Wat begon als de heetste hiphop-beef in decennia, wordt nu een steeds grimmigere tweestrijd tussen Kendrick Lamar en Drake. Kendrick noemt Drake een verslaafde pedofiel die een dochtertje geheimhoudt, Drake sleept Tupac uit het graf om Kendrick van repliek te dienen. Wat is er precies aan de hand? Wie zijn erbij betrokken? Dit is de allesomvattende tijdlijn.

2015

Misschien begint dit verhaal niet zoals jullie het al kennen, want soms beginnen vijanden ook gewoon als vrienden. In 2015 brengen Drake, Future en producer Metro Boomin samen het album What A Time To Be Alive uit. Hierna volgt een glansrijke vriendschap, waarin de drie hiphopgiganten nog wel eens met elkaar samenwerken, zij het niet altijd in deze samenstelling. Tot de vriendschap, tussen in ieder geval twee van hen, eind 2023 bergafwaarts begint te glijden.

december, 2023

Een halfjaar geleden (2 december 2023 om precies te zijn), in een land hier ver vandaan, tweet zomaar een X-account dat Metro Boomin’s album Heroes & Villains de meeste streams op een één jaar oud hiphop album bereikt heeft sinds 2018, namelijk 3,7 miljard. Daarop reageert hij via een tweet: ‘En toch wint Her Loss (het album van Drake en 21 Savage, waarvoor de producer zelfs nog een beat leverde) alle awards. Dat bewijst maar weer dat awards gewoon vriendjespolitiek zijn, en dat is niks voor mij. Voor mij is de echte prijs dat de muziek waar ik zo hard aan gewerkt heb, mensen plezier in hun dagelijks leven brengt.’ De tweet verschijnt, en verdwijnt ook meteen weer. Maar het is duidelijk:  Metro Boomin is jaloers. 

Twee weken later zegt Drake in een livestream: ‘And to the rest of you, the non-believers, the underachievers, the tweet-and-deleters, you guys make me sick to my stomach, fam.’ Waarna Metro Boomin een komische skit van RDCWorld deelt op twitter. De jongens in dit filmpje zeggen tegen een waarschijnlijk geagiteerde vijfde persoon dat hij moet kalmeren, en zijn pistool weg moet doen, waarna ze in lachen uitbarsten. Hierna valt het stil tussen de rapper en producer.

augustus, 2013

Voor we verder in een van de meest vruchtbare rap-beefs ooit duiken, moeten we misschien even een paar stappen terug nemen. Elf jaar terug het verleden in, naar de oorsprong van de spanning tussen Kendrick Lamar en Drake.

Want HO-LY SHIT. Het zijn de laatste twee weken van de zomervakantie, en geen enkele hiphopnerd kan ergens anders over praten: Kendrick Lamar heeft net een van de meest memorabele hiphopverses van deze eeuw geleverd, op de track ‘Control’ van Big Sean. In deze verse daagt hij alle rappers die hij destijds als vrienden beschouwde (o.a. Drake, A$AP Rocky, Tyler The Creator, Pusha-T, Mac Miller, J Cole) uit om de lat hoger te leggen, en zegt hij dat hij de rappers spreekwoordelijk de nek om wil draaien, om te bewijzen dat hij de beste van zijn generatie is. 

I'm usually homeboys with the same niggas I'm rhymin' with
But this is hip-hop, and them niggas should know what time it is
And that goes for Jermaine Cole, Big K.R.I.T., Wale
Pusha T, Meek Millz, A$AP Rocky, Drake
Big Sean, Jay Electron', Tyler, Mac Miller
I got love for you all, but I'm tryna murder you niggas
Tryna make sure your core fans never heard of you niggas
They don't wanna hear not one more noun or verb from you niggas
What is competition? I'm tryna raise the bar high

