Dotlights: project van muzikant Casper Rossing

Instrumentaal met gitaar, minimalistische beats en diverse samples

door: Liv Krake ,

Van screamo tot triphop en van post-rock tot minimalistische beats. Hengeloër Casper Rossing opereert sinds een tijd onder de naam Dotlights waarmee hij ambient gitaarmuziek met fijne beats ten gehore brengt. Een interview over zijn nieuwe release, het schrijfproces en de toekomst.

Casper Rossing (1984) ken je wellicht van zijn laatste band Captain, Your Ship Is Sinking. Jaren daar voor speelde hij gitaar in meerdere bands en projecten. Vandaag de dag is hij bezig met een totaal ander project, namelijk Dotlights. "Op mijn 17e ben ik begonnen met gitaar spelen en toen ik een paar akkoorden kende zat ik in mijn eerste bandje", vertelt Casper. "Eigenlijk heb ik gitaar leren spelen in bands. Door de jaren heen heb ik een aantal verschillende stijlen gespeeld, van triphop tot post-rock tot screamo, maar altijd dik op de sfeer. Wat ik nu doe is veel rustiger dan mijn laatste band Captain, Your Ship Is Sinking. Instrumentaal met gitaar, minimalistische beats en wat samples. Een beetje The XX meets The Album Leaf denk ik. Live gebruik ik effectpedaaltjes, loopers en een sampler om mijn nummers laagje voor laagje op te bouwen."

"De ep die ik afgelopen maand heb uitgebracht bestaat uit zes tracks die ik in de loop van het laatste jaar geschreven heb. Het schrijven begint voor mij meestal met een paar akkoorden die ik lekker vind klinken op gitaar. Die neem ik dan op met mijn looper en dan improviseer ik er overheen tot er iets voorbij komt wat ik echt tof vind. De basis neem ik in schets op op mijn laptop en dan maak ik de beats en voeg ik bas toe, waarna ik de gitaren nog eens kritisch beluister en verder uitwerk, opnieuw opneem of als ik niet tevreden ben opnieuw begin. In je eentje mis je de dynamiek van een band waarbij je op ideeën van anderen kunt voortbouwen, dus het is wel echt een andere manier van werken dan wat ik eerder gewend was. Je hoort pas veel later hoe alles bij elkaar komt."

"Het schrijven, opnemen en mixen doe ik allemaal zelf thuis. Voor deze release ben ik afgelopen zomer begonnen met opnemen van de eerste tracks en in december stond alles erop. Tussendoor doe ik de mix en vraag ik een paar mensen in mijn omgeving die de tracks nog niet kennen om ze te luisteren en me feedback te geven. Soms gooi ik dingen dan nog compleet om, en soms doe ik alleen nog een paar kleine aanpassingen. Toen alles af was heb ik de tracks naar Ivo van Statinsky Mastering gestuurd voor de master en het artwork is verzorgd door kunstenaar Mark Klappe."
 

Inspiratiebronnen

Nummers komen er natuurlijk niet zomaar. Ook voor Casper geldt het dat hij enkele inspiratiebronnen heeft voor zijn muziek en ep: "Dat kan eigenlijk van alles zijn. Sowieso veel muziek van anderen natuurlijk. Soms hoor ik ergens een gekke maatsoort, een gitaarsound of een combinatie van instrumenten waar ik mee ga experimenteren. Het kan ook een verhaal, film, of serie zijn die me ineens het gevoel geeft dat ik muziek wil maken. Maar de dingen die ik ineens speel en waarvan ik niet zeker weet waar ze vandaan komen vind ik vaak het tofst. Die zijn er gewoon plotseling als ik ’s avonds een beetje ga zitten plingelen, meestal niet eens met de bedoeling om iets nieuws te schrijven. Ik moet die stukken dan ook echt direct opnemen met mijn telefoon anders ben ik ze de volgende dag kwijt."

"Er zijn artiesten die een grote invloed hebben op mij en de manier waarop ik speel. Een paar persoonlijke favorieten zijn Radiohead, Sigur Ros en Mogwai, maar ook bands als Cult of luna, Neurosis en Suis La Lune hebben hun invloed gehad. De laatste tijd luister ik veel naar Rival Consoles, Have a Nice Life en Julia Kent. Lowercase Noises is trouwens wel echt een voorbeeld geweest in hoe je een one-man postrock band met wat effecten en een looper live prima kunt laten werken. Nils Frahm is overigens ook een voorbeeld in hoe hij in zijn eentje live een enorme sound neerzet, toffe shows geeft en ook nog eens op een leuke manier met het publiek omgaat."

"Ik luister vrijwel van alles, maar bijna altijd moody muziek. Het gaat van indie-rock tot sludge tot ambient. Van Darkside tot Thom Yorke en van Kiasmos tot Grizzly Bear. Aan de hand van onderstaand Spotify-lijstje krijg je een beetje een idee van mijn inspiratiebronnen en van de muziek waar ik zelf naar luister."

Toekomstplannen

Over de toekomst heeft Casper ook al een aantal ideeën: "Nu vlak na de release ben ik druk bezig om samen met Marinke en Doortje van Sharksomeness uit Groningen zo veel mogelijk mensen kennis te laten maken met wat ik doe. Dat betekent eigenlijk gewoon heel veel mailen naar blogs en hopen dat je antwoord krijgt. Ik wil gaan kijken naar de mogelijkheid om ook een fysieke release te doen en wil graag weer wat shows gaan spelen de komende tijd. Ik ben niet iemand die allerlei lange termijn plannen maakt", vertelt Casper. "Een paar maanden vind ik vaak ver genoeg vooruit, dus ik zie wel even wat er de komende tijd allemaal voorbij komt. De eerste ideeën voor nieuwe tracks spoken zo langzamerhand al weer door mijn hoofd, dus het proces van schrijven en strepen zal binnenkort wel weer beginnen." 

"Dromen zijn er genoeg. Een tweede keer Incubate zie ik bijvoorbeeld wel zitten en ik zou graag een paar support shows doen voor bands die ik goed vind. Verder lijkt het me helemaal te gek om de nieuwe tracks op vinyl uit te kunnen brengen, maar in tegenstelling tot een kleine cd-oplage dat durf ik niet in eigen beheer aan. De investering voor een vinyl release is groot en er is geen manier waarop ik zonder een label achter me 500 stuks vinyl kwijt ga raken. Maar, wie weet ooit, dromen kan altijd!"