Cd-recensie: Zerotens

Titelloze zes nummerige ep

Annet Brugel, ,

Rockband Zerotens bestaat uit ex-leden van de bands Cheap Rotterdam Models en Off. Eind november 2006 bracht Zerotens hun eerste ep uit, die net zo afwisselend is als een geslaagd leven.

Titelloze zes nummerige ep

De uit Rotterdam afkomstige band Zerotens, voorheen Cheap Rotterdam Models en Off, treedt pas sinds februari 2006 op. Toch is hun eerste zesnummerige ep eind november al uitgebracht. Is het een combinatie van lef en vastberadenheid, of koppigheid en naïviteit? Op de hoes staat zanger/sampler Bas te roken, terwijl gitarist/zanger Jeroen een jerrycan Valvoline op de kop houdt. Typisch gevalletje lef. Laten we het daar dan maar op houden. De muziek op de titelloze rock-ep springt vastberaden van emorock naar oi-oi punk naar jaren tachtig pop naar americana. De afwisseling is aangenaam. De instrumenten klinken zelfverzekerd, krachtig en strak, en dat in combinatie met de chaosbrengende samples. Da’s goed gevonden. De muzikanten van Zerotens weten hun muzikale smaak -Nine Inch Nails, 2 Many Dj’s, Faith No More en The The -, prima in hun eigen spel te verweven tot er een typische eigen Zerotens collage zonder aanwijsbaar jatwerk ontstaat. Alleen de Engelse uitspraak van zangers Jeroen en Bas is echt steenkolen Engels. Ook al zingen ze bij Zerotens in het Engels, je blijft in ieder geval horen waar deze gasten vandaan komen, downtown Rotterdam.Toch wordt er ook door Britpopbands steeds vaker onnauwkeurig met de Engelse uitspraak omgesprongen. Dus wie weet kan het slonzige/sleazy Zerotens Engels een op zichzelf staand dialect worden. Zerotens blijven de havenarbeiders van de rock. Hun muziek behoort dan ook zwaar en krachtig te zijn. Liever wel, want de ballade Once, Every Day is als zware metalen met een rubber hamer bewerken, een echte domper op een aardige ep. Daarentegen is Body In My Trunk hèt nummer dat model zou mogen staan voor alles wat er in de toekomst van Zetotens komen gaat. Alle nummers van de Zerotens ep zijn te beluisteren op hun eigen site onder het kopje audio. Voor optredens van Zerotens kun je vrijdag 8 december 2006 naar Musicon in Den Haag, zaterdag 16 december bij De Magische Wereld in Rotterdam aanschuiven en op zondag 24 december is er een onversterkte sessie in Café De Schouw te Rotterdam.