Het ‘Traces-festival’ is inmiddels aan haar vierde editie toe. Dit keer staan de zeventig voorstellingen, die van 7 tot en met 16 januari in vijf Brabantse steden plaatsvinden, in het teken van ritme. De titel van het gebeuren is dit jaar dan ook Traces of Rhythm. Geurt Grosfeld is de man die het Traces hart al vier jaar kloppend houdt. Dat doet hij samen met Bregje LaRue. 3voor12 Tilburg vroeg hem naar de filosofie achter Traces, zijn drijfveren en het allerminst rooskleurige toekomstperspectief.
Traces is vier jaar geleden ontstaan toen Grosfeld werd gevraagd een afscheidsfeest te organiseren voor een collega van het conservatorium, de andere werkgever van Grosfeld.
“Ik wilde de organisatie van dat evenement wel op me nemen maar ben meteen gaan nadenken hoe ik het breder van opzet kon maken. Mijn ideaal was om ook dwarsverbindingen met het muziekvakonderwijs te maken en ook de amateurkunst er bij te betrekken. Ik vind dat studenten van het conservatorium ook een taak naar buiten toe hebben. Ze moeten niet alleen binnen de muren van het gebouw blijven zitten. Met dat gegeven ben ik aan de slag gegaan en zo is Traces gegroeid tot wat het nu is.”
DIVERSE CULTUURDISCIPLINES
In de loop der jaren zijn steeds meer organisaties bij het festival betrokken. Grosfeld: “We werken inmiddels samen met organisaties en instellingen uit heel diverse cultuurdisciplines, zowel professionals als amateurs. Het programma is enorm gevarieerd. Uiteraard komt er veel muziek voorbij, maar er is ook ruimte voor bijvoorbeeld beeldende kunst, film, literatuur en dans. Onze bedoeling is ook dat de mensen niet alleen komen luisteren of kijken. We willen heel graag dat ze ook actief deelnemen. Daarom hebben we discussiebijeenkomsten en workshops georganiseerd. De rode draad in dit alles blijft het centrale thema, ritme.”
PASSIE
Grosfelds passie voor dit evenement wordt duidelijk als gevraagd wordt naar zijn persoonlijke drijfveren om dit tijdrovende evenement te organiseren. “Wat ik met Traces vooral wil bereiken, is interactie! Dat is zo ontzettend belangrijk voor mij en voor de rest van de organisatie. Wat voor invloed hebben de voorstellingen op het publiek, wat gebeurt er met die mensen. Cultuur moet niet alleen beperkt blijven tot het pluche van de concertzalen. Het moet in mijn ogen voor een breder publiek toegankelijk zijn. Cultuur moet ook op straat liggen. Veel activiteiten van Traces vinden daarom ook plaats in kleine zaaltjes of op onverwachte locaties zoals de hoofdwerkplaats van de NS in Tilburg.”
Het festival speelt zich af in vijf steden: Eindhoven, ’s-Hertogenbosch, Breda, Helmond en Tilburg. Het valt op dat de meeste activiteiten in die laatste stad plaatsvinden. “Dat is geen bewuste keus, maar dat is nu eenmaal zo gegroeid in de loop der jaren. Traces drijft op samenwerking. Onze partners moeten er helemaal voor willen gaan. Je ziet dat het met elkaar dingen organiseren op cultureel gebied in Tilburg beter is ontwikkeld dan in andere steden. Daarom is een groot deel van het programma hier te vinden. Hier halen we de makkelijkste resultaten en is de wil tot samenwerken het grootst. En vergeet niet dat je mensen nodig hebt die hun schouders eronder willen zetten. Ik noem ze ambassadeurs, die liggen helaas niet overal voor het oprapen”, vertelt Grosfeld.
TROTS
Grosfeld is trots op het programma dat er nu staat en twijfelt geen moment aan de kwaliteit. “In principe proberen we alles wat we boeken ook zelf te bekijken, maar dat lukt niet. Samenwerkingspartners doen ook suggesties, het moet wel in het programma passen. Daar letten we goed op. Ik ben blij dat we een slagwerkgrootheid als Terry Bozzio hebben weten te strikken, maar er is zo ontzettend veel meer. Ik kijk erg uit naar de openingsavond, maar ook naar Rite II, het levende klanksculptuur of de lezing van Jan Hoogstad samen met componist Klaas de Vries en het festival in 013 met onder andere Speedy J.” Grosfeld schiet in de lach. “Heb je nog even?, want zo kan ik nog wel een uurtje doorgaan.”
SOMBER
Over de toekomst van het festival is Grosfeld zeer somber gesteld. “Dat ziet er vrij dramatisch uit. De bijl suist al naar beneden. Er zijn gesprekken geweest met de provincie en de deelnemende gemeentes, maar ik ben pessimistisch. We zitten in een tijd van bezuinigingen. Evenementen als dit zitten in de hoek waar de klappen vallen.”
Spraakwaterval Grosfeld valt even stil en tuurt naar buiten. “Wij moeten het hebben van groei, niet kwantitatief, maar kwalitatief. Ik weet zeker dat de tijd er nu rijp voor is. Er is een tendens naar verdieping in de samenleving. Mensen worden zich bewuster van dingen, ook op cultureel gebied. Ik weet zeker dat Traces hier een bijdrage aan kan leveren. We zullen er alles aan doen om dit evenement voor Brabant te behouden, aan ons zal het niet liggen.”
Traces roffelt cultuurminnend Brabant wakker
Evenement voor Brabant behouden
Cultuur moet niet alleen beperkt blijven tot het pluche van concertzalen. Geurt Grosfeld bewijst met Traces of Rhythm dat de kunst ook op straat kan liggen. Van Terry Bozzio tot Speedy J: Traces heeft het.