“Het was leuk geweest als ik het bierviltje had meegenomen,” zegt Laport als eerst over ‘de ontmoeting’. Op dat bierviltje schreef lead gitarist en producer Rob Kooymans zijn adres om samen alle wilde ideeën die ontstonden op de avond van de ontmoeting op te nemen. De twee studeren allebei Musician 3.0 aan het HKU. In hun derde jaar wordt duidelijk dat er een klik is en de twee worden vrienden. Zodoende vinden ze zichzelf in de Bastaard, een kroeg in Utrecht, na een theaterfeestje. Kooymans: “Daar escaleerde het volledig”. “We zaten tegenover elkaar, dronken, ideeën te spuwen,” vervolgt Laport.
Lief Dagboek bestond toen al, de band is immers begonnen als individueel project van Laport. Maar Kooymans moest bij de band komen, de muzikale dingen die hij deed als producer met Lief Dagboek vielen goed in de smaak bij Laport. Volgens Kooyman is Lief Dagboek eigenlijk industrial meets pop prinsesjes. “We maken wel herrie, maar we proberen het wel te produceren als een overgeproduceerde Lady Gaga popplaat. Een beetje als Nine Inch Nails met Arianna Grande. Je moet op de beat kunnen dansen, hiphoppers moeten het leuk vinden, maar we willen ook dat je zesjarige zusje er naar kan luisteren.”