Wat hebben Fontaines DC, K3 en Sef met elkaar gemeen? Ze debuteren dit jaar alledrie in Radio 2’s Top 2000, net als Radiohead’s ‘Let Down’, Dr Dre’s ‘Still D.R.E.’ en feestnummer ‘Atje Voor De Sfeer’ van de onlangs overleden René Karst. Zijn het nieuwe klassiekers? Of zullen ze volgend jaar weer verdwijnen? We zijn met zijn allen geobsedeerd door vernieuwing en beweging in een lijst die juist draait om rituelen.

Oh ja hoor, weer ‘Bohemian Rhapsody’, weer ‘Hotel California’. Als je de Radio 2 Top 2000 van een afstand bekijkt, lijkt hij zo stil te staan als een sloot in Flevoland. Elk jaar dezelfde namen bovenin, dezelfde liedjes die nooit willen wijken. Maar wie de cijfers over een langere periode naast elkaar legt, ziet iets anders: de lijst beweegt wel degelijk, maar traag en niet overal evenveel. Wat moet je doen om er tussen te komen?

Zeven jaar geleden onderwierpen we het jaarlijkse eindejaarsfenomeen Top 2000 aan een stevige analyse. Hoe op slot zit die lijst nu echt? De conclusie luidde: zeker de bovenste 100 zijn zeer hardnekkig, mensen stemmen daadwerkelijk jaar na jaar op dezelfde liedjes. Niet alleen de top tien is vrijwel bewegingsloos, in de eerste negentien jaargangen waren het zestig liedjes die de dienst uitmaakten in de top 100, aangevuld met vijftien nieuwere klassiekers die niet meer weg te denken zijn.

Nu de eeuwige nummer 1, Queen's ‘Bohemian Rhapsody’, vijftig jaar bestaat, is het tijd om dat nog eens te doen. Want de epische song uit 1975 werpt zo'n scherpe schaduw over de lijst der lijsten dat je het geheel misschien minder helder overziet. Hoe gaat het met de elite van toen? We pakken ze erbij.

Deze nummers staan minstens de helft van de top 2000’s in de top 100:

