Destination2Dance: Dansbestemming niet bereikt

Weinig animo voor avond met Linked, Skeem en 9 Days' Wonder

Bas Verbeek, ,

Drum ’n triphophouse, bombastische emopop en agressieve beats. Die combinatie stond eerder al in Oss, Uden, Breda, het Metropolisfestival in Rotterdam en gisteren in 013. Echt publiek kregen de bands in de zalen nooit echt. Kwaliteit wisselde per optreden en hoewel alledrie de bands op niveau waren, was de sfeer in de zaal minimaal.

Weinig animo voor avond met Linked, Skeem en 9 Days' Wonder

Drie keer Tilburgse bands op naar de Destination2Dance. Linked, Skeem en 9 Days' Wonder doen wel alledrie wat met elektronica, maar met dance? De toer van Destination2Dance daalde gisteren neer in de thuisstad. Maar net als bij andere optredens van het pakket, laat het publiek het afweten. 9 DAY’S WONDER Eerder dit jaar leverde 9 Days' Wonder een prima plaat af met Nighttrip. Echt succes blijft tot op de dag van vandaag echter uit. Dat blijkt in ieder geval op de Destination2Dance toer met de Tilburgse collega’s. Eerder in de Groene Engel in Oss had de band amper publiek om op in te spelen, net als in de Mezz in Breda enkele weken terug waar de band daarbij niet helemaal in vorm was. Deze avond in Tilburg is het geluidsgevoel helemaal prima bij de band. De drum ’n triphophouse is doorsijpelt met een jaren ’90 sound. En hoewel de liedjes positief duidelijk zijn, met pakkende gitaren en hier en daar wat mysterie, lijkt daar toch het probleem van de band te liggen. Het gevoel bij het publiek is: ‘dit kan echt niet meer’. Geluiden die 2Unlimited ook gebruikte en hard roepende MC zinsneden die alleen in de eerste helft van de jaren ‘90 waren toegestaan doen vele wenkbrauwen fronsen. Toch is het geheel erg dansbaar en het bluesy gevoel in een nummer als Nighttrip is gewoon erg lekker. 9 Day’s Wonder is gewoon net te laat met deze muziek, daar de band een tijd terug wél vollere zalen kon vermaken. Of het is gewoon wachten tot de 90’s retrotrend komt. LINKED Meest succesvolle act van de toer is Linked, die dit jaar goed zijn draai vond. Een nieuw album, winst in de Wraak van Brabant en regiofinale van de Grote Prijs van Nederland en veel optredens. Oss liep in ieder geval nog niet warm voor de Tilburgse agressieve danceact. Ook de Mezz, waar de band al vaker speelde de afgelopen tijd, is weinig vol. Hun strakke optreden in Breda zorgde er wel voor dat wat aanwezigen na de twee andere bands eindelijk wel de dansvloer betraden. En de strakheid heerst ook vanavond. Op wat rommeligheden na, een puike generale repetitie voor de Grote Prijs finale aanstaande donderdag. Het geluid staat hard, de band is hard en het publiek, tja dat zijn dan weer softies, want er gebeurt weinig. Linked overtuigt intussen wel met een flinke dosis agressie die wat mij betreft zelfs leidt tot moshpitneigingen (die dus niet geuit kunnen worden). Of de Grote Prijs-jury het té ruig vindt voor een dance-act vindt weten we donderdag. SKEEM Heldere bombastische, elektronisch gedreven popliedjes met hitpotentie. Dat was het beeld van Skeem in 2003. Met nummers van de eerste demo als Freefall en Fantastically Effectively zouden ze zo radiohits kunnen scoren. Een demo, wat bandwisselingen en wat optredens verder is dat beeld ietwat anders. Nog steeds uplifting, veel bombasme en veel emotie wat Skeem een unieke band maakt. Emotie en frustratie zijn nog wat meer naar de voorgrond gekomen en de composities zijn niet meer overheersend toegankelijk, maar complex en vol. Dat laatste is de kracht en probleempunt tegelijk. In de laatste bandwisseling is een gitarist weg en heeft bandleider Hanz weer de rol als gitarist. Als drummer is sinds begin dit jaar Corné Borchers (ex-Brotherhood Foundation) aangenomen. Een aanwinst wat betreft heftig drumwerk. Maar het is hard, erg hard. Het geluid wordt volgestampt met hardheid en gaat vaak ten koste van de kracht van het nummer. Met de geluidsmix kan dat live twee kanten uit: een goed optreden of een kutoptreden. In 013 pakt het behoorlijk goed uit, al is de sound van de band toch te vol gelopen, ten koste van nummers die helder juist zo goed tot hun recht komen zoals Freefall. Maar het knalt, het emo gehalte ligt hoog. In de oprechte emotie voel je de frustraties eraf beuken. Past dit nog in een dance-programma? Niet echt, de elektronica heeft dan een groot aandeel, maar is niet om te dansen. De elektronica dient ter ondersteuning van de bombastische emopop. Die ondersteuning gaat van dark ambient via serene piano’s naar technogeluiden. Het blaast je omver in 013, terwijl een paar weken terug in de Mezz er geen touw aan was vast te knopen. Indrukwekkend, maar Skeem had misschien een voorbeeld moeten nemen aan Janmaat als het om de sound gaat: Vol = Vol.