Aangezien Lamar dan al een van de meest geprezen rappers van het moment is, heeft deze verse behoorlijk wat impact. Sommige van de rappers die genoemd worden voelen zich gevleid, zoals Tyler, The Creator en Mac Miller (hij maakt er zelfs een grap over op zijn nummer ‘Friends’). Anderen zijn diep beledigd, zoals Drake. Tot jaren na de release van deze verse gaan er nog kleine steken onder water tussen de twee heen en weer op verschillende nummers, zoals bijvoorbeeld ‘The Language' van Drake waar hij bars als ‘I don’t know why they been lyin’ but your shit is not inspirin’’ en ‘Fuck any nigga that’s talking that shit for a reaction’ rapt. En Kendrick reageerde daar weer op in een cypher bij de BET Hiphop Awards: ‘Nothing been the same (het album waar The Language op verscheen) since they dropped Control. And tucked a sensitive rapper in back in his pajama clothes. Haha joke’s on you.’ 

Tussenstand Kendrick Lamar - Drake: 1 - 0

maart, 2024

Nu naar het heden: eind maart brengen Future en Metro Boomin samen een album uit om hun jarenlange vriendschap te vieren. Het is een verrassing om plotseling Kendrick Lamar’s stem op ‘Like That’ te horen.  

'Motherfuck the big three nigga, it’s just big me
And your best work is a lightpack
Nigga, Prince outlived Mike Jack
‘Fore all your dogs getting buried
That’s a K with all these Nines, he gon’ see Pet Sematary’

Aangezien Drake een halfjaar eerder nog het album For All The Dogs heeft uitgebracht, zou het wel heel gek zijn als deze lines niet op hem slaan. Met ‘the big three’ verwijst Lamar naar het nummer ‘First Person Shooter’ dat Drake met J Cole maakte, waarin J Cole claimt dat hij, Drake en Kendrick de beste rappers van het moment zijn. Maar het is duidelijk dat Kendrick hier anders over denkt. Later laat DJ Akademiks (de legendarische Amerikaanse podcast-host en livestreamer die meestal het vroegst op de hoogte is van alle ins, outs en juice van hiphop) weten dat Kendrick oorspronkelijk was uitgenodigd als feature op dat nummer. 

Tussenstand Kendrick Lamar - Drake: 2 - 0

april, 2024

J Cole besluit het niet te pikken, en reageert met een nummer op zijn nieuwe album Might Delete Later (deze naam zal vrij ironisch blijken). Het nummer heet ‘7 Minute Drill’. Hij zegt dat onder andere dat Kendrick niet over een sterke discografie beschikt: ‘He still doin' shows, but fell off like The Simpsons. Your first shit was classic, your last shit was tragic.’

Al snel vindt hij dat hij met dat nummer te ver is gegaan, hij laat het een week later van alle streamingservices halen en noemt het ‘the lamest shit I ever did.’ En laat vervolgens een heel publiek Kendrick’s naam scanderen tijdens zijn set op zijn eigen Dreamville Festival. 

Tussenstand J. Cole: 🤪

Maar waar Drake eerder die maand tijdens een concert in Florida zweert dat hij zich prima voelt en dat niemand hem iets kan maken, besluit hij toch op Kendrick te reageren met het nummer ‘Push Ups’, waarin Drake vooral ingaat op het feit dat hij meer hits in zijn repertoire heeft en meer geld verdient. Ook noemt hij J Cole en Metro Boomin. Hij zegt dat hij niks te schaften heeft met wat Cole denkt, en dat Metro Boomin lekker wat drums moet gaan produceren. Hierna post Drake een deepfake video waarin Metro Boomin’s gezicht op het hoofd van een drummende persoon geplakt is (omg Drake, wtf?!). En hij stuurde zelfs een groep fanfare-trommelaars naar de stripclub Magic City in Atlanta, waar Boomin en Future recent nog een promotiefeest gaven voor hun We Don’t Trust You-plaat.

