3mix12!: Een duik in de muzikale wereld van Tenzers 3mix12!: Een duik in de muzikale wereld van Tenzers

"De relatie met muziek gaat met vallen en opstaan"

, Florian Teufer

3mix12!: Een duik in de muzikale wereld van Tenzers

"De relatie met muziek gaat met vallen en opstaan"

Florian Teufer ,

Elektronische muziek is al jaren bezig met een gestage opmars. Deze ontwikkeling heeft voornamelijk plaatsgevonden in de grotere steden en bleef voor de meeste mensen lang onbekend. We zijn daarom benieuwd hoe het er in Noord-Holland voor staat met vooruitstrevende elektronische muziek. Deze week namen we een uitstapje naar Amsterdam Oost, om het met de broertjes Tenzer te hebben over één ding: hun passie voor muziek.

Tenzers by 3voor12nh on Mixcloud

Vincent en Siemen Tenzer zijn twee broers uit Leiden. Hier zijn ze ooit zijn begonnen met draaien in het LVC, geliefd poppodium en de thuisbasis voor Tenzers. Hun oudere broer Rens is niet veel later met Dilen Heemskerk evenementenorganisatie Buitengewoon gaan organiseren, waar Tenzers als vaste resident draait. Tenzers stond met Buitengewoon op onder andere Ohm festival, clubavonden in de LVC, Nobel en onlangs maakten de broers hun Amsterdams debuut in het Cruquiusgilde. Met Tenzers weet je nooit helemaal zeker wat je kan verwachten op een avond. Ze vertellen een eigen verhaal door middel van muziek, het is een mix van emotie en gevoel.

Jullie zijn verhuisd naar Amsterdam Oost, waarom?
S: Het LVC ging sluiten, daarna gingen we op zoek naar een nieuwe thuisbasis. Voor nu is dat Amsterdam. Al moet ik zeggen dat ik nog steeds geen vaste club heb waar ik altijd te vinden ben. Ik ben wel blij dat in deze stad meer speelt. Er zijn veel platenzaken, clubs en mensen die intensief bezig zijn met muziek.
V: Je hebt een thuisbasis nodig van waaruit je opereert. Vroeger gingen we naar het LVC, kochten een kaartje voor tien euro en dan had je gegarandeerd toffe muziek. Dat neem je mee de week in en dan gaat de inspiratie leven. Toen het LVC wegviel, moesten we op zoek naar iets nieuws. In Amsterdam had je op dat moment nog club Trouw, maar die is nu weg. Helaas.

Diversiteit speelt een grote rol in jullie platenkeuze. Omschrijf eens jullie stijl?
V: Het is heel moeilijk om dat te doen, want we worden beïnvloed door veel verschillende muziek. Maar als ik een richting op moet wijzen, dan moet ik zeggen dat onze voorkeur uit gaat naar wat men noemt: zwartgeoriënteerde muziek; funk, soul, house. Ook een groot scala aan elektronische, organische muziek. Elektronisch gezien neigen we naar de Detroit techno sound. Levendige en wijde muziek.
S: Ik vind dit een lastige vraag, want dan moet ik een kant kiezen. We weten zelf ook wel dat we veel Detroit-house en techno draaien, maar we neigen ook naar disco en ik weet van Vincent dat hij een groot bluesliefhebber is. Mocht hij de kans krijgen om een bluesset te draaien, dan zou hij het zo doen. De stijl die je hebt komt voort uit je eigen muzikale voorkeur. Daar draagt het publiek ook nog eens aan mee. Tijdens het draaien moet je een balans vinden tussen geven en nemen binnen de persoonlijke muzikale voorkeur. Dat is de juiste combinatie.

V: Vaak hebben we ook momenten dat we heel eclectisch draaien. Er is ooit een artikel geschreven over een set die we draaiden in de Stadsgehoorzaal in Leiden – ongeveer twee jaar terug. Daarin stond dat wij nog heel erg zoekende waren naar onze eigen stijl. Dat artikel heeft ons toen een tijdje achtervolgd. We dachten dat je het heel serieus moet nemen als iemand uit het publiek zoiets zegt. Uiteindelijk zijn we tot het inzicht gekomen dat het simpelweg een mening is. Heel verschillend draaien kan namelijk wel, als het goed in elkaar past en je het zelf kunt verantwoorden.

Maar waar ligt dan de balans?
S: Die ligt bij het publiek en die komt vanuit jezelf.
V: De kunst van een goeie dj is dat hij elke plaat in de goeie context plaatst. Het moet kloppen. Voor zijn eigen gevoel en voor het gevoel van de mensen in de zaal.

Dus jullie draaien puur gevoelsmatig?
V: De laatste tijd zijn wij afgestapt van het hokjesdenken.
S: Als je bijvoorbeeld een afsluitset draait en je pakt een tas in met alleen ambient muziek, dan ben je naïef. Dan denk je te veel aan jezelf. Zelf trek je een lijn in wat je die avond gaat draaien. Je mag geen dingen uitsluiten die kunnen gebeuren op een avond. 
V: Nog een voorbeeld: vorige keer bij Red Light Radio was het idee dat Siemen de eerste helft van de set zou draaien en ik de tweede helft. Siemen is onwijs fan van acid jazz en soul. Ik wilde meer up tempo draaien in het tweede uur. Het was mijn taak om een contrast te maken tussen de verschillende stijlen, anders verwatert de set. Uiteindelijk is het gelukt en is de set één verhaal geworden.
 
