Lucky Blue was tijdens de afgelopen maanden zonder shows en festivals misschien wel dé nieuwe Rotterdamse band die is boven komen drijven. De jonge band had de toepasselijk debuutsingle 'Alone', een vrolijk nummer over alleen zijn, uitgebracht op de dag dat evenementen werden afgelast. In de ochtendshow van 3FM was het nummer 4x achter elkaar gedraaid door DJ Sander Hoogendoorn, was het het vaakst gedraaide nummer op KINK als KINK XL en waren ze 2x live te horen op 3FM gespeeld als winnaar van de 3FM Lente Hit 2020.
Op zaterdag 22 augustus speelde de band op het Stadsstrand in Vlaardingen. Het was heel even aan het miezeren, er waaide soms wat zand in de ogen en op de achtergrond passeerde enkele keren grote schepen. Het was een opwarmer voor de finalist van de Grote Prijs van Rotterdam 2020 op zaterdag 19 september. Lucky Blue en het (stads)strand paste goed bij elkaar door het surfrock randje en de relaxte stukken in de vrolijke indierock.

Stadsstrand Vlaardingen

Wat is Gârden?
Gârden is een collectief van muziekprofessionals. We streven naar het creëren van een broedplaats – warm en open-minded – waar artiesten kunnen excelleren en muziektalent en muziekliefhebbers uit alle lagen van de samenleving samenkomen. Dat kan een podium zijn, maar ook een online videokanaal.

Hoe is jullie showcase Boutique Rotterdam ontstaan?
Eind 2019 hebben we onderzocht hoe wij naast een fysiek podium ook een online platform
voor artiesten kunnen vormgeven. In februari 2020 hebben we contact opgenomen met de
gemeente Rotterdam om onze plannen voor een nieuw poppodium toe te lichten. De
ambtenaren die wij spraken, stelden voor een project te organiseren om te laten zien waar
wij voor staan. Toen de coronacrisis uitbrak, was dit 1+1=2. We hadden het plan liggen, de
gemeente vroeg om een pilot en door de crisis kwamen we in een stroomversnelling terecht.

Het geheime wapen: de groove van drummer Boom boom

Waarom wil je een podium voor Rotterdamse acts oprichten?
We zijn niet van plan om een podium te beginnen voor alleen Rotterdamse artiesten, maar er zijn in Rotterdam onvoldoende optreedmogelijkheden voor de enorme hoeveelheid talent die er in de stad rondloopt. Daardoor stokt de ontwikkeling van talent, want daarvoor moet je zoveel mogelijk optreden. Alleen dan stijgen de kwaliteit, de inkomsten en de naamsbekendheid. Vanuit die filosofie hebben wij een echt Rotterdams poppodium in gedachten, maar er wordt ook zeker (inter)nationaal geprogrammeerd.

Jullie hebben de sessies opgenomen in Studio SanteBoutique in Soundport. Hoe deden jullie dat, gezien corona?
De sessies zijn opgenomen in drie weekenden in april en mei. Het was een soort militaire exercitie. Maximaal twee mensen de opnamestudio in, maar eerst twee mensen eruit. Maximaal vijf mensen in de videostudio, veel schoonmaken en natuurlijk afstand houden, wat in de gang tussen de studio’s best lastig bleek. Er is gelukkig maar één sessie afgezegd
omdat iemand zich niet goed voelde. Het was best vreemd om zo hard te werken terwijl Nederland midden in de ‘lockdown’ zat, maar je merkte aan iedereen dat het een opluchting was dat ze even het huis uit konden.

'Do It All Again' en nieuw

'Do It All Again' is misschien wel het sterkste nummer in de set. Het nummer komt na het optreden nog een paar dagen voorbij in mijn hoofd. Het heeft zowel het relaxte van de band als een iets stevigere groove. 'Put some liquor on the floor, then I fuck it up and do it all again, but that's who I am' 

De band kan één uur lang spelen en heeft daardoor meer speeltijd om nieuwer materiaal te laten horen. Daarbij valt de jam kwaliteit van de band op als er iets niet goed gaat met een gitaar en bijvoorbeeld bij een toffe drumsolo van de drummer. Ook valt een nieuw nummer op met stevigere gitaren.

Zoals altijd valt de charme van frontman Marcus op, waardoor 3FM en Kink de band ze waarschijnlijk ook zo graag ondersteunen. Je ziet hem gewoon stralen tijdens het optreden. Het laatste nummer laat de gedrevenheid van de band misschien wel het meeste zien. Het tempo gaat omhoog en het gaat meer richting de garagerock. Als je zou mogen dansen of moshen zou het bij dit laatste nummer moeten gebeuren. 

Tekst gaat door onder de foto

De sound

De sound van Lucky Blue werkt aanstekelijk. Als Lucky Blue nog meer wil gaan overtuigen, valt het te hopen dat ze gaan nadenken over de (live-)sound. De sound is luchtig en dat past bij het dromerige in de nummers. Het geeft meer aandacht voor de zang. Daarom werkt het misschien ook zo goed op de radio. Er zit echter een gat tussen het laag (bas/kick) en de cleane fender gitaren die van nature vrij dun zijn. Dat valt bij een live-performance extra op. Met een orgel kan de band dat opvangen en kan de band live nog meer indruk maken. Als ze hier naar gaan kijken, gaan ze nog meer publiek en mensen in de muziekindustrie aanspreken! Daar hebben ze de nummers voor. 

Tekst gaat door onder de foto

De debuut EP verschijnt eind september

Het (stads)strand past goed bij Lucky Blue. De band heeft een surf rock randje en de relaxte stukken in de vrolijke indie rock werken goed op het strand. Qua songs heeft de band misschien wel de beste nummers van de finalisten in de categorie Bands van de Grote Prijs van Rotterdam (ticket voor de livestream op zaterdag 19 september) met oorwurmen 'Tokyo', 'Alone' en 'Do It All Again'. Het afsluitende nummer is ook sterk en zorgt voor de garage rock sfeer en extra beleving bij de band. 'Tokyo' en 'Do It All Again' staan op de debuut EP die eind september moet verschijnen. Het is een jonge band met potentie doordat ze laten horen dat ze nummers kunnen schrijven die nog dagen in je hoofd kunnen hangen.