delegatie. De criteria moeten juist liggen bij kwaliteit, maar ook progressiviteit, vinden de directeuren. “Criteria moeten niet gebaseerd zijn op tradities”, zegt Van Heeswijk, “Bepaalde mensen en media hebben bepaald wat de ‘goede’ jazz is en wat de ‘goede’ popmuziek is. Vaak op basis van genre. Zo is urban een onderschoven kindje in de popmuziek.” Begas: “Vakmanschap telt. We kunnen in bijvoorbeeld ons project B-Stage waar we bands begeleiden niet alle bands kiezen, dan ga je voor potentiële bands die ervoor willen gaan. Dat zijn dan de criteria.” Concreet wil BraM zich richten op een versterking en vernieuwing van de zogenoemde infrastructuur. Oftewel de potentie die bij podia liggen eruit halen door meer samen te werken en kennis en ervaring tussen podia uit te wisselen. De Brabantse samenwerkingsmentaliteit is overigens al vrij uniek volgens van Heeswijk. “Op landelijk gebied vechten ze elkaar de keet uit en gaat het meer om het behouden van de verworven posities. Hier in Brabant wordt veel uit eigen wil samengewerkt.” Begas ziet in de toekomst zelfs een nog grotere fusie weggelegd “Je zult zien dat deze fusie opgevolgd zal worden tot een nog grotere fusie. Een soort huis van de kunsten waarin ook andere disciplines als film in zal zitten.” Maar de twee organisaties kunnen voorlopig vooruit met muren af te breken, want hun recente bezoek aan Noorderslag was alleen maar inspirerend. Van Heeswijk “Veel van wat ik daar gehoord heb, kon ik tien jaar terug ook horen. We hebben wel een visie vanuit BraM hoe we op Noorderslag wat anders kunnen laten zien en gaan dan ook graag met die organisatie aan tafel zitten voor een gesprek.”