Martijn Tevel van The Sweet Release of Death over gear van de toekomst: digitale gitaar versterkers
repareert gitaren, effectpedalen en versterkers voor heel Rotterdam en is een purist pur sang (maar ziet ook wel dat deze ene digitale versterker gitaristen laat watertanden)
Uit 'Gear van de toekomst: de nieuwste muzikale foefjes volgens gearnerds.'
‘Zelf speel ik vrijwel alleen maar met analoge apparatuur, maar ik krijg zo ongeveer iedereen in Rotterdam over de vloer: de alternatieve scene, conservatoriumgasten, jazz- en sessiemuzikanten, ik repareer gear voor iedereen. Ik zie nu een beweging van mensen die overstappen op digitale versterkers. Dat zijn pedalen die geluiden van versterkers simuleren en die gelijk kunnen doorsturen naar de mengtafel. De Helix van Line6 is een behoorlijke revolutie op het moment. Grappig eigenlijk, want vroeger werd er op dat merk gespuugd. Ze maakten echt gáre oefenversterkers. Maar deze digitale versterker zit in het hoogste segment. Dat ding simuleert echt alles: je hele effectenketting tot aan de microfoon waar het uit moet komen.’
‘Hoe je dat moet voorstellen? Als ik een set speel op mijn analoge apparatuur, dan zit ik vast aan de spullen die ik heb: mijn Twin Reverb-gitaarversterker waar ik ieder nummer mee moet spelen. Maar met de Line6 Helix kun je de ene track spelen met de klank van de Twin Reverb, daarna stel je hem zo in dat-ie klinkt als een vintage Vox. Hij heeft alleen al vijftig gitaarversterkermodellen, 12 basversterkers en 16 microfoons. En dan nog meer dan honderd effecten: je delay, distortion, fuzz, een octaver, ga zo maar door. Bovendien: er zijn presets, maar je kunt ze ook zelf maken, of die van anderen downloaden. Tel dat alles bij elkaar op en je hebt een oneindigheid aan geluiden in zo’n kleine floor processor. Als je gaat toeren is dat hartstikke handig, want daardoor hoef je als muzikant geen bus vol gear aan te slepen voor een gig. Maar het is geen kattenpis: je telt zo 1500 euro neer voor zo’n ding.’
‘Zelf zou ik er niet op spelen. Het blijft een simulatie, hè? Bij analoge gear loopt het signaal daadwerkelijk door een weerstandje. Daardoor kan het ook onbedoeld anders klinken, en dat vind ik juist vet. Als je het hebt over de coolste undergroundbands van Nederland, zoals Rats on Rafts en The Homesick, dan lopen die gasten alleen maar rond met oude, analoge shit. Maar dat is ook maar mijn Rotterdamse kutmening.' Hij grinnikt. 'Ik loop hier de hele dag over te zeiken, maar ik besef ook wel dat dit is waar een deel van de gitaarwereld naartoe gaat, hoor. Voor veel gitaristen is de Line6 Helix het einde.’