  1. Queen - Bohemian Rhapsody (1975, elk jaar top 3)
  2. The Eagles - Hotel California (1977, elk jaar top 5)
  3. Led Zeppelin - Stairway To Heaven (1971, elk jaar top 10)
  4. Billy Joel - Piano Man (1974, alleen in 1999 buiten de top 100)
  5. Deep Purple - Child In Time (1971, elk jaar top 10)
  6. Pink Floyd - Wish You Were Here (1975, ontbrak in de eerste, daarna altijd rond top 10)
  7. Meat Loaf - Paradise by the Dashboard Light (1978, alle edities)
  8. John Lennon - Imagine (1971, dit jaar 54)
  9. Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water (1970, slechtste jaar ooit, nummer 100)
  10. Golden Earring - Radar Love (1973, altijd top 100, dit jaar nr 9)
  11. Wim Sonneveld - Het Dorp (1974, altijd top 100)
  12. Supertramp - School (1974, altijd top 100, daalt wel licht)
  13. Pink Floyd - Shine On You Crazy Diamond (1975, elk jaar top 100)
  14. Dire Straits - Sultans of Swing (1978) (alle edities)
  15. The Cure - A Forest (1980) (ontbrak in 1999 in de Top 2000)
  16. Bruce Springsteen - The River (1981) (alle edities)
  17. Alan Parsons Project - Old and Wise (1982) (alle edities)
  18. Klein Orkest - Over de muur (1984, alle edities)
  19. Dire Straits - Brothers in Arms (1985) (alle edities)
  20. U2 - With or Without You (1987, in 2024 buiten de top 100, nu terug)
  21. Eric Clapton - Tears In Heaven (1992, sinds 2022 in top 100)
  22. Coldplay - Clocks (2003) (sinds 2004 in de top 100)
  23. Guus Meeuwis - Brabant (2004) (sinds 2006 in de top 100)
  24. Coldplay - Viva La Vida (2009) (sinds 2009 in de top 100)
  25. Fleetwood Mac - Go Your Own Way (1977) (102 in 2007)
  26. ABBA - Dancing Queen (1976, miste 5x top 100, tegenwoordig steady)
  27. The Rolling Stones - Paint It Black (1966 (een keer buiten de top 100)
  28. Electric Light Orchestra - Mr Blue Sky (1978) (twee keer buiten de top 100)
  29. Boudewijn de Groot - Avond (1997, sinds 2001 top 100)
  30. Simon & Garfunkel - Sound of Silence (1966) (101 in 2005, 153 in 2007)
  31. Toto - Africa (1982) (110 in 2007)
  32. David Bowie - Heroes (1977) (soms net buiten de top 100, laatste jaren steady)
  33. U2 - One (1991) (sinds 2003 in top 100)
  34. Robbie Williams - Angels (1998) (sinds 2003 in de top 100)
  35. Nirvana - Smells Like Teen Spirit (1991) (pas sinds 2005 in de lijst, sinds 2006 in de top 100, in 2007 nog even op 124)
  36. Metallica - Nothing Else Matters (1992) (sinds 2002 in de top 100)
  37. Metallica - One (1989) (sinds 2004 in de top 100)
  38. Acda en de Munnik - Het regent zonnestralen (1998) (sinds 2004 top 100, daarvoor met 'Niet Of Nooit Geweest')
  39. Prince - Purple Rain (1984) (18x top 100, laatste jaren steady)
  40. Pink Floyd - Comfortably Numb (1979)
  41. Phil Collins - In the Air Tonight (1981, 18x top 100, laatste jaren steady)
  42. Dire Straits - Telegraph Road (1982, twee keer buiten top 100, laatste jaren steady)
  43. Queen - Love of My Life (1976, sinds 2006 top 100)
  44. Stef Bos - Papa (1991, 4x buiten de top 100, laatste jaren steady)
  45. Guns N Roses - November Rain (1991) (ontbrak alleen in 1999)
  46. The Beatles - Let It Be (1970, dit jaar 65, vorig jaar 136)
  47. The Beatles - Hey Jude (1965, nu op 232, 2021 voor het eerst uit de top 100)
  48. The Doors - Riders On The Storm (1971, sinds 2022 uit de top 100, nu 144)
  49. The Rolling Stones - Angie (1973, schommelt rond de 100, 3x eruit, dit jaar 102)
  50. The Rolling Stones - Sympathy For The Devil (1968, sinds 2 jaar uit de top 100)
  51. Dire Straits - Private Investigations (1982, dit jaar voor het eerst uit de top 100)
  52. Pink Floyd - Another Brick in the Wall (1979, voor het eerst buiten top 100, nr 118)
  53. Billy Joel - Goodnight Saigon (1983, sinds 2019 buiten de top 100)
  54. U2 - Sunday Bloody Sunday (1985, dit jaar voor het eerst buiten de top 100)
  55. Van Dik Hout - Stil in mij (1994, sinds 2018 net buiten de top 100)
  56. Ramses Shaffy & Liesbeth List - Pastorale (1969, dit jaar uit de top 100, miste eerder in 2018)
  57. Bette Midler - The Rose (1980, een keer 105 in 2013, na 2018 weg uit de top 100)
  58. Red Hot Chili Peppers - Under the Bridge (1992, sinds 2023 uit top 100)
  59. Queen - Somebody to Love (1976, sinds 2024 hard uit de top 100 geduikeld)
  60. The Beatles - Yesterday (1965, laatste 8 jaar 7x buiten de top 100)
  61. AC/DC - Whole Lotta Rosie (23x top 100, maar de laatste jaren heel voorzichtig weg aan het glijden, dit jaar nr 124)
  62. Procol Harum - A Whiter Shade Of Pale (1967, een oernummer uit de Top 100 Aller Tijden, dat heel langzaam wegzakt, beleefde een opleving na de moord op Peter R. de Vries)
  63. R.E.M. - Losing My Religion (1990, de laatste jaren wat weggezakt, maar nog altijd niet lager dan nr 125)
  64. Eric Clapton – Tears In Heaven (1992, 22x top 100 maar glijdt dit jaar af naar een dieptepunt: nr 172)

