Zaterdag 23 december begaf een grote menigte zich richting Rai Amsterdam met in haar hand een gouden ticket voor een bizarre avond. Eenmalig kregen de duizenden bezoekers van Valhalla Festival de kans om tot 'het circus of myths' toe te treden. Verdeeld over zes bombastische stages kwamen er artiesten uit alle windstreken en elektronische genres tezamen om het begin van de feestdagen met een knal in te luiden.

Oog voor detail

De donkere dagen voor de kerst worden deze zaterdag verlicht door een on-Nederlands grote aankleding. Organisatie ID&T heeft alles uit de kast gehaald om iedere vierkante meter van de grote conventiehal in de stijl van het thema in te kleuren. Acrobaten, leeuwentemmers en clowns paraderen rond van, naar en op de verschillende stages. Dat hier op andere dagen beurzen gehouden worden, is door de harde dreunende beats haast niet voor te stellen. Dit geluid blijkt buiten de Rai nog door de wind meegenomen te worden en nieuwskanalen melden zondag dan ook dat er klachten over geluidsoverlast aan de organisatie zijn geadresseerd. Het publiek zelf is uiteraard totaal niet bezig met wat er zich buiten het circus afspeelt, vele bezoekers hebben zich speciaal voor de gelegenheid verkleed in circusoutfits en er heerst over het algemeen een groot gevoel van samenhorigheid.

Mocht je tijdens het festival verdwaald raken tussen de met zeecontainers afgeschermde podia, dan kan je onverhoopt terechtkomen in de karaokebar of een poging wagen bij de schiettent. In de ruimte naast de Atlantis stage is er zelfs een draaimolen te bewonderen. Bij meerdere bezoekers ontstaan hier verontrustende gedachtes bij het resultaat van de combinatie alcohol en hard ronddraaien. Maar dit weerhoudt veel mensen er niet van om toch een poging te wagen, je moet tenslotte alles op het festival een keertje proberen.

Indrukwekkende en gevarieerde line up

Muzikaal gezien begint voor de meeste feestganger de avond rond klokslag middernacht. De timetable is rond dit tijdstip op één lijn, op alle stages wordt tegelijkertijd met nieuwe dj's gestart. Met verhalen van Valhalla 2015 in gedachten, is er de hoop op een grootse openingsshow bij The Samurai stage. Deze show blijft uit, maar de imposante pagode op de achtergrond van het podium en het ingaan van de set van Fritz Kalbrenner maken veel goed. De Duitse dj en producer staat bekend om de ietwat langzame techno. De set komt dan ook traag op gang maar krijgt kleur door het toevoegen van uiteenlopende basslijnen en percussie. Even verderop draait de Amsterdamse Prunk B2B met Chris Stussy op de relatief kleinere El Dorado stage. De twee house dj's spelen regelmatig samen en hebben als duo al meerdere releases op naam staan bij onder andere Ewax Records en Nervous Records. De melodieuze set trekt deze avond een groot aantal bezoekers en is met de onderscheidende Chicago sound erg dansbaar.

Hetzelfde werd verwacht van Hot Since 82, maar de dj achter onder andere de hit ‘Bigger than Prince’ weet deze verwachtingen niet waar te maken en de ‘Viking’ stage wordt al gauw ingeruild voor een bezoek aan het imposante ‘The Maze’. Hier draaien techno veteranen Rod en Juan Sanchez, twee dj's die op zichzelf bekend staan om de hardere sets, geen poespas, pure beuktechno. De set deze avond kent onverwacht een trage opbouw, maar rond half drie slaat het publiek een kreet van verrukking wanneer er op verschillende plaatsen vuur door de lucht schiet. De visuals tonen een patroon als een schaakbord op de schermen en alles stukken lijken op zijn plaats te vallen.

Het publiek wordt bij Planetary Assault Systems pas echt getrakteerd op een flinke dosis ‘derde wereld oorlog techno'. De live set van de Engelse dj is voor de feestgangers die niet tot zeven uur ’s ochtends op het festival blijven een waardige afsluiter. Op meerdere plaatsen zijn vuisten in de lucht te zien en van een gebrek aan energie is niets te merken. Al met al is er bij Valhalla Festival muzikaal voor iedereen wat wils en is het een geweldig manier om de festivalloze winter te overbruggen.