Twintig jaar Jannarok in Diepenheim

Live-circuit in jongerencentra moet behouden blijven

Interview door: Karin Spanjersberg. ,

Op 13 en 14 mei beleeft Jannarok haar twintigste editie. Een greep uit het programma: de winnaars van Janna’s Beste Bandje Voor, de ep-release van Mango Zabba, een knallende show van Beans & Fatback als afsluiter en uiteraard is er dit jaar ook weer theater. Voorzitter en programmeur Teun Eijsink praat ons bij over dit gratis festival in Diepenheim.

De soos
Jannarok is al jaren een vaste waarde op de Overijsselse festivalkaart. Traditiegetrouw op Hemelvaartsdag, maar nu dat samenvalt met Bevrijdingsdag wijkt het festival uit naar een ander moment. “Op 5 mei wil iedereen wel een feestje vieren, alleen begint Jannarok altijd al de avond van tevoren. Dat zou dit jaar op 4 mei zijn en dat was geen optie. We hebben gekozen voor 13 en 14 mei, de vrijdag en zaterdag van het pinksterweekend,” legt Teun Eijsink uit. Teun is al vijf jaar programmeur van Jannarok en sinds dit jaar ook voorzitter.

Jannarok ontleent haar naam aan het Pand van Janna, al meer dan 40 jaar het thuishonk van Stichting Jeugdsoos Why Don’t Cha. Jongeren in Diepenheim groeien op met ‘de soos’, waar ze dagelijks terecht kunnen. Bestuursleden van Jannarok zijn begin twintig en hebben vaak ook in het bestuur van de soos gezeten. Sommigen wonen inmiddels buiten het dorp vanwege hun studie, maar ze blijven graag terugkomen. Dat geldt ook voor Teun en medebestuurslid Imanishi Kleinmeulman. Vanuit Utrecht en Nijmegen komen zij nog ieder weekend naar Diepenheim om te repeteren met hun band The Grand East én om te vergaderen voor Jannarok.

Steunkous
Over het ontstaan van Jannarok gaan twee verhalen de ronde, vertelt Teun. “Men wilde hier wel eens wat anders dan zo’n standaard braderie. Het andere verhaal heeft te maken met de soos. Daar werd altijd bier op rekening gedronken. Op een gegeven moment kon die rekening niet meer betaald worden. Om aan geld te komen werd Jannarok in het leven geroepen en zo kon de bar in de soos blijven bestaan.”

Onder de 2500 inwoners tellende Diepenheimse gemeenschap leeft Jannarok enorm. Draag je Jannarok een warm hart toe, dan kun je Steunkous worden. Dat kan al vanaf 20 euro. “Het festival wordt gedragen door de inwoners van Diepenheim. Het is ook een festival waar iedereen zich thuis voelt. Kleine jongetjes met enorme gehoorbeschermers lopen hier tussen de punkers, er zijn tienermeisjes en er komen oudere muziekliefhebbers om rockbands te zien. De toegang is gratis, een biertje is twee euro en er is niet alleen muziek, maar ook theater. Of je nou drie bent of 80, op Jannarok heb je altijd een leuke dag.”

Hoog niveau
Jannarok staat bekend om de alternatieve programmering. In de ‘Memory Lane’ van het festival vind je namen als Voicst (2005), De Staat (2008), Tommy Ebben (2011), Birth of Joy (2012) en My Baby (2014). Ook André Manuel – het gezicht van creatief Diepenheim – speelde verschillende keren op Jannarok. “We willen ieder jaar weer een beter programma neerzetten. Talentvolle bands van hoog niveau. Dit jaar is Beans & Fatback onze afsluiter. We zagen ze op Oerol, waar ze op een verregend strand een prachtig feestje aan het vieren waren met de overblijvers. Verder hebben we bands als Orange Maplewood, Crying Boys Cafe en Thin Pillow waar ik erg naar uitkijk.”

Een vast onderdeel van Jannarok is Janna’s Beste Bandje Voor, een podium voor jong talent. “Dat deden we altijd de avond tevoren. Vanwege de twintigste editie wilden we dit jaar wat meer doen. In samenwerking met Metropool Hengelo hebben we de afgelopen maanden vier avonden georganiseerd met steeds vier talentvolle bands. Het was bedoeld als ondersteuning voor Overijsselse bands, maar uiteindelijk kwamen ze uit het hele land. Iedere avond was er een juryprijs, een publieksprijs en bandcoaching te winnen.”

 

Inspirerend
De vier winnaars van de juryprijs spelen allemaal op Jannarok. Een van hen is Lilith Effie, een elektronische band met minimal beats en een harp. “Best ongebruikelijk voor Jannarok. Zij openen het festival. Mango Zabba was vorig jaar Janna’s Beste Bandje. Zij hebben inmiddels een ep klaar. De release wilden ze graag bij de soos doen, nu doen ze ‘m op vrijdagavond bij Jannarok. We willen dit nog verder gaan uitbreiden: een talentennetwerk opzetten, samenwerken met andere festivals. Er lijkt in de regio steeds minder animo te zijn om nieuw talent een podium te bieden. Wij vinden dat er genoeg mogelijkheden moeten zijn om je als band te kunnen ontwikkelen en verder te groeien.”

Wat hoopt Teun dat de twintigste editie van Jannarok brengt? “Mooi weer natuurlijk en veel publiek dat nieuwe muziek komt ontdekken. Ik hoop dat daar veel mensen van onder de twintig bij zitten. De liefde voor live-muziek lijkt een beetje uit te sterven onder jongeren. Die gaan liever naar een dj. Niks mis met een goede dj, maar dat live-circuit met bandjes in jongerencentra moet echt behouden blijven. Toen wij dertien, veertien waren kwamen we in de soos en dan stonden daar ouwe rockers nummers van Herman Brood te spelen. Voor ons is dat heel inspirerend geweest. Je zag zo’n band en je dacht: dat wil ik ook! Het zou toch zonde zijn als dat verloren gaat.”