Onwrikbaar

Het meest in steen gehouwen van de hele lijst is de top 10. Te beginnen bij DE GOUDEN VIJF: Queen, Led Zeppelin, The Eagles, Pink Floyd en Billy Joel. Zij stonden alle edities sinds 1999 met hetzelfde liedje in de top 10 en vormen de absolute canon van de lijst. Dat was zo, dat is nog steeds zo, met als enige uitzondering een valse start voor ‘Piano Man’ in de eerste jaargang (stemmers prefereerden toen ‘Goodnight Saigon’). Hun legacy gaat zelfs nog veel verder, lieten we je vorige keer zien. Want deze artiesten stonden al jaren hoog in de voorloper van de Top 2000, de Top 100 Aller Tijden, die vanaf eind jaren zestig uitgezonden werd op Veronica en later door Radio 3. Kijk maar eens hoe die lijst er in pak 'em beet 1980 uitzag. 'Bohemian Rhapsody' was toen net zo oud als 'Blinding Lights' nu...

Daar zijn nog eens drie liedjes bij gekomen in de loop der jaren: ‘Black’ van Pearl Jam staat sinds 2016 elk jaar in de top 10, ‘Avond’ van Boudewijn de Groot sinds 2003 (eenmaal zelfs nummer 1!), ‘Fix You’ van Coldplay staat sinds 2013 in de top 20, waarvan 9 maal top 10. ‘Radar Love’ van Golden Earring behaalt na het overlijden van George Kooymans een piek, maar stond altijd top 30.

Kortom, muurvast. En dat geldt voor de hele bovenkant. Maar liefst 45 liedjes die dit jaar in de top 100 staan, stonden dat in meer dan de helft van alle edities. Nog eens 20 zakten weliswaar onder de streep maar staan nog altijd hoog. Het komt niet veel voor dat liedjes zomaar helemaal uit de lijst verdwijnen, ze zakken over het algemeen heel voorzichtig weg, slijten als het ware. Alle liedjes die in 1999 de eerste top 100 vormden zwerven nog steeds rond in de lijst. Barry Ryan’s ‘Eloise’ (destijds nummer 100) hangt wel aan een zijden draadje, want nummer 1927 dit jaar, maar de meeste nummers staan nog steeds in de top 200.

Dat patroon zien we ook verderop in de lijst, in de groep songs net achter deze elite. Geleidelijk wegzakken ten faveure van nieuw talent komt veel vaker voor dan een vrije val. En dat past precies bij wat mensen willen in de donkere dagen tussen kerst en oud en nieuw: een grote loyaliteit naar de herkenbare nummers, die als het ware rituelen vormen. Anders dan de Top 100 Aller Tijden heeft de Top 2000 nooit om nieuwe of actuele muziek gedraaid, het is altijd nostalgie geweest. En het idee van wat 'de beste nummers ooit zijn' is diepgeworteld en moeilijk te veranderen, zo laat ruim vijftig jaar data zien.

Vergrijzen en toch vernieuwen

Toch is er buiten de absolute elite wel degelijk nieuwe aanwas. Kijk maar mee. Op het eerste gezicht lijkt het alsof de lijst alleen maar vergrijst: in 1999 waren alle liedjes samen gemiddeld 23,7 jaar oud. In 2010 was dat al bijna 28 jaar. In 2020 ging de gemiddelde leeftijd voor het eerst over de 30 heen, en in 2025 zitten we op 32,7 jaar. Zie je wel: 9 jaar ouder.

