In augustus 2004 maakte de band Artefact zijn platencontract met PIAS bekend. De band met in zijn gelederen de Tilburgse drummer Paul van Gerven won in 2002 de Grote Prijs van Nederland in de categorie dance. In 2003 bracht Artefact de EP 'One Of a Kind' uit in eigen beheer. Daarna volgde een lange tijd van onderhandelen met platenmaatschappijen over het nieuwe album. Artefact is niet meteen in zee gegaan met PIAS. 3voor12 Tilburg vroeg aan oprichter Maxim Schram waarom de keuze uiteindelijk toch op het label van o.a. Moloko en Freestylers is gevallen.
Gevleid
De geruchten gaan dat de eerste onderhandelingen stukliepen op geld. PIAS wilde jullie wel distribueren maar zou geen budget vrijmaken voor opnames.
Maxim: “Nee, dat is niet waar. Het had niets met geld te maken. Bovendien hebben we de opnames zelf bekostigd. We voelden ons erg gevleid met de belangstelling van PIAS, maar we hadden geen ervaring met platenmaatschappijen. Daarom wilden we ook verder kijken. PIAS respecteerde dat besluit. We zijn teruggekomen omdat het aanbod van PIAS ons het meeste aansprak. Ze begrijpen wat wij met onze muziek willen.”
Release
Platenmaatschappijen eisen ook vaak dat de ‘publishing’ via hun gaat. Dat is het commercieel exploiteren van de auteursrechten. Ze eisen daarvoor wel een derde van de auteursrechten. Dat is een flinke hap uit het inkomen van de artiest.
Hebben jullie een publishingdeal met PIAS afgesloten?
Maxim: “Nee, we zijn op dit moment wel aan het onderhandelen met een grote speler. Als we geen goede deal af kunnen sluiten houden we dat zo lang mogelijk in eigen zak.”
“De datum voor de cd-release is begin oktober en dat gaat ook lukken. Een releaseparty staat nog niet gepland. We willen eerst de juiste gasten daarbij uitzoeken en een locatie vinden. Dat hoeft niet per se in Eindhoven (Maxims woonplaats, red.) te zijn, maar dat kan ook in de randstad plaatsvinden, of allebei.”
Laptop
Vonden de opnames voor de nieuwe cd weer in jouw homestudio plaats?
Maxim: “De nummers zijn thuis geschreven en opgenomen. Alleen de drums zijn gedeeltelijk bij de Wisseloord studio’s in Hilversum en in de oefenruimte opgenomen. Dat laatste deed ik met mijn laptop en wat microfoons. De uren in Wisseloord hielden we over aan de Grote Prijs. Daar hebben we ook de mastering van de cd gedaan. In totaal ben ik drie keer naar Hilversum gegaan voordat ik tevreden was over de master. De cd klinkt nu precies zoals ik van tevoren wilde.”
Gasten
“Er doen een aantal gasten op de cd mee, zoals de trompettist Ryan en scratcher Broky B. De Tilburgse gitarist Hanz Schoenmakers (Skeem) speelt op twee nummers mee. Verder werken we samen met de van St. Maarten afkomstige rapper Nemesiz. Die doet nu soms ook live mee. Verder doet onze Engelstalige geluidsman een spoken word bijdrage.”
Sinds het winnen van de Grote Prijs heeft Artefact veel live gespeeld, heeft dit gevolgen voor hun sound?
Addicted
Maxim: “Door het live spelen zijn we veel losser geworden. We experimenteren veel op het podium. Vroeger hadden we veel invloeden uit de triphop en lounge, tegenwoordig spelen we meer up-tempo. Je kunt het nauwelijks triphop meer noemen. Het is een mix van funk, pop, jazz en electro.”
Het langverwachte officiële debuutalbum van Artefact zal in oktober verschijnen en heet ‘Addicted to Your Goodies’.
Artefact tekent weloverwogen bij PIAS
Maxim: de beste deal
Volgens Artefact-oprichter Maxim Schram bood PIAS de beste platendeal. Toch ging de winnaar van De Grote Prijs Dance 2002 niet direct op het aanbod in. "Daarom is deze deal juist zo overwogen", stelt Schram.