E.T. Explore Me, bestaande uit Jeroen B., Joost en Jeroen K., is een band waar je niet zomaar een label op kan plakken. De muziek die ze maken is te omschrijven als elk liedje dat je ooit hebt gehoord, tegelijk afgespeeld. Oké, dat is misschien overdreven, maar de band ‘breed geïnspireerd’ noemen zou een understatement zijn. Hun muzieksmaak is al net zo divers. Toen wij ze het verzoek stuurden om te vertellen over hun drie favoriete platen was de eerste reactie die we kregen: “onmogelijk!” In totaal bracht de band wel zo’n vijftig platen mee. Stuk voor stuk albums die onmisbaar zouden zijn in eenieders platencollectie. Na een leuk gesprek en onder lichte dwang heeft de band –gezamenlijk– uiteindelijk negen platen gekozen die je gehoord móét hebben.

Bob Bouber – Het Beste Van

Jeroen B.: “Die plaat ziet er niet uit, maar hij is echt één van de beste Nederbiet artiesten. Ik draai deze heel vaak. Dit is voor ons echt Nederlandse-eigenwijze-drollenmuziek. Een belangrijk stukje Nederlandse popgeschiedenis.”

Joost: “Hij was de frontman van ZZ en de Maskers, onder andere bekend van het liedje “Dracula”. Bob Bouber stond aan de wieg van de Nederbiet. Zijn teksten zijn heel direct en uniek.”

De Sp aties – De Sp aties

Jeroen K.: “Echt hele basale garagepunk dit. Het is een soort Nederlandse versie van The Gories.”

Joost: “De Sp aties mogen van mij wel wat extra aandacht. Voor mij persoonlijk een van de beste die hier tussenligt. Begonnen ooit als de Stilletos. Ze hebben heel lang in het Engels dingen gedaan, maar zingen nu in het Nederlands en dat is veel beter als je het mij vraagt. Deze plaat kun je gewoon blind kopen.”

Bingo Trappers – Sierra Nevada

Jeroen B.: “Dit is echt een pareltje in de Nederlandse muziek. Hier zijn we alledrie fan van.”

Jeroen K.: “Toen deze plaat uitkwam heb ik hem echt de hele zomer geluisterd. Er staat op dat ze hem in Amsterdam hebben opgenomen, maar ze hadden al heel veel voorwerk gedaan. Zo hebben ze thuis allerlei dingetjes opgenomen op taperecorders en dergelijke. Het is echt een lo-fi album dat nergens mee te vergelijken is. Het was voor mij een eye-opener. Dat je op zo’n manier een plaat kunt maken, met zulke beperkte middelen.”

Jeroen B.: “Het was voor ons echt een voorbeeld toen wij begonnen. Het waren mensen die muzikaal gezien eigenlijk niets konden: het is af en toe vals, het rammelt hier en daar een beetje, maar het gaat allemaal steeds nét goed. Heel interessant om naar te luisteren. Wat mij betreft echt een hoogtepunt in de muziekgeschiedenis van ons koude kikkerlandje.”

The Feelies – Crazy Rhytms

Joost: “Dit is zeker een album dat je aan andere mensen wil laten horen. Een kurkdroge plaat die heel gaaf is.”

Jeroen B.: “Ze brachten vinyl uit in een tijd dat het helemaal niet hip was waardoor ze een beetje vergeten zijn. Hele goede muzikanten die ook te verlegen waren om op te treden.”

Jeroen K.: “Ze doen de naam van de plaat eer aan. Allemaal rare ritmische dingetjes en een heleboel percussie. Ze hadden zelfs twee drummers. We hebben hier nog best veel dingen van meegenomen op onze eigen plaat.”

White Noise – An Electric Storm

Joost: “Dit is mijn ultieme sixties album. Ze beweren dat er geluiden op staan die je niet kan horen, maar wel kan voelen. Het is een plaat die met je brein fuckt. Heel experimenteel en vreemd.”

Jeroen B.: “Deze moet je ook echt op vinyl hebben, want die frequenties hoor je niet op CD. Die frequenties krijg je alleen als je het ook analoog opneemt en analoog perst. Tegenwoordig komen er veel platen op vinyl uit die digitaal zijn opgenomen en dan is het eigenlijk onzin om de LP te kopen, want hij zal exact hetzelfde klinken. Het blijven eentjes en nullen.”

