Vrijdag 8 maart was dan eindelijk onze eerste eigen Club 3voor12 Dordrecht in de Popcentrale. Er werd gedanst, gelachen, gesprongen en geproost, maar boven alles was er heel veel goede muziek.

Hier lees je hoe de avond verliep:

Muzikantenborrel

Allereerst is het tijd voor de muzikantenborrel in Brandstof. Hier kunnen muzikanten, maar ook mensen die werkzaam zijn in de Dordtse muziekscene of die de scene een warm hart toedragen met elkaar in contact kunnen komen om ervaringen te delen. Goed voor het netwerk en de saamhorigheid.

De muzikanten die later op de avond nog moeten optreden komen nog even op adem, het vroege publiek maakt alvast een praatje met ze. We zien in elk geval dat er flink met elkaar wordt gepraat en gedeeld, de sfeer is ontspannen dus we kunnen spreken van een goed begin!

Rempejek

Na de borrel verhuizen we naar De Popcentrale, waar Rempejek de avond melodieus instart. Eigenlijk is het maar de helft van Rempejek, want de band heeft na de gekte rondom hun albumrelease eind 2018 besloten het even wat rustiger aan te doen. Gelukkig vertegenwoordigen Judith en Tom de band in afgeslankte vorm, en ze nemen ook nog wat nieuw materiaal mee! Tom begint in zijn eentje met wat hij "het vrolijkste nummer van deze set" noemt, al is dat ook nog vrij somber, zo geeft hij zelf toe.

Dan volgt een liedje over niet kunnen loslaten, geïnspireerd op een gedicht van Robert Frost. Daarna komt Judith erbij en zingen ze samen nog liedjes over doordraaien, een slapende stad en eenzaamheid, omlijst door fijn gitaarspel en soms een rake mondharmonica-uithaal. Het laatste liedje vinden ze allebei een beetje eng om te doen. Dat is te begrijpen, want het is niet alleen nieuw, maar ook enorm snel gezongen! Gelukkig gaat het Tom en Judith supergoed af, en weet Rempejek de avond op prachtige wijze te openen. De sfeer zit erin! 

Speech, speech!

Nu de Popcentrale is opgewarmd beklimt een trotse hoofdredacteur Bram van der Giessen het podium. In een korte speech benadrukt Bram hoe waardevol het is dat Dordrecht weer een eigen platform heeft waar alles wat de stad op muzikaal vlak te bieden heeft in de schijnwerpers kan worden gezet. 

De zaal stroomt steeds voller terwijl Bram vertelt en de avond verder inleidt. Uiteraard hoort daar ook een oproep bij voor aspirant-redacteurs, en die mag hier best herhaald worden: mail ons om je aan te sluiten bij het team van muziekfanaten en enthousiaste tekstschrijvers!

HERE TODAY

De timing van de clubavond kon niet beter voor HERE TODAY. De driekoppige Dordtse formatie geeft ons een primeur met een aantal nieuwe nummers waar ze al even mee bezig zijn. Naar eigen zeggen is het trio enorm gegroeid in het samen schrijven en weten ze een stuk beter welke kant ze op willen qua sound. Dit lijkt op het podium allemaal op zijn plek te vallen, zo is ook te merken aan hoe goed de nieuwe singles 'All The Kids' en 'Canon' worden ontvangen door het publiek.

Met hun catchy mix van garagerock, indie en punk krijgen ze het publiek al snel los. De volle overgave en plezier spat er van af en werkt aanstekelijk. Sneller dan het woord “mosh” uitgesproken kan worden, wordt de dansvloer van de Popcentrale al onveilig gemaakt. Het is inmiddels een terugkerend fenomeen: een van de fans rent rond met een ander op zijn nek, terwijl er om ze heen flink op elkaar in wordt gebeukt. Ze zijn duidelijk blij dat ze hier vandaag bij zijn.

Het Gezelschap

En dan is daar Het Gezelschap. Een aankondiging vinden ze overbodig; de heren beginnen gewoon meteen na een shoutout van Diggy voor alle vrouwen over de hele wereld.

