Burger staat weer als een huis! Burger staat weer als een huis!

‘Goaltjesdief’ Job Rebergen blijkt gouden troef

, Interview: René Simmelink

Burger staat weer als een huis!

‘Goaltjesdief’ Job Rebergen blijkt gouden troef

Interview: René Simmelink ,

Afgelopen jaar behaalde Het Burgerweeshuis de hoogste bezoekersaantallen uit de geschiedenis van haar bestaan. Na een aantal magere jaren ging ruim twee jaar geleden, met de terugkeer van Rebergen, de knop om. Tijd voor een verhelderend gesprek met de programmeur zelf en directeur Mano Scherpbier over identiteit, balans en zelfkennis binnen een poppodium anno 2016...

Allereerst van harte gefeliciteerd met jullie bezoekersrecord van afgelopen jaar. Jullie zijn dit nieuwe jaar ingedoken met wederom een oud & nieuw feest op een externe locatie. Hoe was het?
Job: “Thanx! We hebben die dingen waar we de eerste keer niet tevreden over waren zichtbaar kunnen verbeteren en we kunnen concluderen dat we daarin zijn geslaagd.”
Mano: “Om eerlijk te zijn was dit feest tien keer zo goed geregeld als het jaar ervoor. Waar de eerste editie te massaal was opgezet, hebben we dit keer de productie perfect neergezet, met een groot woord van dank aan de jongens van Studio Wonder en alle vrijwilligers.
Ook aankomend jaar gaan we wederom iets externs proberen op te zetten, dus als mensen nog tips hebben qua locaties, laat het ons weten!”

Terugkijkend op afgelopen jaar kunnen we concluderen dat Burger een uitstekend jaar heeft gedraaid. Waar ligt de sleutel van dat succes?
Mano: “Dat vind ik lastig te bepalen als directeur. Ik denk dat we een completer team zijn geworden. Waar we eerst hebben gewerkt om een goede basis neer te zetten, is, met de terugkeer van Job, de scorende spits binnengehaald die we nodig hadden. Daarnaast denk ik dat we er afgelopen jaar in zijn geslaagd om de frustraties die we tegenkomen om te zetten naar een bepaalde effectieve kracht. Andere podia in de regio strikken artiesten die wij ook graag in ons podium zouden zien. We moeten soms meer ons best doen om bepaalde acts neer te zetten, maar dat mondt ook weer uit in creativiteit.”
Job: “Ik denk zelf dat er een stuk meer stabiliteit is gekomen. We beschikken over de juiste afstemming tussen productie en programmering en er is een betere balans gekomen tussen grote en inhoudelijke artiesten.”

… en zijn er binnen die succesformule nog specifieke uitschieters geweest in 2015?
Mano: “Wat ik heel mooi vond is dat we een aantal acts naar Deventer hebben kunnen halen die eigenlijk te groot voor ons zijn. Denk hierbij aan Jeff Mills op DeventerDubSessions en Monster Magnet, voor het hardere werk.”
Job: “Voor mij was de organisatie van Hoogtevrees een prachtige uitdaging en achteraf erg succesvol. Het is nog een jong evenement, maar kan zich in korte tijd meten met een gevestigd theaterfestival. Dat is mooi om te zien.”

Mano Scherpbier, Directeur Burgerweeshuis

Zijn er naast de positieve projecten en bezoekersaantallen ook moeilijke momenten geweest afgelopen jaar?
Mano: “Ondanks het feit dat het de juiste beslissing was, vond ik  het erg jammer dat we afscheid hebben moeten nemen van Keizerrijk. Maar waar je als podium voor moet waken is dat je je niet gaat begeven in een gebied dat te ver van je afstaat. Dat idee kregen we bij Keizerrijk wel. En toch geeft het wel aan dat we onze eigen identiteit beter hebben leren kennen.
In 2008 waren we samen met Hedon nog het grootste podium van Overijssel, nu zijn we een van de kleinere. Dat vergt een andere manier van werken. Je wordt creatief met de beperkingen die er zijn als middelgroot podium, maar wanneer je je daar bewust van bent, dan kan het je ook meerwaarde opleveren.”

