Evenementenorganisator en concertpromotor Mojo gaat afdelingen verzelfstandigen. Het gaat om de afdelingen Comedy, NL Boekingen en Management. De afdeling Special Events verdwijnt. Dat de Nederlandse tak nu loskomt van Mojo kan Nederlandse acts alleen maar ten goede komen, vinden Jeps Salfischberger, boeker van Nederlandse bands bij Mojo, en Guus van Hove, directeur van popcentrum 013.
GROTER
“Mojo gaat zich meer richten op de ‘core business’, namelijk het boeken van grotere events en het boeken van buitenlandse bands in Nederland”, aldus Salfischberger. “Op het gebied van de NL boekingen was er te veel concurrentie en wildgroei. Dat leverde mede door de teloorgang in platenland en albumverkoop geen goedlopende sector op. Jammer. De NL afdeling gaat zich daarom verzelfstandigen. Ik denk dat dit beter voor de acts is.” Over zijn eigen positie wil Jeps geen uitspraken doen.
MARKTWERKING
Van Hove is het met Salfischberger eens. “Er zijn in een vrije markt veel boekings- en managementkantoren voor Nederlandse bands. Juist bij een kleiner kantoor of een verzelfstandigd onderdeel van Mojo krijgen dit soort bands meer tijd en aandacht. Dat is dus eerder een voor- dan een nadeel. Onafhankelijk boeken krijgt hierdoor misschien wel een grotere kans en dat komt ten goede aan het aantal optredens van lokale en regionale bands.”
Goed nieuws dus voor de Tilburgse bands? Van Hove: “Voor zover ik het kan overzien worden lokale bands, dus ook de Tilburgse, niet geboekt door Mojo maar door onafhankelijke agenten en kleinere boekingskantoren. Een band als Krezip, die wel door Mojo wordt geboekt, kun je nauwelijks nog als Tilburgse band beschouwen. Weliswaar liggen hun ‘roots’ overduidelijk in Tilburg, maar ze bereiken inmiddels nationale en internationale podia en een daarbij behorend publiek.”
TWIJFELS
Manager Tijs Hofman uit daarentegen zijn twijfels over de kansen van bands die niet bij Mojo zijn aangesloten. “Ik heb het vermoeden dat buitenstaande bands niet zomaar in een Mojo-evenement, zoals Lowlands, terecht komen. Ze moeten er enorm veel voor lobbyen.” Volgens Hofman is dat een veel voorkomend verschijnsel bij megabedrijven in de muziekbranche zoals Mojo en ID&T. “Onbekendere bands gaan door het stof om een optreden te versieren. Dat gaat moeizaam, want Mojo preekt zoveel mogelijk voor eigen parochie. Bands van Mojo krijgen natuurlijk prioriteit.” Of dat ook zo zal zijn als NL afdeling verzelfstandigd is durft Hofman nog niet te voorspellen. “Ik weet niet wat het precieze effect zal zijn van de reorganisatie. Dat wijst zich misschien over een paar maanden.”
GEEN ROL
De beslissing van Mojo om afdelingen op te heffen heeft volgens Van Hove geen gevolgen voor popcentrum 013 zelf. “Met de afdelingen Management en Special Events hebben wij geen relatie. Met de afdeling Comedy hebben we in het verleden, namelijk 2002 en eerder, wel zaken gedaan, maar op dit moment niet meer omdat comedy in onze programmering geen rol speelt”, zegt Van Hove. “Met de afdeling NL Boekingen hebben we wel een relatie, maar op dat gebied is Mojo een relatief kleine aanbieder in de concertmarkt. Er zijn vele alternatieve boekingskantoren.” Volgens Van Hove is de relatie met Mojo voor 013 vooral cruciaal bij het boeken van internationale artiesten.
Nederlandse bands gebaat bij reorganisatie Mojo?
Mojo gooit de Nederlandse acts op straat. Het boeken van grote evenements en buitenlandse acts krijgt voorrang.
Andere boekingskantoren beweerden in het verleden dat niet-Mojo bands geen eerlijke kansen zouden krijgen om op bijvoorbeeld Lowlands te staan. Zijn alle bands nu gelijk of wordt het moeilijker dan ooit? Inge Stakenborg sprak met Jeps (Mojo), Guus van Hove (013) en Tijs Hofman (manager).