Maar dat is slechts een deel van het verhaal. Want er gebeurt iets opvallends met de hoeveelheid nieuwe muziek. In 1999 was slechts 8,4 procent van de lijst tien jaar oud of jonger. Dat waren toen vooral jaren-90-liedjes die nog maar net serieus genomen werden. In 2010 is dat aandeel al gestegen naar 12,5 procent. In 2018 en 2019 piekt het zelfs rond de 15 à 16 procent. In 2025 is dat iets teruggezakt, maar nog altijd 13,75 procent. Met andere woorden: de eerste jaren was de Top 2000 toch echt nostalgischer dan hij nu is. Er wordt tegenwoordig structureel méér op recente muziek gestemd dan vroeger. Nieuwe muziek wordt sneller geaccepteerd als Top-2000-waardig dan eind jaren negentig. Al stemmen mensen van 16-20 ook massaal op Queen, Billy Joel, Nirvana en Radiohead, muziek van voor ze geboren werden.

Die nieuwe muziek is niet zelden van Nederlandse bodem: dit jaar staan 397 liedjes van eigen bodem in de lijst, een record. Het vorige record stamt uit 2023, en dat is geen toeval. Het is een trend die wij bij onze eigen Song van het Jaar ook al jaren zien. In 1999 prijkten 9 liedjes van eigen bodem in de top 100, nu zijn dat er twee keer zoveel. En dat is niet alléén op het conto van Marco Borsato te schrijven, die wel héél rijkelijk beloond wordt voor zijn vrijspraak met maar liefst zes liedjes tussen de elite.

1999 (eerste editie)
Decennium Aantal %

jaren 50 58 2,9%
jaren 60 536 26,8%
jaren 70 756 37,8%
jaren 80 504 25,2%
jaren 90 138 6,9%
vóór 1950 8 0,4%

Beeld:
Een bijna klassieke rockcanon: jaren 60–70 domineren, jaren 90 zijn nog “te nieuw”.


2010
Decennium Aantal %

jaren 50 22 1,1%
jaren 60 374 18,7%
jaren 70 642 32,1%
jaren 80 457 22,8%
jaren 90 250 12,5%
jaren 00 252 12,6%
vóór 1950 4 0,2%

Beeld:
De jaren 70 blijven dominant, maar de jaren 90 en 00 zijn definitief doorgedrongen.


2020
Decennium Aantal %

jaren 50 8 0,4%
jaren 60 188 9,4%
jaren 70 436 21,8%
jaren 80 461 23,0%
jaren 90 344 17,2%
jaren 00 278 13,9%
jaren 10 277 13,8%
jaren 20 8 0,4%

Beeld:
De lijst wordt breder gespreid. Voor het eerst is niet één decennium echt dominant; de jaren 80 winnen terrein.


2025
Decennium Aantal %

jaren 50 6 0,3%
jaren 60 155 7,8%
jaren 70 386 19,3%
jaren 80 440 22,0%
jaren 90 341 17,0%
jaren 00 259 13,0%
jaren 10 249 12,4%
jaren 20 164 8,2%

Beeld:
De jaren 80 zijn nu het grootste decennium, maar belangrijker: elk decennium van 1970 t/m 2010 zit rond de 12–22%, zelfs de jaren 20 hebben al een serieuze voet tussen de deur.

De nieuwe elite

Er zit dus wel degelijk beweging in, maar die zit niet waar we hem het meest zien. De vernieuwing concentreert zich vooral onderin en in het midden van de lijst. De bovenkant gedraagt zich anders. De Top 100 blijkt geen uitvergroting van de rest van de lijst, maar een eigen systeem. Jonge liedjes die er wel in slagen door te dringen tot de elite hebben vaak een verhaal:

Danny Vera – Roller Coaster 
Het duidelijkste voorbeeld. Sinds het uitkwam in 2019 onafgebroken top 5 en inmiddels een cultureel fenomeen: hét begrafenisnummer van Nederland. Een troostrijk liedje over de ups en downs van het leven. In dezelfde categorie scoren ook ‘Oceaan’ van Racoon en ‘Mag Ik Dan Bij Jou’ van Claudia de Breij. Het is een gevoel dat duidelijk past bij de reflectie rond de laatste dagen (wat zeg ik: minuten!) van het jaar.

