Het is nog aan het begin van de hele Eurosonic/Noorderslag karavaan. De donderdagavond is een avond waarop men al redelijk aan het bier is, maar nog rustig aan doet voor de komende avonden die doorgaan tot in de kleine uurtjes.
De avond in de Troubadour begint goed. Rosalie trapt de onderzaal af. De steady popsongs kabbelen rustig de zaal in. Wat opvalt is de overtuiging van Rosalie zelf. De popliedjes zitten strak in elkaar, en doen denken aan een mengelmoes van Taylor Swift en Avril Lavinge. We zijn benieuwd hoe de band zou klinken als ze zich als geheel nog eigenwijzer zou profileren qua songs en podiumpresentatie.
Eurosonic Noorderslag: Goede showcase Overijssel trekt veel muziekprofessionals uit heel Nederland
Rosalie, NNENN en Karel J. Schepers spelen in een vol café Troubadour
Wie Eurosonic Noorderslag niet kent heeft natuurlijk onder een dikke vette steen gelegen. Het showcase festival van Nederland, waar de hele Europese muziekindustrie samenkomt beleeft inmiddels zijn dertigste verjaardag. Groningen is dan ook afgeladen - overal zijn podia en cafés vol geprogrammeerd met bands en acts afkomstig van het hele continent. Naast de speciale Overijssel borrel waar Rosalie, NNENN en Karel J. Schepers spelen, spelen er op Noorderslag meer Overijsselse bands waaronder Mandrake's Monster, PAUW, Dazzled Sticks, Typhoon en Bökkers.
De Troubadour loopt inmiddels goed vol met alle Overijsselse ambassadeurs. Men wacht in spanning het optreden van singer-songwriter-en-sounddesigner duo NNENN af. (Lees hier het interview dat 3VOOR12/Deventer onlangs met ze deed.) Na een magisch begin wordt de zaal meegenomen in de wereld van NNENN die bestaat uit sfeervolle experimentele beats met heavy sub-bass en knisperende drums. Bedenk daar overheen een bedje van pianoklanken en een alles doordringende stem van zangeres Johanneke. Vergeleken met vorige shows is het duo enorm gegroeid qua sound en podiumpresentatie en lijkt klaar voor de toekomst. Opvallend is de ontwapenende en eigenwijze interactie met het publiek. De tent is afgeladen vol, de beats blazen en de zangeres straalt. Een interessante toevoeging is die van cellist (Jurriaan Westerveld) die twee nummers begeleidt. De warme cello klank blijkt een mooie brug te zijn tussen de elektronische sound en de vocalen en piano van Johanneke. Onontkoombaar goed is de afsluiter Don't Feel Guilty Love. Een prachtig liedje dat zo op 3FM kan.
Dan is het tijd voor de laatste band: Karel J. Schepers. De band geformeerd om frontman, artistiek leider en liedjesschrijver Karel speelt Nederlandstalige popmuziek van de creatievere soort. Denk Doe Maar meets Nielson. Met ijzersterke, gelikte liedjes en goede teksten, toegankelijk, vrolijk en met een eigen kijk op de wereld. Af en toe zou een wat scherper randje niet verkeerd zijn. De liedjes steken strak in elkaar en de partijen zijn even goed uitgearrangeerd als de muzikanten ze live spelen: onontkoombaar steengoed. Muziek die je zo op de radio zou kunnen horen, of uit de telefoon van middelbare scholieren hoort knallen. Hier gaan we nog veel van horen.
De borrel die georganiseerd werd vanuit Poppunt Overijssel (in samenwerking met productiehuis ON, ArtEZ Popacademie & Mediamusic, Het Burgerweeshuis, Hedon, Metropool en Atak) wordt goed bezocht. Iedereen uit het Overijsselse popcircuit is er; van boekers en programmeurs tot marketeers en talentontwikkelaars. Als je iets wil organiseren, of als band wil spelen in Overijssel, is deze borrel beslist "the place to be". En dan spelen er ook nog zulke talentvolle bands! De verzamelde afzonderlijke organisaties creëren hiermee samen een belangrijke springplank in een al zeer verspreid evenement. De Overijsselse podia weten veel muziekprofessionals uit het hele land binnen te krijgen en slaan daarmee een essentiële brug van regionaal naar nationaal èn internationaal.