Tussenstand Kendrick Lamar - Drake: 2 - 1

Kort daarna releast Drake ook ‘Taylor Made Freestyle’, een track waarmee hij Lamar vooral een reactie wil ontlokken. Dit probeert hij met behulp van AI-gegenereerde versies van Kendrick’s helden Tupac en Snoop Dogg. AI Tupac: ‘Fuck this Canadian lightskin Dot, we need a no-debated West Coast victory, man. Call him a bitch for me.’ Maar het nummer wordt al snel weer offline gehaald omdat Tupac’s nabestaanden dreigen hem daarvoor voor de rechter te slepen. Buitenspel! En een officiële waarschuwing, want eerlijk, deze actie is alles behalve vet. Drake is simpelweg niet grappig genoeg om deze beeft op die manier aan te pakken. Het laat ook goed zien hoe Drake zenuwachtig op het puntje van zijn stoel zit, wachtend op een reactie.

Tussenstand Kendrick Lamar - Drake: 2 - 1

Daarna blijft het niet lang stil, want uh-oh…. Ye enters the chat. Kanye springt hoogstpersoonlijk op de remix van Future en Boomin’s ‘Like That’ om niet alleen Drake, maar ook J Cole van repliek te dienen. Kanye laat over het algemeen geen kans schieten om Drake te belagen. Drake en Kanye hebben al een flinke tijd een instabiele vriendschap, maar de boel léék gesust toen de twee rap-giganten de handen ineen sloegen voor het Free Larry Hoover-concert, waar ze een voor een het podium betraden en ieder een cover van de ander deden. Op ‘Like That Remix’ maakt Kanye Drake en J Cole op kinderlijke wijze belachelijk, en om eerlijk te zijn lijkt het nogal een schreeuw om aandacht en erkenning. 

Tussenstand Ye: 🤷🏽‍♂️

En dan, na slechts negen dagen stilte, breekt eindelijk de dag aan waar iedere hiphop-head op heeft gehoopt. Op 30 april komt ‘Euphoria’ uit, het antwoord van Kendrick Lamar op ‘Pushups’. De titel verwijst naar de Amerikaanse drama hit-serie waarvan Drake de executive producer is. In de disstrack zegt Kendrick dat Drake geen leugens over hem moet verspreiden. Want anders! Anders zal Kendrick waarheden over hem onthullen die een groot publiek nog niet kent. Vervolgens pest hij hem met de manier waarop Drake volgens hem heel pretentieus probeert duidelijk te maken hoe ‘zwart’ hij is, door dingen te doen als braids en facetattoos nemen. Maar is Drake niet nog altijd vooral een acteur uit een kinderserie die nu claimt dat-ie ‘real hiphop’ is? In ‘Euphoria’ zitten ook verwijzingen naar de manier waarop Pusha-T Drake al eens spreekwoordelijk afslachtte in een eerdere beef in 2018. Pusha-T wist toen wereldkundig te maken dat Drake een kind heeft dat hij voor lange tijd niet had willen erkennen, waarna de rally tussen Pusha en Drake prompt tot een einde kwam. Daarna is Drake zijn zoon Adonis meer gaan vertonen op social media en in videoclips, en nam hij zelfs een nummer met hem op dat op zijn nieuwste album staat.

Als je nog iets dieper graaft dan het oppervlak van Kendrick’s lyrics, vind je ook een aantal verwijzingen naar ernstigere verwijten. De serie die Drake executive geproduceerd heeft, seksualiseert de vrouwelijke middelbare scholieren in de serie op zo’n manier dat je je constant afvraagt hoe oud ze eigenlijk echt zijn. Heel toevallig is het nummer ook uitgekomen op 30 april, National Children’s Day. Verder verwijst hij nog een aantal keer naar Michael Jackson op het nummer. Toeval?....

Tussenstand Kendrick Lamar - Drake: 3 - 1

mei, 2024

Om er nog een schepje bovenop te doen brengt K.Dot, nog voordat Drake tijd heeft gehad om te reageren, ‘6:16 PM in LA’ uit op YouTube en Instagram. De track is ge-coproduceerd door Lana Del Rey en Taylor Swift producer Jack Antonoff. Kendrick waarschuwt Drake dat er een mol in zijn inner circle zit die informatie aan hem doorspeelt, hij dreigt nogmaals: als Drake niet stopt met onwaarheden verspreiden, dan zal hij het een en ander over hem de wereld in brengen.