Shellac – Terraform

Jeroen B.: “Shellac was echt een voorloper wat betreft de vinyl revival. Steve Albini (de leadgitarist van Shellac) heeft ook In Utero van Nirvana geproduceerd. Hij is echt een vinyl fanaat en dat hoor je hier heel goed op terug. Toen deze plaat uitkwam hebben ze hier ook een los cd’tje ingeflikkerd, zo van: kijk maar wat je ermee doet. Deze hele band is één en al statement. Live hebben ze ook alleen TL-licht aan en hebben ze twee identieke zelfgebouwde versterkers met maar één knop. Het is een bizarre band, maar zó ontzettend vet.”

Jeroen K.: “Er zitten hier ook heel veel onverwachte breaks in. Soms lijkt het alle kanten op te gaan en dan komt het weer feilloos en strak bij elkaar. Ritmisch gezien ook echt een super interessante band.”

Joost: “Ja, en dat komt ook omdat Albini heel goed is in het opnemen van drums. Zijn opname techniek is echt ongeëvenaard. Op In Utero van Nirvana hoor je dit ook heel goed terug. Het is een bepaald organisch drumgeluid dat hij weet te destilleren tot de essentie. Héél gaaf.”

Suuns –  Images de Futur

Jeroen B.: “Deze kiezen we dan uit de selectie bands die je nergens mee kan vergelijken. Ik vind dat iets heel bijzonders, dat je tegenwoordig nog muziek kan maken die nergens op lijkt. Suuns is zo’n band. Het is een combinatie van electronica en rock ’n roll die je nergens anders hoort. Echt een must-have.”

Joost: “Suuns is ook de enige band waar ik me nog wat van kan herinneren van Down The Rabbit Hole, dat zegt wat.”

Ben Weaver – Stories Under Nails

Jeroen K.: “Het laatste nummer van deze plaat, “Ragged Words”,  mag je op mijn begrafenis draaien.”

Jeroen B.: “Wij zijn het hier alledrie denk ik over eens, dit is één van de beste platen ooit gemaakt. Het is echt een schande dat ‘ie onopgemerkt is gebleven. Waarschijnlijk komt het door Weavers gebrek aan podiumuitstraling.”

Joost: “Ik heb deze plaat een tijdje geleden doorgestuurd naar een vriend van me die niet heel erg thuis is in de muziek. Ik kreeg een paar dagen later een berichtje van hem waarin stond dat hij hierbij toch wel een traantje heeft weggepinkt. Deze man kan dingen bij je losmaken waarvan je niet wist dat ze er zaten.”

Dead Moon – Stranded in the Mystery Zone

Jeroen B.:  “Voor ons als band is dit wel echt de ultieme plaat. Dit is een band waar ik vijf keer heen ging als ze vijf shows in Nederland speelden. Ieder optreden was compleet anders. Ik herinner me een gig waar het drumstel van het podium was gevallen. De drummer speelde altijd op de rand van de stage en dit keer was hij zo los aan het gaan dat alles er gewoon vanaf flikkerde. Dat zijn van die optredens die je nooit meer vergeet. Dit is voor ons drieën een hele bijzondere plaat.”

Jeroen K.: “Hij gooide ook regelmatig een biertje leeg over zijn snaredrum en dan sloeg ’ie keihard en vloog al dat bier de lucht in. Ieder optreden was een ervaring. Dit is voor mij ook wel een leermeester geweest. Met minimale middelen een maximaal effect behalen. Dat is denk ik sowieso wel een terugkerend thema voor ons, maar deze plaat vat dat het beste samen.”

Joost:  “Mijn absolute lievelingsnummer staat hier ook op. “Down The Road” heet het. Op mijn begrafenis wil ik echt dat dat nummer wordt gedraaid.”

E.T. Explore speelt zaterdag 15 december op het event Begane grond in Haarlem. Eigenlijk was de locatie van dit spannende feestje geheim, maar wij mogen vandaag de locatie bekend maken. Het leegstaande pand Spaarnewouderstraat 74 it is. Randje Haarlem centrum, dus goed te doen op de fiets. Zet je fiets alleen niet in de buurt van het pand, want dan krijgt de organisatie gezeur. Kaarten zijn, in beperkte oplage, alleen online te koop, niet aan de deur. Meer info en tickets vind je hier.