De zaal staat ondertussen vol en al vanaf het eerste nummer wordt er volop gedanst op de funky beats die Deon Custom inzet. Van funk vliegt het over naar 80’s inspired muziek, maar dan wel met de saus die alleen Het Gezelschap zo overtuigend kan brengen.

Twee genres is echter niet genoeg: Juno zet al jazzend een gedicht in over de schuilkelder en wordt virtuoos aangevuld door Diggy Rast en Jordy Dijkshoorn. Deze mannen zijn nachtdieren en geboren podiumbeesten en laten dat ook merken in het half uur dat ze op het podium staan. Hoe ieder nummer het publiek kan laten swingen en dansen kan alleen maar een les zijn voor alle andere muzikanten die aanwezig zijn.

Op het moment dat je denkt dat het publiek niet nog meer met de voetjes van de vloer kan komen, wordt een nummer ingezet waar Beastie Boys nog jaloers op kan zijn. Bier vliegt in het rond en de tere zieltjes schuiven opzij om na anderhalve minuut te worden verrast door het einde en daarmee meteen een voorgedragen gedicht van Jordy.

Is het daarmee al afgelopen? Welnee, Het Gezelschap dendert gewoon door. Deze heren zijn hét argument om te kunnen verkondigen dat het nachtleven anno 2019 alles behalve kapot is; het is pas net begonnen.

Deon Custom

De enige die deze avond twee keer optreedt, is Deon van Ooijen. Na eerst de muzikale omlijsting bij Het Gezelschap verzorgd te hebben, staat hij op het podium onder zijn soloalias Deon Custom. Met een dj-set met veel eigen materiaal. Het woord ‘Future’ prijkt opvallend op een sticker op zijn laptop. Dit verraadt waarop hij het publiek gaat trakteren: future bass. Waar veel van zijn collega’s verzanden in een loodzwaar bombardement van beats en bassen, houdt Deon het melodieus. Bassheavy, dat zeker, maar vol afwisseling. Uptempo stuwende, gejaagde grooves,
funky passages, trap, dubstep, electronica, breakbeats en zelfs een flard ‘Cold As Ice’ van Foreigner - het komt allemaal voorbij. De naadloze opbouw is uitgekiend: de harmonieuze ambiance met zangfragmenten maakt naarmate de set vordert plaats voor een rauwere, opzwependere sfeer met hip hop. Op het juiste volume. Dit werkt als een magneet op de bezoekers die de Popcentrale na Het Gezelschap even hadden verlaten: de zaal gaat van aardig gevuld naar goed vol. Logisch, want dit is niet zomaar even een ‘dj-setje erna’. Het is een warme, kleurrijke belevenis met de energie van een liveset.

Helaas komt er na een goed halfuur een einde aan de elektronische nectar, maar iedereen vertrekt met een hoopgevende gedachte: als dit geluid inderdaad de future schetst, ziet die er bijzonder rooskleurig uit.

Het Nachtprogramma

Met de laatste noten van Deon Custom in de Popcentrale, sluit presentator Lars de avond af met de uitnodiging om allemaal naar boven te gaan voor het nachtprogramma in Brandstof. Dat is nadrukkelijk geen afterparty, aangezien er drie volwaardige acts hun sets ten gehore gaan brengen. Brandstof is de plek waar je normaal je tosti’s kan halen, maar is nu omgebouwd tot heuse club. En dat werkt goed. Tot een uur of 4 wordt er gedanst: de perfecte afsluiter van Club 3voor12 Dordrecht.

DJ Roel Kant trapt de nacht af, en schotelt vooral de househits uit de jaren ’90 voor. Dat blijkt een goede keuze te zijn, want het publiek went snel aan het idee dat ze nog een paar uur door zullen gaan op dit genre. Omdat High Soundsystem en Turntable For Two ongeveer in dezelfde BPM-range draaien, lijkt de avond soms wat eentonig. Toch worden de beats naarmate de nacht verstrijkt steeds iets harder en blijft vooral de harde kern house-liefhebbers over. Het publiek heeft het naar zijn zin, de DJ’s hebben het naar hun zin. Het lijkt erop dat het nachtprogramma net zo geslaagd is als het avondprogramma!