Hoe vaak hebben jullie jezelf opnieuw heruitgevonden?
In harmonie: Elke dag.
 
In een eerder interview geven jullie antwoord op de vraag of er binnenkort een EP of release aankomt. Daar was jullie antwoord: “we zijn te perfectionistisch om een eerste plaat uit te brengen”. Hoe staan jullie daar nu tegenover?
Opnieuw in harmonie: Nog steeds te perfectionistisch.
V: We hebben het er vandaag nog over gehad. Twee weken geleden hebben we een redelijk lange zit in de studio gehad. Daar is wat tofs uitgekomen.
S: Ik heb miljoenen opzetjes, op het moment dat ik het af wil maken, dan heb ik alweer wat nieuws uitgevonden.
V: Dan ben ik degene die moet zeggen, dit gaan we nu afmaken. Dus hebben we besloten dat waar we nu aan zijn begonnen klaarkomt. 
 
Dus ik kan veilig zeggen dat jullie dj en producer zijn. 
S: Die twee moeten ver uit elkaar staan in één zin. Een nummer maken, of een album, is totaal iets anders dan een set draaien. Het heeft met elkaar te maken. De muziek die je maakt draai je ook en een goeie dj heeft een duidelijke muzikale visie die zou kunnen resulteren in sterke producties.
V: Zoals Siemen zegt, een set neerzetten is iets anders dan een plaat maken. De plaat die je als producer vrijgeeft, hoeft niet je stijl als dj te omvatten.
 
Wanneer komt de plaat eraan?
S: Het komt eraan, we durven geen beloftes te maken. Ik vind het moeilijk om het erover te hebben want het is heel persoonlijk. Jij gaat ook niet zomaar in het openbaar staan zingen en gitaarspelen als je niet zeker weet of je het kan.
V: Ik geniet van mijn artistieke vrijheid.
S: Nog iets, een fenomeen in de kunstwereld; het is nooit af.
V: Toch is het wel een kunst om te zeggen, nu is het klaar. Dat is iets wat je moet leren. Helaas geldt dat nog niet voor ons.
Naar wie kijken jullie op?
S: Ik heb grote bewondering voor artiesten als San Soda, dj’s die verder kijken dan de muziek die ze voornamelijk draaien. Ze verzamelen Afrikaanse muziek, Zuid-Amerikaans, etcetera. Als het maar vet klinkt. Je kan namelijk niet bij voorbaat iets afkeuren. Iedereen heeft zijn eigen smaak en voorkeuren, geen genre is meer of minder waard dan een ander genre. Ik ben fan van breed georiënteerde muziek. Je bent voor mij een voorbeeld als je goed naar muziek luistert en niks afstempelt als ‘niet interessant’. 
V: Wie ik heel divers vind is Young Marco. Die denkt niet in kaders. Hij is een grote inspiratie voor ons, daarom hebben wij hem net als Orpheu the Wizard geboekt op onze eerste editie in Amsterdam. Ook Hunee, Antal en Motor City Drum Ensemble zijn inspiratiebronnen.
 
Wordt er in Nederland te veel in kaders gedacht?
S: Een bepaalde vorm van purisme is in elke kunstvorm altijd aanwezig. Ook in de muziek. Dan moet ik wel zeggen dat Nederland steeds vooruitstrevender is. Daar ben ik erg enthousiast over. In de sferen waarin wij ons omgeven is veel interesse naar muzikale openheid.
V: Purisme kan jezelf erg in de weg zitten. Als je weg van de kaders bent dan ben je veel vrijer om ergens over na te denken. Het is er wel in Nederland, maar niet in onze directe omgeving.  
 
Laatste vraag: als muziek een mooie vrouw zou zijn, wie heeft dan de broek aan? 
S: Dat weet ik niet man, ik denk wel dat ik haar teder zou behandelen en een langdurige relatie zou opbouwen met die vrouw. Toch kan ik soms een hekel aan muziek krijgen. Wanneer je gedachten er niet naar staan, kan zij mij enorm naar beneden halen zonder dat ik bij haar weg zou gaan. Dat zal waarschijnlijk resulteren in een felle relatie. Vallen en opstaan. 
V: In de relatie met muziek gaat het altijd met vallen en opstaan. Deze vrouw zou ik onwijs pleasen, maar ik kan haar niet te veel pleasen, dan is ze weg. In het leven heb je allemaal verschillende vormen van genot. Voor de één is kunst belangrijk en voor ons is dat muziek. Ik ben niet altijd met muziek bezig. Als ik bijvoorbeeld lees dan heb ik even geen aandacht voor muziek. Dan heb ik mij afgezet van die vrouw. Door de tijd die ik haar en vooral mezelf gun, krijg ik weer de energie om haar weer te zien. Dan reflecteer ik in de tussentijd wat ik in de afgelopen periode heb meegemaakt. Wel een intensieve relatie trouwens. Wat een vrouw.
 
Wil je meer horen van Tenzers, check dan even hun Soundcloud-kanaal.

Nu op 3voor12