PopUp010: Southbound en Tears & Marble

PopUp010 blijft verrassen

Tekst: Eric Walbeek Foto's: Ad Baauw ,

De mannen van PopUp 010 zijn na ruim twee jaar niet meer weg te denken uit het muzieklandschap in Rotterdam. Dat ze oor hebben voor goede muziek moge ook wel duidelijk. Kijk maar eens naar wat ze hun publiek inmiddels voorgeschoteld hebben; van Revere-zanger Stephen Ellis (Londen) en Crying Boys Cafe (Rotterdam), tot Southbound (Rotterdam) en het duo Tears & Marble (Den Haag).

De telkens verrassende locatie maakt elke PopUp 010 weer een belevenis. Als bezoeker kom je terecht in bijzondere delen van Rotterdam en op plekken waar je nog niet eerder van gehoord had. Deze editie is dat in Evermore Thee-Koffie-Chocola bij metrostation Coolhaven. Je kunt daar terecht voor de meest heerlijke koffie, thee en chocolade waar het publiek dan ook volop gebruik van maakte.

Southbound timmert als winnaar van De Grote Prijs van Rotterdam al goed aan de weg en wist zich in de finale van De Grote Prijs van Nederland te plaatsen. In Roufaida Aboutaleb hebben ze een frontvrouw gevonden met een ijzersterke stem die enerzijds melancholisch klinkt maar waarmee ze tegelijkertijd ook van leer kan trekken. Extra opvallend is de danseres die onderdeel is van het optreden. Noem het een extra bandlid. Voor de één misschien nog wat wennen en een beetje een stoorzender, voor de ander een toevoeging waar je ademloos naar kunt kijken. Zoveel lenigheid en een choreografie die aansluit op de teksten en de ritmes van de muziek. Bijzonder is het zeker en de band valt er mee op. De vervreemdende geluidseffecten zorgen voor een wereld waar Southbound heerst en je voortdurend op het verkeerde been weet te zetten. Met hun laatste nummer, dat eigenlijk de toegift had moeten zijn, luidden ze hun optreden uit met een big bang.

Na de pauze mocht Tears & Marble hun set starten. Dit duo wordt gevormd door Bella Hay en Chris Kuhlen. Na aardig wat edities waar de (akoestische) gitaar vaak centraal stond was dit een aangename aanvulling op de steeds langer wordende lijst artiesten die PopUp 010 uit binnen- en buitenland wist te strikken. Hay noemde het publiek het stilste publiek van het jaar, nu al. Dat was dan ook niet moeilijk want hun sprookjespop zorgde voor een loom, broeierig sfeertje. ‘Zondagmiddag muziek’ vond de zangeres zelf. Terwijl het toch echt zaterdagavond was. Hun cover van het nummer ‘What Is Love’, bekend van Haddaway werd ook nu schitterend opgevoerd. Half in het duister wist het duo het publiek rustig mee te laten wiegen, wat zorgde voor een sfeer zoals we nog niet eerder konden meemaken bij PopUp 010.

Hiermee bewijst PopUp 010 dat het nog steeds kan verrassen en toevoegen. Relatief onbekende artiesten kunnen in een warme omgeving laten zien en horen wat ze waard zijn. Zolang de locaties zich blijven aandienen en er genoeg talent voorhanden is kan PopUp 010 er waarschijnlijk nog heel jaartjes bij optellen.