3mix12!: Een dag uit met Vonder

"Ik weet niet of muziek mij heeft gekozen of ik muziek. Wat ik wel weet, is dat ik dit nooit meer los laat"

Florian Teufer ,

Elektronische muziek is al jaren bezig met een gestage opmars. Deze ontwikkeling heeft voornamelijk plaatsgevonden in de grotere steden en bleef voor de meeste mensen lang onbekend. We zijn daarom benieuwd hoe het er in Noord-Holland voor staat met vooruitstrevende elektronische muziek. Deze week wandelen we samen met Vonder, oorspronkelijk uit Alkmaar, een rondje door het centrum van bruisend Amsterdam.

Daan van der Werf is geboren en getogen in Alkmaar. Van jongs af aan is Daan al druk met het verzamelen van muziek. Toen nog door illegaal te downloaden via Limewire, tegenwoordig is hij vervent cratedigger – een diskjockey die alles overhoop haalt voor unieke platen. Daan draait onder alias Vonder, een naam die je vaak hebt horen vallen in het nachtleven van Alkmaar. Daar heb je hem onder andere kunnen zien draaien op feestjes van 3Gram, Retro en Outsiders.

Daan is al een tijdje geleden verhuisd naar Amsterdam. Daarom heb ik besloten om met deze bijzonder relaxte vogel wat favoriete plekken in het centrum van de stad langs te gaan en wat dieper in de frequenties van zijn brein te duiken.

Waar pas jij in het plaatje als het gaat om de opmars van elektronische muziek in Alkmaar?
Ik kwam binnenlopen toen 3Gram van Robert Jan al een tijd aan de gang was. Het uitgaansleven in Alkmaar werd toen pas een beetje interessant. Ik maakte wel eens mixjes voor op de fiets en die deelde ik met vrienden. Niet veel later werd ik uitgenodigd om voor het eerst een set te draaien op Retro, een feest van Tim Schilder. Na die eerste show ben ik pas echt begonnen met draaien.
Niet lang daarna is Quintin van der Spek begonnen met het organiseren van Outsiders en daar kon ik mooi bij aansluiten. Iedereen in Alkmaar kende elkaar wel al een beetje en ik werd aangetrokken tot deze nieuwe wereld van muziekliefhebbers. In die tijd heb ik gedraaid in onder andere Studio 80, Chicago Social Club en op een aantal illegale feesten in en rondom Alkmaar. Toen Outsiders stopte met de boekingen, ben ik op eigen benen komen staan. Dat viel best wel tegen. 

Hoe is die periode daarna geweest?
In het begin met Outsiders werd ik vaak op de spot gezet, daardoor werd ik enorm uitgedaagd. Draaien in een onbekende omgeving, voor mensen die geen idee hebben wie er achter de draaitafel staat was altijd redelijk spannend. Het was keer op keer een uitdaging. Ik heb toen redelijk een naam voor mezelf opgebouwd en dat valt natuurlijk niet weg.
Tegenwoordig word ik vaak geboekt op studentenfeestjes omdat mensen weten dat je Vonder bent en niet persé omdat je een goeie platenkeuze hebt. Een beetje zonde vind ik dat. Toch doe ik het wel, want plaatjes draaien blijft mijn passie. 

Je hebt jezelf een funky sound aangemeten. Hoe is dat ontstaan?
Ik wil zeker niet zeggen dat ik alleen maar Funky Daan ben. Want ik ben ook enorm fan van techno en acid house. In zo veel aspecten van muziek is een bepaalde inhoud te vinden die mij aanspreekt en als ik een plaat vind met inhoud dan ben ik snel geneigd die plaat te draaien. Dat is niet genre gebonden. Op feestjes waar ik nu wat vaker draai ben ik vooral funky en daarom hebben mensen dat beeld van mij gekregen. Dat is volkomen terecht, maar wel jammer want ik ben veel meer dan dat.

Bij elke plaat die ik vind denk ik meteen in welke setting die gedraaid kan worden. Elke plaat is een los instrument dat deel uitmaakt van een set en niet alles kan ik altijd in een set plaatsen. Er staan genoeg platen in de kast die ik nog nooit gedraaid heb, waarvan ik ook geen behoefte heb om ze binnenkort ergens te draaien. Dat is niet erg.

Hoe luidt dan de echte stem van Vonder?
Ik draai voornamelijk sexy houseplaten. Alles wat halverwege de jaren negentig is uitgebracht, daar ben ik verliefd op geworden. Ik draai ook graag wat duisterder, want dat kan in een clubsfeer. Mensen hebben er het geduld voor. Vaak laat ik mij meeslepen door de sfeer en dan kijk ik wel waar het op uitloopt.

Als ik op een studentenfeestje sta, draai ik voornamelijk disco. Hoe meer ik draaide op dit soort feestjes, hoe meer ik er achter kwam dat disco ook wel dicht bij mijn hart ligt. Maar dat draai ik niet gauw in een clubsfeer. Dus Vonder kent een jonge liefde voor de disco en toch verlangt hij er naar om in duistere clubs te staan om samen de diepte in duiken.

Ben je een echte cratedigger?
Sinds ik serieus in de elektronische muziek ben gedoken, heb ik een heel nieuw spectrum aan muziek ontdekt. Eerst was ik een groot fan van popmuziek, maar nu beweeg ik mij in een nieuwe muzikale speeltuin. Los van het feit of ik veel of weinig draai, muziek bijhouden en verzamelen blijf ik doen. Labels ontdekken en rondsnuffelen in platenzaken. Als het tof is, meer van een bepaalde artiest opzoeken en nog meer verzamelen.