Wat zijn specifieke dingen die jullie aankomend jaar willen bereiken en neerzetten?
Job (lachend): “Wat ik zelf graag zou willen is niet haalbaar… haha. Wat me voor Burger wel interessant lijkt is een nieuwe alternatieve dance-avond. Na een aantal jaren is Deventer daar wel weer klaar voor. We hebben een danceprogrammering met een aantal gevestigde organisaties, maar van mij mag de verbreding nog wel wat meer gezocht en gevonden worden. En wat ik graag zou zien zijn jongeren die bij ons nieuwe concepten gaan ontwikkelen. We hebben met Hitsig wel een avond dat een jong publiek heeft (16+), maar missen nog echte impulsieve jongere partijen die we graag een kans willen geven.”

En verder in de toekomst?
Mano: “Het is niet mijn insteek om als podium veel groter te worden. Wat voor ons wel van essentieel belang is: we willen wel een beter pand. Dat gaat niet in 2016 gebeuren, maar binnen drie jaar moeten we hier wel duidelijkheid over hebben. Vergelijk het met een nostalgisch voetbalstadion: De charme ervan kan nog zo mooi zijn, maar tijdens een wedstrijd moet het niet half leeg zijn. Wij willen hier niet weg, maar er moet wel actie komen. We zijn druk in gesprek met gemeente en provincie hoe we deze stap kunnen gaan realiseren, maar daar gaat erg veel tijd overheen.
Het is voor ons te hopen dat we niet zo lang moeten wachten als onze vrienden van Doornroosje in Nijmegen. Dat duurde al met al zo’n 25 jaar…”

Toch lijkt 2016, zeker voor jullie, een interessant jaar te worden. De start van de pilot met vrije sluitingstijden lijkt aanstaande en het contact met de gemeente oogt erg goed op dit moment.
Mano: “Wij hebben altijd op goede voet met de gemeente gestaan. We maken de stad samen met de mensen die er wonen. De gemeente wil ook wel, maar weet niet altijd hoe. Wij moeten daarom zorgen voor de inhoud. De regels worden van bovenaf vastgelegd, daar kan niemand wat aan doen, maar het is aan ons om het de juiste invulling te geven.
Als Burgerweeshuis voelen wij ons niet alleen verantwoordelijk voor ons podium, maar ook voor de gehele stad op muzikaal en dancegebied.”

Job Rebergen, Programmeur Burgerweeshuis

Is dat ook de reden van de samenwerkingen De Hip en met Walhalla, zij het in mindere mate?
Job: “De samenwerking met De Hip staat nog in de kinderschoenen en met Walhalla hebben we inderdaad slechts twee kleine dingetjes gedaan. Maar het voelt heel goed om in de stad samen te werken. Op die manier kunnen we datgene bieden, wat past bij de artiest. En je merkt dat de kaartverkoop een stuk harder loopt bij een passende en doeltreffende locatie. Ik sta er zeker open voor om dat verder te ontwikkelen.”

Geldt dat ook voor het Burgercafé? Hebben jullie daar nog specifieke plannen mee?
Mano: “Wat ik heel leuk vind is de drukbezochte popquiz met Wilhelmfreddie. Iets dat geschikt is voor het café, vol interactie met het publiek.
Daarnaast doen we steeds meer avonden met kaartverkoop in het café. Voor sommigen is dat nog even wennen, maar de sfeer met de juiste muzikale invulling is echt uniek.
Toch is het voor ons wel een uitdaging hoe we in 2016 het café nog beter kunnen vormgeven. Dat geldt trouwens ook voor de tuin, waar we bijvoorbeeld wel gebruik van gaan maken rondom de avond met Jungle by Night, begin juni.”

Tot slot… nog exclusieve tips uit de programmering op korte termijn?
Job: “Zelf kijk ik heel erg uit naar Kop Festival (dag lang wetenschap & cultuur van ons hoofd) en Lost Boys, een tattoo-expo met aansluitend een optreden van Peter Pan Speedrock.”
Mano: “Inderdaad, die laatste belooft een hele leuke te worden, aangezien we een heel gemixt publiek verwachten die dag. Ben benieuwd hoe dat in de avond gaat uitpakken!”

nu op 3voor12