Paolo Nutini – Iron Sky 
Kreeg zijn definitieve status een jaar na release door de aanslag op Charlie Hebdo, toen Giel Beelen op 3FM in tranen uitbarstte bij het voorlezen van de tekst van het liedje. De Chaplin-speech, de opbouw, de morele lading, het maakte dat het nummer sinds 2015 elk jaar de top 100 haalde. Het nummer voelt ouder dan het is, alsof het altijd al bij de lijst hoorde.

Amy Winehouse – Back To Black
Staat sinds het jaar van haar overlijden onafgebroken in de Top 2000. Het lied werd een monument voor een te jong gestorven heldin. Je ziet vaker (meestal tijdelijk) effect als een artiest overlijdt, maar niet altijd: dit jaar bijvoorbeeld wel bij Ozzy Osbourne, maar niet bij Sly Stone of D’Angelo, en ook het overlijden van Supertramp-frontman Rick Davies maakt geen significant verschil. Benieuwd of René Karst's ‘Atje Voor De Sfeer’ een blijver is...

DI-RECT – Soldier On 
De coronaperiode gaf dit nummer zijn lading; sinds 2020 staat het elk jaar in de top 100. Het functioneert als een soort tijdscapsule: één akkoord en je weet weer hoe het voelde. Het liedje heeft daarmee een maatschappelijke betekenis gekregen, die kennelijk blijvend is.

Misschien is nog wel het meest opmerkelijk dat deze liedjes structureel tot de elite zijn gaan behoren, niet incidenteel. Dat moeten we nog maar zien met Marco Borsato, dit jaar de grootste stijger dankzij zijn vrijspraak kort voor de stembus open ging. Hetzelfde geldt voor Suzan en Freek, die weliswaar al jaren heel populair waren, maar toch echt mede dankzij het nieuws over de ziekte van Freek een enorme boost in de Top 2000 krijgen. Blijft dat effect?

Danny Vera

Nieuwe elite, de laatste jaren niet weg te denken uit de top 100, vaak sinds hun release:

  1. Coldplay - Fix You (2005, sinds 2011 top 100 en regelmatig top 10)
  2. Racoon - Oceaan (2012, sinds 2013 top 100)
  3. Danny Vera - Rollercoaster (2019, altijd top 5 sinds 2019, begrafenisnummer)
  4. Paolo Nutini - Iron Sky (2014, altijd top 100 sinds 2015, Charli Hebdo)
  5. Radiohead - Creep (1992, sinds 2016 in top 100, nu hoogste positie, nr 28)
  6. DI-RECT - Soldier On (2020, elk jaar top 100, coronahit)
  7. Disturbed - Sound Of Silence (2017, sinds 2018 top 100)
  8. Michael Kiwanuka - Cold Little Heart (2016, sinds 2018 top 100)
  9. Linkin Park - In The End (2000, sinds 2017 top 100, Chester Bennington overleed dat jaar)
  10. Coldplay - Yellow (2000, sluimerde jarenlang net buiten de top 100, sinds 2022 top 100)
  11. Nothing But Thieves - Impossible (2020, sinds 2021 top 100)
  12. Pearl Jam - Just Breathe (2009, sinds 2012 top 100)
  13. Metallica - Enter Sandman (1990, sinds 2012 top 100)
  14. Rage Against The Machine - Killing In The Name (1992, sinds 2013 top 100)
  15. Lady Gaga & Bradley Cooper - Shallow (2018, sinds 2019 top 100)
  16. Eminem - Lose Yourself (2002, sinds 2018 top 100)
  17. Amy Winehouse - Back To Black (2007, sinds 2015 top 100, in de lijst sinds het jaar dat ze overleed)
  18. Johnny Cash - Hurt (2002, top 100 sinds 2011)

