Jagwar Ma krijgt Rotown mondjesmaat aan het dansen

Een speciale warm-up show in Rotown.

Tekst: Reinier van der Zouw ,

Jagwar Ma staat vanavond als voorprogramma in een uitverkochte HMH, maar deed gisteren een speciale warm-up show in Rotown. De show is uitverkocht, maar het lijkt niet super druk in de zaal. Er is best wel wat ruimte om te dansen en daar leent de muziek van Jagwar Ma zich perfect voor. Dit psychtrio uit Australië heeft nog maar één plaat uit, Howling uit 2013 en die staat vol met vrolijke dansbare popsongs die ergens in het midden liggen tussen The Stone Roses en Primal Scream. Toch lukt het de mannen niet om Rotown om te toveren in een dansende massa.

Dit is de eerste show van de 2016-tour en dat heeft als voordeel dat er vandaag een boel nieuwe nummers voor het eerst gespeeld worden. Die nummers krijgen geen naam mee, maar ze vallen niet uit de toon bij het wel bekende werk van de band. Toch vallen ze vanavond niet helemaal lekker en is het middenstuk, waar de meeste nieuwe nummers gespeeld worden, een bescheiden inkakmomentje.

Het helpt ook niet dat de bandleden zich niet heel enthousiast presenteren. Ze hebben duidelijk lol in het spelen, maar staan wel een beetje schuchter op het podium. De interactie met het publiek blijft beperkt tot een paar korte bedankjes, die vaak amper te verstaan zijn omdat zanger Gabriel Winterfield een grote echo op zijn microfoon heeft.

De nummers van dit debuutalbum vallen gelukkig wel goed. Opener Uncertainty is meteen al een hoogtepunt, maar ook Man I Need (live een stuk harder gespeeld dan op plaat) knalt er heerlijk in. Na een ruim half uur knalt de band The Throw er in en bereikt het concert zijn hoogtepunt. Het nummer wordt heerlijk lang uitgesponnen en eindigt in een explosie van gierende noise. Dit is de eerste keer dat er meer dan een paar mensen dansen en springen.

Daarna is het al tijd voor de toegift en inmiddels is de zaal grotendeels mee. Come Save Me wordt aangekondigd als laatste nummer, maar daarna knalt een heerlijke versie van Four er nog even lekker in. Die dansende menigte waar je op hoopt bij zo’n concert is er nog steeds niet, maar de sfeer zit er in ieder geval goed in. Als de beat nog eventjes doordendert, wordt er gejuicht voor nog een toegift, maar het is echt afgelopen.

Jagwar Ma heeft er ongetwijfeld wat zieltjes bij gewonnen en Rotown heeft de primeur van behoorlijk wat nieuwe nummers. Er had wel wat meer in de avond gezeten, maar omdat het de eerste show van het jaar was nemen we dat de band niet kwalijk. De warm-up voor het grote werk is geslaagd.