Op basis van wat pak jij een plaat en denk je, dit is hem?
In eerste instantie kies ik een platenwinkel. Die heeft een bepaalde collectie liggen en dan weet ik een beetje wat ik kan verwachten als ik die platenwinkel binnenstapt. Bijvoorbeeld: Rush Hour heeft vooral nieuwe uitgaven, net zoals Clone in Rotterdam. Als ik echt wil diggen dan ga ik naar Red Light Records of Waxwell, etcetera. Zij hebben een groot scala aan tweedehands platen. Daar weet je nooit wat je vindt.
Ik dacht altijd dat men een bepaalde aanpak van platen zoeken hanteert. Dat blijkt niet zo te zijn. Op een gegeven moment heb ik gewoon alles uit een doos gepakt en dat ben ik gaan luisteren. Drie uur lang naast de platenspeler staan en luisteren. 

Ik heb je zien draaien op Lowlands. Hoe was dat?
Dat was een hoogtepuntje van afgelopen zomer en ik kan denk ik wel met zekerheid zeggen, een hoogtepuntje in mijn muzikale loopbaan. Drie avonden achter elkaar van tien uur 's avonds tot drie uur 's nachts, in een schoollokaal waar overdag cursussen werden gegeven. Daar hebben wij met zijn drieën vol plezier staan draaien. Ik had verwacht dat het een naborrel zou zijn, dat mensen rustig nog een drankje doen en dan naar de tent druppelen of de nachtprogrammering aanschouwen. Dat was niet zo en daar was ik in eerste instantie redelijk verbaasd over.
Je moet het zo zien, Lowlands is een immens groot festival met een breed aanbod aan artiesten. Wij stonden in een klein hokje ergens achter op het veld. Ik denk dat er niet eens honderd man in dat lokaal paste. De sfeer die daar hing was ongekend en de wisselwerking tussen ons en het publiek was best intens. In de brakke week die daarna volgde heb ik tegen mezelf gezegd dat ik best vredig had kunnen sterven. Het was een mooie afsluiter van de zomer.

De podcast die je voor ons hebt gemaakt, geeft een hele rustige inkijk in jouw muzikale ambities. Het geeft een goed beeld van hoe je bent.
Ik wilde vooral geen opvulplaten laten horen en dat doe ik wel eens als ik in een club draai. Dan draai ik een percussieplaat tussendoor. Om de spanning vast te houden. Voor deze set heb ik gekozen dat vooral niet te doen. Elke plaat moet op zichzelf sterk genoeg zijn.   

Wie is Daan van der Werf verder?
Ik studeer sociale wetenschappen aan de UvA en volgende week begin ik aan mijn scriptie. Daarnaast heb ik een bijbaantje in het digitaliseren van audiofragmenten. Audio is puur geluid, het technisch aspect van muziek. Als ik nu in een club sta dan denk ik beter na over het geluid. Alles is één circuit, van je plaat naar je naald, naar je draad, naar je mixer, uit je mixer naar de voorversterker en uiteindelijk naar de boxen. Dat moet allemaal perfect op elkaar aansluiten.

Ik ben achter de schermen ook veel bezig met Ableton. Het wordt mij steeds meer duidelijk hoe een plaat exact in elkaar zit en dat vloeit voort in mijn waardering voor de opbouw van een plaat. Ik weet niet of muziek mij heeft gekozen of ik muziek, wat ik wel weet is dat ik dit nooit meer kan loslaten.

Tegen wie kijk je op?
Ik kijk niet graag tegen iemand op. Wat ik wel kan waarderen is een dj met passie, zoals Hunee. Zo vaak sta ik helemaal vooraan bij zijn shows en elke keer weet hij mij weer te verassen. Hij leeft muziek en blijft zichzelf continu uitdagen. Dat vind ik echt geweldig. Die passie streef ik zelf ook na. Tegenwoordig doen veel mensen het natuurlijk ook een beetje voor de fame. Het is heel hip om een dj te zijn en dat vind ik niet kloppen. Een dj worden is niet moeilijk, je kan bij wijze van een laptop kopen, Traktor installeren en de Beatport top 100 downloaden.

Ik las laatst een inspirerende quote van Benny Rodriguez. Hij was zijn digitale muziekcollectie aan het opschonen en verblijdde mij op Facebook met een mooie uitspraak: “Hoe meer interesse je ergens in hebt, hoe minder je genoegen neemt met iets.” Heel veel mensen die een avondje uitgaan en niks geven om de muziek die gedraaid wordt, hebben nog niet genoeg geproefd.

Als je moest kiezen tussen een onzeker bestaan met muziek of een zeker bestaan zonder muziek, wat zou je doen?
Gevoelsmatig kies ik voor muziek. Ik studeer ook en er zijn meer dingen waar ik graag mijn tijd en energie in steek. Toch sta ik daar niet met net zoveel passie in. Sociologie is ook een passie van mij en ik vind het heel relaxed om een boekje te lezen, maar dan staat er wel een plaatje aan op de achtergrond. 

Wat is je meer waard, een vruchtbare carrière of later terugkijken op een mooie tijd?
Dat zijn twee onlosmakelijke dingen. Muziek is voor mij kenmerkend aan een mooie tijd en als ik dat kan delen met de mensen in de zaal dan deel je een bepaald soort liefde. Klinkt heel romantisch en dat is het ook. Puur romantisch.