Vrouwen en artiesten van kleur

Zodra de top 10 van het jaar bekend gemaakt werd gonsde het: alweer alleen maar witte mannen. Dat is zo, niet alleen in de top 10, ook in de top 100 en eigenlijk gewoon in de hele lijst. Het is een hardnekkig probleem, dat zich laat verklaren met de stroperigheid van de lijst, het format en de dj’s van Radio 2, en natuurlijk de keuzelijst. Mensen stemmen voor de Top 2000 niet per se op kwaliteit, niet op wat ze nu goed vinden, maar op herinnering, op nostalgie. En die herinneringen kun je tweeledig zien: het zijn de liedjes die je vroeger in de auto draaide op weg naar vakantie in Italië, het liedje dat je doet denken aan je oma of aan je middelbare school. Je persoonlijke herinneringen. Maar ook: de herinnering aan de Top 2000 zelf. Waar stemde je vorig jaar ook alweer op? Aan welke nummers denk jij als je aan de Top 2000 denkt?

Daarmee leunt de lijst super sterk op een canon die al lang geleden is bepaald. Het fundament werd gelegd in de rockjaren, pakweg tussen 1965 en 1985. Jazeker, er werd in die jaren ook soul gemaakt, en reggae, en disco, en nog veel meer, maar in de Top 100 Aller Tijden, de voorloper van de Top 2000, werd de canon van ‘beste muziek ooit’ al sterk gebaseerd op de rocktraditie, en dan vooral met lange, epische nummers. Hoewel het stemgedrag met de jaren gelijkmatiger verdeeld werd over de decennia, zijn het vooral nummers in die rocktraditie die structureel aanhaken, van Pearl Jam tot Nothing But Thieves. 

Zeker de laatste jaren zien we enorm veel vrouwelijke popsterren, en sommigen van hen belanden ook in de Top 2000, maar ze beklijven op de een of andere manier niet. Adele bijvoorbeeld behoorde in 2018 nog tot ‘de nieuwe elite’, maar is inmiddels weggezakt. De liedjes van Taylor Swift zijn dit jaar allemaal met honderden plaatsen naar beneden geduikeld. Grote popsterren als Beyoncé en Rihanna halen de bovenste duizend niet eens. Om over rappers als Kendrick Lamar of Drake nog maar te zwijgen.

Vrouwelijke artiesten krijgen zelden meerdere ankerpunten in de lijst (zoals Queen meer dan dertig keer in de lijst staat…), en zwarte artiesten als Otis Redding, Marvin Gaye of Aretha Franklin krijgen een knikje van herkenning, maar geen rituele status. Dat is in het Nederlandse radiolandschap altijd zo geweest, en het is vrijwel onbegonnen werk voor Radio 2 om dat te veranderen. De Top 2000 herstelt de scheve verhoudingen niet, maar bevriest die. Maar goed, niets staat Radio 2 natuurlijk in de weg om Eefje de Visser nou eindelijk eens op de keuzelijst te zetten.

Elk jaar zijn er weer mensen die met stokjes proberen te prikken in die irritant bewegingloze reus, om te kijken of ie reageert. Dit jaar de nerds van Tweakers die vergeefs probeerden een liedje over hun wifi de lijst in te stemmen. Zou Radio 2 hem geblokt hebben? Misschien, geef ze eens ongelijk. Een paar van die lollige infiltranten zijn best leuk. ‘Pokemon Theme’? Lachen toch. Maar verder houden de luisteraars van de Top 2000 precies om deze reden van de lijst: omdat ie zo traag voortbeweegt.