Begin 2020 heeft The Tambles de support mogen doen in een uitverkocht Paradiso (twee keer zelfs), Brussel en Parijs voor Supergrass dankzij Goudse radio-dj Leo Hoek van Dijke die Supergrass heeft geholpen met een nieuw compilatiealbum en bootlegs. Daar speelt de nieuwe bassist Felix Bruyn al mee, alleen was het eind 2019 verschenen debuutalbum Don't You Want To Know nog met oud bassist Jim Remers. De Goudse band begint met een frisse start aan het tweede album met de eerste single 'Everything Feels Different' met Beatlesque gitaarpartijtje, fijne samenzang en een clip geschoten tijdens de zonovergoten Spanjetour.
We spreken Freek Struijs (sologitarist) namens de band over het Spaanse Bickerton Records, de populariteit in Spanje en wat er allemaal sinds de winst op Metropolis Festival van de Lekker Bezig Bokaal in 2014 is gebeurd

Verandering en eerste single van nieuwe album

Waarom is 'Everything Feels Different' een nieuwe start voor The Tambles?

'Het is het eerste nummer wat we maken met onze gloednieuwe bassist Felix Bruyn, die sinds december 2019 bij ons speelt. Daarnaast is het de eerste single na de release van onze plaat en dus de eerste in aanloop naar de volgende plaat.'

Hoe zijn jullie bij nieuwe bassist Felix gekomen?

'We kenden Felix al een tijdje uit de scene. We hebben met hem samengewerkt voor de Velvet Underground Tribute Tour waar we aan meededen. Alleen was hij toen de violist en niet de bassist. We vonden het fijn samenwerken, dus toen we een nieuwe bassist zochten hebben we een sprong in het diepe genomen en hem gevraagd bij ons bas te komen spelen en hij zei zowaar ja!'

De nieuwe single is opgenomen in jullie eigen oefenruimte. Waarom hebben jullie daarvoor gekozen?

'Het leek ons sowieso wel prettig om eens een keer echt alles zelf in de hand te hebben en onze frontman Ruben had ondertussen wat spullen en vaardigheden bij elkaar verzameld om dat ook te kunnen doen. We hadden al eerder met het maken van demo’s ook gemerkt dat die best aardig klonken en wilden we de volgende stap nemen door eens iets te releasen wat we zelf hebben opgenomen.'

Is er iets veranderd in jullie sound met deze nieuwe single? 

'Op ons eerste album Don’t You Want To Know hoor je al dat de sound tussen nummers best wel verschilt en dit is weer iets wat we nog niet eerder gedaan hebben qua sound. Het is wat melodieuzer en harmonischer dan onze vorige nummers. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat onze volgende single niet weer een bluesy rock ’n
roll nummer kan zijn.'

- tekst gaat door onder de videoclip- 

Support voor Supergrass in een uitverkocht Paradiso en Spaans label Bickerton Records

Begin dit jaar hebben jullie in een uitverkocht Paradiso gespeeld (twee keer zelfs) met Supergrass. Hoe zijn jullie gevraagd als voorprogramma van Supergrass? 

'We zijn gevraagd door Leo Hoek van Dijke, dj bij Radio Gouwestad (video bij z'n radioshow Going Underground). Hij heeft connecties met Supergrass en zij vroegen hem om advies voor een voorprogramma in Nederland ((Redactie: Leo heeft research en advies gedaan voor de superdeluxe boxset en de verzamel-cd/dubbel-lp). Toen heeft hij ons voorgedragen en heeft Supergrass ons gevraagd. Daarna vroegen ze ook of we de support wilden doen in Parijs en Brussel.

Hoe waren de reacties van het publiek van Supergrass?

'Het publiek was erg enthousiast, zeker in Brussel en Parijs hebben we heel veel complimenten gekregen en een recordomzet gedraaid qua plaatverkoop. We krijgen nog steeds enthousiaste reacties op social media van mensen die ons daar ontdekt hebben.'
 
De single wordt uitgegeven door het Spaanse Bickerton Records.  Waar ook jullie debuutplaat Don't You Want To Know op is uitgegeven. Hoe is die samenwerking ontstaan?  

