Releaseparty DAWN ep van Tricklebolt Releaseparty DAWN ep van Tricklebolt

genres van gister, muzikanten van morgen

, Tekst: Rene Simmelink Foto's: Tineke Klamer, Click Rick Photography

Releaseparty DAWN ep van Tricklebolt

genres van gister, muzikanten van morgen

Tekst: Rene Simmelink Foto's: Tineke Klamer, Click Rick Photography ,

Rockers in Overijssel konden er de laatste maanden niet omheen: nieuws rondom Tricklebolt en hun kersverse nieuwe plaat DAWN, geen lokaal medium dat er geen aandacht aan besteedde.
De populaire bluesrock-formatie gaf afgelopen vrijdag, ter ere van de geboorte van hun splinternieuwe ep, een ware releaseparty in Het Burgerweeshuis in Deventer.
Het lange wachten van de fans, die al weken werden klaargestoomd voor de release, werd daarmee eindelijk beloond, ware het niet dat daar op de avond zelf ook nog een pittig en langdurig voorprogramma aan voorafging.

Mango Zabba had de eer om het welkomstfeest te openen. Vooraf was er enige onduidelijkheid omtrent het aanvangstijdstip van de psychedelische rockband, waarvan twee leden hun roots in Deventer hebben liggen. Terwijl op social media werd aangekondigd dat het feest om klokslag 21.00 uur zou losbarsten, gaven zij zelf aan een half uur eerder te willen openen. Dat bleek niet het geval en achteraf gezien maar goed ook. Niet alleen omdat hun hypnotiserende en uitgestrekte intro nu veel meer luisterende oren in de zaal had verzameld, maar vooral omdat het een band is die je tijdens hun optredens meeneemt op een ware reis… waarbij het woord ‘trip’ de lading ongetwijfeld beter dekt.
Onder aanvoering van Lars Bergman, met zijn 21 jaar net puber-af, speelt het kwartet een imponerende mix van psychedelische gitaarriffs, voorzien van sferische effecten en aan elkaar gelijmd door de stem van Bergman, die ergens tussen David Bowie, Robert Plant (Led Zeppelin) en David Gilmour (Pink Floyd) hangt. Bij vlagen ietwat onverstaanbaar, maar de kracht van de band zit hem vooral in het samenspel tussen de zangbedrijven door. De formatie oogt in eerste instantie erg jong, maar het gezamenlijke gitaarspel klinkt daarentegen uiterst geroutineerd, dynamisch en intens. Met Bergman, muzikaal virtuoos en entertainend aan het front en de andere gitarist en de bassist en de drummer naast hem, is de balans dusdanig sterk, dat het geen toeval is dat deze heren op korte termijn (lees: 13 mei) eveneens met een zelfgeschreven plaat uitkomen. Tip voor deze jonge honden: blijf excentriek!

Na deze aangename verrassing en de welverdiende pauze is het de beurt aan Roadcrew. Urk stond jarenlang bekend om haar grootschalige poedergebruik onder jongeren, maar nu hebben de pakketjes van Colombiaanse makelij plaatsgemaakt voor Marshall-versterkers, tattoos en blikken pils en lijkt de kapper zijn beste tijd te hebben gehad in het aloude vissersdorp. Het aantal Urkers in de zaal is niet meer op twee handen te tellen wanneer de eerste tracks al headbangend door de trouwe aanhang worden ontvangen. Een genot om te aanschouwen.
Wie de vorig jaar uitgekomen plaat Snake in the Dirt van Roadcrew luistert, verwacht live flink wat bruut gitaargeweld voorgeschoteld te krijgen. Maar het optreden is wat tam. De formatie weet niet de krachtige energie, die bij aanvang wel heerst, vast te houden. Met een soort van ‘handjesklaprock’ en bij vlagen Nickelback-achtige tussenposes wordt tevergeefs getracht het overige publiek mee te krijgen, maar het is voelbaar dat de aanwezigen met de minuut meer snakken naar de eigenlijke gastheren van de avond.

Ruim na elven gaat het gordijn in Het Burgerweeshuis, het instituut waaraan ze nogal wat te danken hebben, dan eindelijk open en trakteert zanger Bastian Pen de aanwezigen, tussen de nummers door, op mooie woorden van dank voor het feit dat het allemaal zo ver heeft mogen komen.
Tricklebolt oogt en speelt ontspannen, en eens te meer blijken zij een meer dan terechte winnaar van de Burger Beurs, de prijs waarmee onder andere de plaat DAWN is gefinancierd.
Zowel in het totaalgeluid als in de podiumact is de band nog verder gegroeid en de ervaring van de vele optredens in de laatste jaren is inmiddels samengesmolten tot een Sallands paradeplaatje waar ze trots op mogen zijn. Dat de jongens, naast het spelen op de Zwarte Cross, de ambitie hebben om hun kunsten ook over de grens te vertonen, is geen geheim en de nieuwe plaat is een stap in de goede richting. Wanneer hun ontwikkeling in dit tempo doorzet en de neuzen dezelfde kant op blijven staan, dan blijft het niet bij de lokale muziekprijzen die tot dusver werden binnen gesleept.
Hun eigen feestje sloten ze in elk geval in stijl af: ze werden letterlijk op handen gedragen en lijken klaar voor het aankomende festivalseizoen, te beginnen met het bevrijdingsfestival in Zwolle waar ze op 5 mei op de Sena Talent Stage zullen aantreden.
Talenten zijn het qua leeftijd nog steeds, al klinken de rockende live-act en hun kersverse plaat inmiddels uitermate volwassen. De lancering was in elk geval een succes, waarbij vooral opviel dat de muzikale genres van weleer weer nieuw leven ingeblazen wordt door de regionale artiesten van de toekomst!

 

Lees hier het interview dat 3voor12/Overijssel eerder had met Tricklebolt!

nu op 3voor12