Tussenstand Kendrick Lamar - Drake: 4 - 1

Kendrick Lamar heeft keihard uitgehaald, en hier kan Drake het natuurlijk niet bij laten zitten. Hij neemt de disstrack ‘Family Matters’ op, en releast hem zelfs met een videoclip. In de videoclip wordt een Chrysler minivan (zoals die ene die op de cover van Lamar’s debuutplaat good kid, mAAd City staat) meegenomen naar een sloperij in Toronto (waar Drake natuurlijk vandaan komt), waar hij wordt verpulverd. In het nummer verwijt Drake Kendrick van het mishandelen van zijn vrouw Whitney Alford, en van het inzetten van ghostwriters. Opvallend is het constante gebruik van het woord ‘nigga’ in de tekst, waarschijnlijk omdat Kendrick erop blijft wijzen dat hij het ongepast vindt dat Drake het steeds in de mond neemt. Drake zegt in het nummer ook dat Metro Boomin’s vriedin met een van Metro’s goede vrienden naar bed zou zijn geweest. Xoxo Gossip Girl?

Tussenstand Kendrick Lamar - Drake: 4 - 2

Slechts een paar uur later (please jongens, geef een arme 3voor12 stagaire een beetje rust?!) brengt Kendrick als antwoord daarop het nummer ‘Meet The Grahams’ uit. De track is ingedeeld in verschillende coupletten, waarvan elk een brief naar verschillende leden van Drake’s familie is, waaronder zijn moeder, vader, zoon en een niet erkende dochter. Tegenover zijn zoon Adonis stelt Kendrick zich op als een mentor die Drake uitmaakt voor een ordinaire prostitutieklant, die niet sport maar plastische operaties ondergaat voor het kweken van spieren, en hem erkent heeft zodat hij weer een ander kind niet hoeft te erkennen. Wanneer Lamar zich tot Drake’s ouders richt vertelt hij dat Drake een manipulatieve, gok-, drank- en drugsverslaafde is die zwarte vrouwen seksualiseert. Hij vertelt dat Drake’s label OVO een platform biedt aan sex-offenders. Dit klopt, rapper Baka Not Nice is in 2014 aangeklaagd voor het op geweldadige wijze dwingen van een vrouw om de prostitutie in te gaan, waar voor hij in de gevangenis belandde. Aan zijn dochter vertelt hij dat Drake andere dingen aan zijn hoofd heeft, en dat Drake zelf waarschijnlijk ook pas later erkend werd door zijn vader, en dat dat zijn gedrag verklaart.

Tussenstand Kendrick Lamar - Drake: 5 - 2

Waarschijnlijk puur omdat K.Dott er lekker in zit (of om mij te pesten) besluit hij een paar uur na het uitbrengen van ‘Meet The Grayhams’ ook nog ‘Not Like Us’ te publiceren. Van alle artworks die we tot nu toe voorbij hebben zien komen in de vete, is dit zeker de meest interessante. We kijken namelijk naar een Google Maps screenshot van Drakes giga landhuis (neem een kijkje hoe dat er van binnen uitziet in Drake’s videoclip van ‘Toosie Slide’ een liedje waarin hij zichzelf toevallig ook met MJ vergelijkt) met daarop pictogrammetjes die duidelijk personen aangeven. Maar dit zijn niet zomaar pictogrammen, dit zijn pictogrammen die in Amerika toegekend worden aan de huizen van geregistreerde sex-offenders. Hiermee suggereert Lamar dat Drake aan minderjarigen zit, Drake een platform biedt aan mensen die eerder grensoverschrijdend gedrag hebben vertoond. Daar gaat ook deze single weer over. Zo rapte hij onder andere: 

‘Say, Drake, I heard you like em young’ en ‘Certified Lover Boy? Certified Pedophiles’