'We zochten eigenlijk een label in Nederland, maar daar wilde niemand ons hebben. We kenden wat mensen die goede ervaringen hebben met Bickerton, dus hebben we die eens een mailtje gestuurd. Labelbaas Juan zijn reactie was in eerste instantie niet mals, want hij was boos dat we hem dit gestuurd hadden terwijl hij niet de middelen had om een plaat uit te brengen. Uiteindelijk heeft hij er toch werk van gemaakt om de release alsnog in gang te kunnen zetten. Het is mooi dat we op deze manier ook Spanje bereiken, waar de plaat goed ontvangen wordt.'

- tekst gaat door onder de debuutalbum Don't You Want To Know (september 2019)- 

Inspiratiebronnen, optreden en corona

De debuutplaat is opgenomen in de PAF studio in Rotterdam. Waarom zijn jullie daar terecht gekomen?

'We waren al bekend met PAF!, omdat we daar ook onze debuutplaat met The Jerry Hormone Ego Trip hebben opgenomen. In eerste instantie kwamen we daar terecht door al het mooie sixtiesspul wat daar ligt en omdat we allemaal The Kik ook kunnen waarderen, voor wie PAF! de thuisbasis is.'

Wat heeft de Popronde in 2018 jullie gebracht?

'De Popronde was vermoeiend, maar succesvol, dankzij onze boeker Mitchell waren we de meest geboekte band (In 27 steden). Het heeft ons nog meer ervaring en wat naamsbekendheid opgeleverd in aanloop naar de release.'

Op Spotify hebben jullie best veel Spaanse luisteraars. Heeft de samenwerking met Bickerton Records gezorgd voor jullie populariteit in Spanje?

'Daar heeft het zeker voor gezorgd! We merken dat we op social media ook bijna meer Spaanse, Portugese en Italiaanse volgers hebben dan Nederlandse. Ze reageren heel enthousiast op onze muziek.'

Hoe is de reactie van het publiek in Spanje op jullie shows?

'Tot onze verbazing hebben we in Spanje eigenlijk alleen maar volle zalen getroffen op onze tour in februari. Elke keer als je zo’n zaaltje binnenliep, dacht je ‘nou, hier zal wel echt niemand komen’ en vanaf vijf minuten voor de show begon, stond de hele zaal ineens vol met enthousiaste mensen. Dat is een heel contrast met hier in Nederland.'

Sinds jullie winst bij het Metropolis Festival van de Lekker Bezig Bokaal is er veel gebeurd. Wat is er precies gebeurd?

'Nou, dat is al een jaar of zes geleden en in die tijd hebben we zeker niet stilgezeten, dus er is een hoop gebeurd. Twee platen met The Jerry Hormone Ego Trip (Redactie: Jerry was jurylid en heeft daar de band ontdekt en later gevraagd als begleidingsband) , onze EP en debuutplaat zijn uitgekomen, we hebben een Velvet Underground Tribute tour gedaan, de Popronde, een Spanje tour en die Supergrass shows, natuurlijk. Toen we op Metropolis speelden waren we eigenlijk net begonnen met eigen werk voorop zetten ten opzichte van covers. Inmiddels hebben we het zijn van een coverband heel ver achter ons gelaten.'

Jullie zijn later ook gevraagd als begeleidingsband voor het vijftigjarig jubileum van The Velvet Underground met onder andere Carol van Dyck en Henk Koorn. The Velvet Underground klinkt toch minder door in jullie eigen materiaal. Moesten jullie ze weer beluisteren?

'We hebben de bananenplaat heel vaak geluisterd voor die tour, om zelf de juiste sound en vooral intentie te krijgen. Het is geen plaat die je noot voor noot moet naspelen, want dan valt heel het concept uit elkaar, maar de uitdaging zit hem vooral in het juiste gevoel overbrengen. De sfeer creëren was voornamelijk belangrijk.'

Heeft dat nog bepaalde voordelen gehad?

'Die tour heeft ons sowieso nieuwe contacten opgeleverd en het heeft ons geholpen weer een nieuw publiek te bereiken, omdat we als begeleidingsband veel lof hebben ontvangen van mensen die we anders misschien niet bereikt hadden. Natuurlijk was het ook een leerzame ervaring, omdat het heel anders was dan alles wat we tot dan toe hadden gedaan.'

Wat zijn de plannen na deze single?

'Een plaat maken! We hebben al heel wat nummers op de plank liggen, maar er moet ook nog veel gebeuren. Nu we niet live kunnen spelen hebben we daar gelukkig heel veel tijd voor. Daarna hopen we natuurlijk ook zo snel mogelijk weer te kunnen
touren door binnen- en buitenland.'