CUT_ is net zo artistiek als muzikaal hoogstaand op NDSM-werf CUT_ is net zo artistiek als muzikaal hoogstaand op NDSM-werf

De Amsterdamse act presenteerde haar nieuwe EP 'Blind = Bliss'

, Daan Visser

Al voor de show wordt duidelijk dat het meer zal zijn dan alleen een optreden. Na de overtocht naar Amsterdam Noord word je naar het optreden gewezen. Roze graffiti met de tekst ‘Blind = Bliss’ en pijlen wijzen je naar de plek waar het allemaal gaat gebeuren. Eenmaal binnen word je met plastic waxinelichtjes door de enorme loodsen naar de trappen geleid. De drony sounds zijn dan al door het hele gebouw te horen. Het werkt bijna desillusionerend in de grote loodsen. Je kan voelen dat er iets bijzonders te wachten staat.

Achter de blauwe deuren van de NDSM Scheepsbouwloods in Amsterdam vond donderdagavond een muzikaal en visueel spektakel plaats. Het elektronische duo CUT_ vierde er met twee uitverkochte shows op een rij de release van hun EP Blind = Bliss. Producer Sebastiaan Dulith en zangeres Belle Doron haalden alles uit de kast en lieten zien dat het visuele aspect net zo belangrijk is als het muzikale.

Blind is hier geen bliss

Producer Sebastiaan betreedt een van de drie kleine podia en begint met het spelen van een spannende elektronische melodie. Dan worden de spots op Belle gericht, die als een soort geest op de daken van de kamers langs de zaal verschijnt. Over de melodie zingt ze een soort Midden-Oosterse vocalen. Het is een dramatisch entree. Dan stapt ze af en rent ze achter het publiek om het podium op. De muziek is nu van de spannende melodie veranderd in toffe beats, waar de zaal gelijk op reageert. Haar rode kimono en lange paardenstaart lijken mee te dansen met de beats van Sebastiaan.

De show is visueel oogstrelend. Er zijn niet heel veel grote lampen, maar CUT_ laat zien dat je met wat rook en creatief gebruik van licht toch veel kan doen. Bij het nummer 'Trick Me' beginnen ze met paarse lichtstralen, gevolgd door schokkerig wit licht achter de podia. Die laten zien hoe ver de zaal op de eerste verdieping doorloopt. Een heel tof effect. Naast deze lichtshow wordt Belle vrijwel constant van beneden af belicht, waardoor haar presence extra benadrukt wordt. Voor deze show is het zeker geen bliss om blind te zijn.

Eerst bekende nummers, dan de EP

De beats van Sebastiaan vormen de basis van het hele optreden. Na het starten van de elektronische triphop met 90’s vibes komen de vocalen van Belle er bovenop. De goede akoestiek van de hallen geeft een extra kick aan de veelzijdige stem van Belle. Ze kan met zowel lage vocalen een spannende sfeer creëren, als nummers naar een hoogtepunt brengen door bij de drop het publiek op een flinke uithaal te trakteren. De setlist is een goed verdeelde lijst van de nieuwe nummers en het bekende materiaal van CUT_. De eerste paar nummers zijn al bekend bij het publiek. Ze openen met 'Tune In Tune Out', 'Electrify' en 'Undertow'. Het nummer dat daarop volgt, is het nummer dat het tweetal op de kaart heeft gezet, een cover van Stromae’s 'Papaoutai'. Deze versie, geboren uit een conservatoriumopdracht, ging in 2014 viral en werd een YouTube-hit. Pas later in de set brengt het duo de nummers van 'Blind = Bliss'.

CUT_ zet hier een volledig arty en muzikale show neer. De hele ambiance in de NDSM Scheepsbouwloods in combinatie met de elektronische triphop van het duo is een echte aanrader. Het geeft wel te denken wat ze zullen doen in een gewoon concertzaal. Naast dat het sterke nummers zijn, laten Sebastiaan en Belle zien dat je met weinig licht en wat effect heel wat neer kan zetten.

advertentie
#nieuws
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12 Noord-Holland