Bastian Pen is een veteraan in de Overijsselse muziekscene en presenteert nu een gloednieuw psychedelisch project. Via alter ego Baba Pen wordt het gedachtegoed van esoterische filosofieën aan het licht gebracht, met als eerste single het zwijmelende ‘I Can’t See You Cry’. 3voor12 Overijssel ontmoette de nieuwbakken geestelijk leider in The Guitar X Perience, de enige gitaarwinkel-annex-koffiehuis van Deventer. Terwijl een jonge klant van de zaak er virtuoos op los ragt, spreken we over Baba’s muzikale ontwikkelingen.

Eerst wat geschiedenis. Na drie studioalbums en een knaller van een afscheidsshow in Hedon kwam er vorig jaar een einde aan vijfkoppig rockmonster Tricklebolt. Tien jaar lang speelden Bastian en zijn kornuiten hun 70s-geïnspireerde sound in clubs, op festivals en zelfs op een spontaan georganiseerd drive-in concert bij Lemele. Aan hun Overijsselse roots hebben ze nooit willen ontsnappen, getuige tracks als ‘N347, Pt. 2’ en natuurlijk meebruller ‘White Women’, waarin wordt gewaarschuwd voor de witte wieven van het woud. Op een haar na stonden ze in kraakkerk Paradiso: ‘We zouden spelen in het voorprogramma van Jane’s Addiction. We stonden er op de stoep en toen kregen we te horen dat Dave [Navarro, de drummer, red.] in het hotel lag en er niet uit wilde komen. Dus de show ging niet door. We konden nog even daar eten en daarna reden we weer naar huis.’

(Tekst gaat verder onder video)

 

inhoud niet beschikbaar

We kunnen de inhoud van deze embed niet tonen, omdat deze strijdig is met de door jou gekozen cookiesettings.

cookiesettings aanpassen

Ruimte voor nieuwe plannen

Rond de pandemie voelden Bastian en de rest van de band aan dat de rek eruit was. Vanuit het geluid van Led Zeppelin, Deep Purple en Uriah Heep was een comfortzone ontstaan waar het niet lukte om uit te breken. De keuze om ermee te stoppen was pijnlijk, maar uit de nog smolderende as van Tricklebolt ontstaat nu nieuw muzikaal leven. Enter: Baba Pen & The Bim Bam Band. Een uitlaatklep voor Bastians ideeën waarvoor bij Tricklebolt geen ruimte was: ‘Ik ben groot fan van oude garage rockbands uit de jaren ‘60, zoals The 13th Floor Elevators, The Electric Prunes en The Amboy Dukes. Door dat geluid geïnspireerde concepten stapelden zich op naast Tricklebolt, met het idee dat ik daar ooit nog eens wat mee zou doen. Toen het einde in zicht kwam ben ik daar serieuzer mee aan het werk gegaan.’ En serieus is het, want Baba Pen pakt het holistisch aan. Beeld, geluid en verhaal moeten bij elkaar passen. En daarvoor gaan we flink terug de tijd in: ‘Ik ben heel erg gefascineerd door de Verlichting in de 18e eeuw. Toen ze allemaal bezig waren met astrologie, alchemie en occultisme. Niet dat ik superzweverig ben, maar het fascineert me gewoon.’

Waar The Beatles naar India afreisden om hun geest te verruimen, ligt voor Baba Pen de inspiratie juist dicht bij huis. Landgoed Eerde nabij Ommen, de woonplaats van Bastian, blijkt in de eerste helft van de vorige eeuw de spil te zijn geweest van de Orde van de Ster van het Oosten, een groepering rondom spiritueel leider Jiddu Krishnamurti. In de bossen en vennen rondom de Besthmenerberg kwamen duizenden mensen uit heel Europa bij elkaar in de Sterkampen om te filosoferen en van de buitenlucht te genieten. Bastian: ‘Ik ben echt een natuurman. Langs het landgoed loopt de rivier De Regge. Dat is voor mij de holy grail. Het kwam daar allemaal samen. Ik ging in Ommen wonen en toen ik hier achter kwam, was ik echt compleet achterover geslagen. Het sluit natuurlijk heel goed aan op het psychedelische geluid. En je kan er visueel gezien ook veel mee doen.’ Hij is bovendien niet de enige muzikant die door de theosoof is beïnvloed: ‘In een docu over de Red Hot Chili Peppers zie je in de kast van John Frusciante allemaal werken van Krishnamurti staan.’

