Eerste bevrijdingsfestival succes

Mix van hitsucces en regionale bands trekt vol Koningsplein

Bas Verbeek, ,

De eerste editie van het Tilburgse bevrijdingsfestival was een succes. Begon Liesbet nog op een rustig Koningsplein, later stond het plein stampvol om mee te zingen met Guus Meeuwis. Anderen rockten op F.R.E.U.D. of kregen de rillingen van een heerlijk concert van RubyQ. Lees het verslag, bekijk de foto’s én luister naar de concerten van RubyQ, The Hill en F.R.E.U.D.

Mix van hitsucces en regionale bands trekt vol Koningsplein

Het werd tijd, een Bevrijdingsfestival in Tilburg. Het valt niet in het officiële provinciale festivalrijtje, maar is uit eigen Tilburgs initiatief ontstaan. Wel volgt het festival het bekende voorbeeld waarin verschillende (sub)culturen zijn terug te zien op de podia: metal, hiphop, wereldmuziek en Nederlandstalige zangers bijvoorbeeld. KAPOT Het is flink zonnig, het Koningsplein is uitgerust met bars, eetkramen en het belangrijkste: twee podia. Liesbet mag beginnen met haar singer/songwriter rock. Het plein staat nog lang niet vol, en het zijn vooral kinderen die rondspringen voor het podium terwijl de serieuze teksten worden gezongen. Waar Liesbet en band wakker staan te spelen, daar kan One in a Million niet heel goed overweg met het vroege tijdstip (half één). Met een weinig zuiver klinkende zanger en minder enthousiast gespeelde nummers lijkt dit een van de mindere One in a Million-optredens te worden. De band krijgt geen mogelijkheid om echt warm te lopen; na een paar nummers wordt het optreden afgekapt omdat de stroom uitvalt. Zwarte rookpluimen stijgen op vanachter de geblinde hekken: het stroomaggregaat heeft het begeven. METALCULTUUR ‘Vrijheid delen is Kunst’, zo luidt de slogan van het bevrijdingsfestival, maar vrijheid delen is vooral elektriciteit, zo blijkt. Nog even probeert One in a Million het met handstanden, drumpartijtjes en akoestische gitaar, maar dan houdt de band het voor gezien. Het schema is heilig, want de band moet nog naar een ander festival vandaag. Intussen wordt een drumband naar het plein gedirigeerd om de bezoekers bezig te houden. Als na bijna een uur de nieuwe aggregaat is gearriveerd kan het programma verder met F.R.E.U.D. In een krap tijdsbestek, de planning is heilig, horen we F.R.E.U.D’s enthousiaste metalmix vol grooves, reggaeritmes en andere stuiterelementen. Het geluid zit de band niet altijd evengoed mee, maar de tentoonstelling van deze subcultuur wordt net zo goed compleet gemaakt met het moshpittende deel van het publiek. De band boort gelijk een nieuw publiek aan; het plein loopt intussen helemaal vol voor het volgende optreden van Guus Meeuwis. Die wordt dan ook al aangekondigd terwijl F.R.E.U.D. de laatste noten van zijn een na laatste nummer speelt. 1, 2, 3 Een lullige afkapping, maar Guus Meeuwis kan niet wachten, ook hij heeft meer te doen vandaag. De kroegzanger is de trots van vele Tilburgers die dan ook meezingen, de handen in de lucht steken en vermaakt toekijken. Guus zingt zijn talloze hits met veel plezier en dat maakt zijn, vooral gezellig, optreden succes. Zijn publiek geniet en dat de mensen niet altijd hoog worden ingeschat door Meeuwis door te vragen of ze tot drie kunnen tellen, doet daar weinig aan af. FREAKY Na een standaard toespraak van de burgemeester, het aansteken van het bevrijdingsvuur door hardlopers vanuit Wageningen, Afrikaanse klanken en hiphop van de Tilburgse hiphopformatie The Hill komt de laatste Tilburgse band, RubyQ. Een band die het festivalpodium verdient vanwege zijn opvallende mix van stijlen zoals funk, triphop, opera en rock. Ook RubyQ heeft eerst wat last van het haastige festivalschema, waardoor het even duurt voordat alles tot zijn recht komt. Als de band los is, is RubyQ een genot voor het oor en oog. Opvallend goede muzikanten worden voorgezeten door een theatrale, ietwat freaky, frontvrouw die ook in een klein half uur een behoorlijke indruk achterlaat. AFTERPARTY Daar komt VOF de Kunst-zanger Nol Havens echt niet meer overheen met de uitgerangeerde klanken van kopjes koffie. Een betere optie is om op gemak naar de friettent te gaan en vervolgens naar de Paradox, waar Roxxity een aantal bands presenteert. Phantom Engineer bouwt er een set op wat begint met bluesrock en eindigt in psychedelische stonerrock. Een meeslepende rocksessie waarmee deze band ongetwijfeld nog hoge ogen mee gaat gooien. Ook Mur-Dog is in vorm met rauwe, pakkende crossoverrock met virtuoze raps. Het maakt deze muzikaal bevrijdende dag nét even wat completer. Concerten, of een deel daarvan, van RubyQ, F.R.E.U.D. en The Hill op dit Bevrijdingsfestival zijn exclusief op deze site na te luisteren. Klik rechts op de links om de mp3’s te beluisteren. De audiostreams worden mede mogelijk gemaakt door de Tilburgse webhoster Neostrada Internet Services.