Tussenstand Kendrick Lamar - Drake: 6 - 2

Terwijl intussen het vuur hoog oplaait tussen Drake en Kendrick, moeten we niet vergeten dat K. Dot niet de enige is die het momenteel met de Canadese rapper aan de stok heeft. Metro Boomin tweet op zondag 5 mei in response op ‘Family Matters’: “The drum thing was laughable so I let it slide but what we not gon do is spread lies and have my loved ones involved nobody ever hit my girl nigga we grew up together she’s a real woman and not even in the industry but I guess #youwouldntknownunboutdatttt,” Kort daarna laat de producer via een tweet weten dat Drake via via geprobeerd zou hebben ‘Like That’ niet op de radio te laten draaien, hij deelt zelfs een screenshot van een mail. En daar laat hij het niet bij zitten, hij kondigt een wedstrijd aan; fans moeten rappen op een beat die hij gemaakt heeft. Genaamd ‘BBL-Drizzy 150BPM’, verwijzend naar de 'Brazilian butt lift’, de plastische manier waarop Drake aan zijn sixpack zou zijn gekomen. De beat bevat een sample die contstant de woorden ‘BBL Drizzy’ lijkt te zingen. Degene die het meest indrukwekkende nummer weet te maken, onvangt een gratis instrumental van de hiphop-mega-producer. Dit levert natuurlijk allerlei hilarische memes op.

Een dag later brengt Drake ‘THE HEART PART 6’ uit. De titel verwijst naar een reeks singles van Kendrick. Volgens Drake verloopt alles precies volgens plan, en heeft Kendrick in zijn aas gehapt vanwege alle dingen die hij in zijn disstracks oprakelt: het zou de bedoeling zijn geweest dat iemand uit Drake’s team valse informatie aan de Compton rapper door zou spelen, zodat hij ervan overtuigd zou zijn dat Drake een dochter verschuilt en dat Kendrick dit dan meteen in een disstrack zou gebruiken. Ehm, ok, dus Drake verzint een dochter om Kendrick te misleiden?… Ook verwijst hij naar de track ‘Mother I Sober’, waarin Kendrick rapt over kindermisbruik, en zegt dat Kendrick vast geobsedeerd is door pedofilie omdat hij zelf misbruikt zou zijn. En als reactie op de minderjarigen verwijten antwoordt hij:

‘I’ve never been with no under age

But now I understand why this the angle that you really mess with

Just to clarify I feel disgusted

Im too respected

If I was fucking younger girls I promise I’d have been arrested’

Tussenstand Kendrick Lamar - Drake: 6 - 3(?)

Ondertussen verbreekt Kendrick Lamar een oud record dat op de naam van Drake stond: ‘Not Like Us’ wordt in een enkele dag 6,8 miljoen keer gestreamd, het hoogste aantal streams in een dag voor een raptrack in de VS. De beef wordt steeds grimmiger, de verwijten steeds serieuzer en de spanning loopt op. Helaas blijft die spanning niet alleen in de studio en op het internet hangen. Vlak na de release van Kendrick’s ‘Not Like Us’ besluit een Britse fan met een spuitbus ‘They not like us’ op de winkelruit van Drake’s OVO-store in Londen te spuiten. En op 8 mei om 02:00 zijn er pistoolschoten te horen bij Drake’s landhuis in Toronto. Een van zijn beveiligers belandt in het ziekenhuis. Het is niet duidelijk of Drake thuis is tijdens de gebeurtenis. 

Lil Yachty zei afgelopen november nog tegen XXL zei: ‘Hiphop is op een vreselijke plek nu. In hiphop’s huidige staat doet iedereen elkaar na. Er komt een heleboel snel gemaakte muziek uit van lage kwaliteit. Er worden nauwelijks nog risico’s genomen. Mensen spelen alles op safe.’ En dat klopt. Aanvankelijk leek de intrigerende strijd tussen Kendrick en Drake de rap-wereld weer op scherp te stellen – en hiphop-heads smulden ervan! – maar nu dreigt de boel echt uit de hand te lopen. Waar gaat dit eindigen?