Helemaal terug naar nul?

Het is voor Bastian bijzonder om als artiest weer van voor af aan in het circuit te stappen: ‘Vlak voordat de inschrijfperiode van de Popronde eindigde dacht ik, ga ik dat nou weer doen? Maar ik heb me toch aangemeld. Ik heb er ook zin in. Het is bovendien een mooie fase van een band, wanneer je hem helemaal kan vormen vanaf het begin. Vaak gaat het dan allemaal best snel.’ Uiteraard heeft Baba Pen wel al de nodige ervaring in huis. Er is een boeker en rondom de single staat al een tour op het programma. ‘Ik weet de shortcuts te vinden. Hopelijk ben ik versneld weer terug op het oude peil.’ Dat begint allemaal met de release van de eerste single ‘I Can’t See You Cry’ en een bijbehorende medievalcore clip. Horen we daar nou een klavecimbel? ‘Baba Pen grijpt terug naar de jaren ‘60, maar ik hoop dat het ook een eigen geluid is. Dit liedje heeft een beetje een barok-sfeer. Dat zie je ook terug in de clip.’

Net als Krishnamurti is Baba Pen omringd door een vrijdenkend collectief van aanhangers die hem gaan helpen om de nieuwe muzikale boodschap te verspreiden. The Bim Bam Band bestaat uit een wisselende line-up van veelal bekende gezichten: ‘De single is opgenomen met heel veel muzikanten uit de Overijsselse scene, maar die zijn natuurlijk ook superdruk met hun eigen muziek. Ik heb wat vaste leden, zoals de toetsenist en de bassist, mijn broertje Daan. Die heb ik meegenomen vanuit Tricklebolt. Voor de rest werk ik met een grote poel aan Overijsselse artiesten. Met z’n allen zijn zij The Bim Bam Band. Elke show kan je verschillende leden aantreffen. Logistiek is het wel stressvol, qua planning enzo, maar het zijn allemaal topmuzikanten.’ En bovendien gezellig. De geest van Krishnamurti en de saamhorigheid van de Sterkampen zijn terug te vinden in het creatieproces van de muziek: ‘Ik wilde het liefst niet in een studio opnemen, maar op een leuke plek waar iedereen kon komen en gaan. Mijn ouders zeiden toen, dan gaan wij wel naar Ameland, ga maar in ons huis zitten! Dus we hebben de woonkamer omgebouwd tot studio. Mijn ouders wonen fijn buitenaf, dus het was heel relaxed. Iedereen kon blijven pitten en we konden gezamenlijk koken. Het was heel romantisch. We hebben daar een volle week vakantie gevierd en opgenomen.’ 

Pure wijn

Toch wordt niet alles in verenigde vorm uitgevoerd: ‘In het schrijfproces heb ik de regie. Het zijn echt mijn liedjes, mijn ideeën, mijn teksten. Maar in het studioproces vind ik het wel mooi om ruimte te geven voor input, helemaal als je met zoveel talentvolle muzikanten samenwerkt. Ik hoop dat ik een soort bandgevoel kan krijgen, dat het niet zo is dat iedereen in dienst van mij speelt, dat het wel als een club overkomt en voelt.’ Maar, eerlijk is eerlijk, het opperhoofd zijn van je eigen project heeft zo zijn voordelen: ‘Je hoeft geen compromissen meer te sluiten. Het leek me weleens fijn om volledig zelf de touwtjes in handen te hebben. Toch komt er ook een hoop verantwoordelijkheid bij kijken. Je kan niets meer afschuiven op een ander. Maar voor nu vind ik het heel prettig. Het eerste idee dat uit me komt hoef ik niet meer eerst bij iemand anders voor te leggen. Ik hoef geen water bij de wijn te doen, dus ik kom altijd met pure wijn.’

Baba Pen & The Bim Bam Band gaan op tour! Komt dat zien:

18 april / De Vorstin, Hilversum
26 april / Burgerweeshuis, Deventer
01 mei  / Engelstede,  Groningen
03 mei / Cafe De Afzakkerij, Veghel
10 mei / Popgrond, locatie nog te bepalen
11 mei / Café Miles, Amersfoort
16 mei / Paardcafé, Den Haag
24 mei / De Lantaarn, Hellendoorn (support voor The Grand East)
31 mei / De Nieuwe Anita, Amsterdam