3mix12!: Muziekfanaat Scoth brengt kelderhouse uit Schagen

"Muziek is mij met de paplepel ingegoten"

Quintin van der Spek ,

Elektronische muziek is al jaren bezig met een gestage opmars. Deze ontwikkeling heeft voornamelijk plaats gevonden in de grotere steden en bleef voor de meeste mensen lang onbekend. We zijn daarom benieuwd hoe het er in Noord-Holland voor staat met vooruitstrevende elektronische muziek. Deze week spraken we met dj en producer Scoth uit Schagen.

Scoth by 3voor12nh on Mixcloud

Joost Schot, aka Scoth (29), is geboren en getogen in Schagen. Hij draait inmiddels al een goeie acht jaar. De passie spat van zijn dj-sets af en ook zijn eigen producties liegen er niet om. Hij groeide o.a. op met Eindbaas (aka Thomas Vos) en Deathmetaldiscoclub voorman Rogér, die vaak bij hem over de vloer kwamen. Toch is Scoth een naam die nog niet gelijk bij iedereen een belletje doet rinkelen. Geprikkeld door zijn geweldige dj-sets en goede verhalen die om hem heen hangen besloten we op onderzoek te gaan. Wie is deze mysterieuze Scoth? 

Je draait al een tijdje. Waarom kennen we je nog niet?
Ik draai al acht jaar, maar het grote doorbreken is er inderdaad nog niet echt van gekomen. Toen ik begon met draaien hield ik heel erg van breakbeat. Dat was niet iets dat leefde in Nederland. Met die muziek dacht ik wel eventjes de wereld te gaan veroveren. Ik draaide af en toe wel eens op een feestje, maar dat was het dan wel. De scene bleef te klein en in een gemeente als Schagen was al helemaal weinig aanbod. Op een gegeven moment maakte ik kennis met andere muziekstromingen en bleef mijn smaak maar veranderen. Voor mijn gevoel ben ik er de laatste tijd pas achter wat mijn stijl is en wie ik muzikaal gezien ben.

Is deze verandering ook de reden waarom je van naam bent veranderd?
Mijn vorige alter-ego was ‘Man At Controls’. Onder deze naam draaide ik meerdere muziekstijlen, heel typerend voor de fase waarin ik zoekende was. Nu weet ik pas echt waar ik voor sta. ‘Scoth’ is dus eigenlijk het begin van een nieuwe fase in mijn dj carrière.

Je omschrijft je stijl regelmatig als 'kelderhouse', een term die je eigenlijk zelf hebt verzonnen. Kan je uitleggen wat je daarmee bedoelt?
Vroeger ging ik regelmatig naar grote feesten zoals Timewarp, waaronder in de Maassilo. Met die grote hallen had ik weinig, maar de kelder van de Maassilo had iets unieks. In feite was het niets meer dan een betonnen hok, maar het familiegevoel dat daar heerste was enorm. De muziek die daar werd gedraaid was rauw en ging perfect samen met de ruimte. Het was de stijl muziek die ik tot op de dag van vandaag draai - kelderhouse dus.

Je ging dus regelmatig naar grote feesten in idem steden. Leeft de scene in Schagen nog wel?
Dat valt mee. Acht jaar geleden waren er geen echte house- of techno feestjes dus moest je ook wel naar de grote steden. In een studio bij mij op zolder draaiden we dan elke week met wat vrienden wat platen aan elkaar. Zo kwamen Eindbaas en Rogér (Deathmetaldiscoclub, red.) regelmatig bij mij over de vloer. Op een gegeven moment kwamen de Andere Koek feesten. Doordat het de eerste techno feestjes in de regio waren was het nog erg spannend en nieuw. Na verloop van tijd vernieuwde het concept niet en kenden de mensen het wel, ze raakten verveeld. Doordat het muzikaal gezien bleef steken op plastic tech-house was de spanning er toen snel af. Desondanks heb ik me er altijd goed vermaakt. Het is vooral jammer dat er nu zo weinig gebeurt. 

Je draait onder andere met vinyl. Wat is de laatste plaat die je hebt gekocht?
De laatste plaat die ik kocht was van het Axe On Wax-label, editie # 003. Er staat een plaat op van Stefano Esposito genaamd ‘Nobody’s Fool’, de Luca Tuccillo piano-edit. Die vond ik zo geniaal dat ik hem meteen moest hebben. Er zitten lekkere rauwe kicks en basslines in tezamen met een goed aanwezige hihat, iets waar ik een zwak voor heb. Toch blijft de beste plaat die ik ooit heb gekocht een plaat van Kerri Chandler. Op zijn Back To The Raw EP staat de track ‘Get It Off’, de DJ Deep edit. Die vind ik echt heel erg tof.

De laatste jaren is er een discussie gaande waarin het ‘nieuwe draaien’ wordt bekritiseerd. Laptop-dj’s zouden geen echte dj’s zijn. Wat vind jij hier van?
Daar heb ik over het algemeen niet echt een mening over. Wel stel ik vraagtekens bij veel dj’s die net zijn begonnen. Ik vraag me dan soms af of zij ook echt van de muziek houden of meer van het concept 'dj zijn'. Lekker achter de Pioneertjes staan en popie-jopie doen. In zo’n geval zegt het denk ik wel meer als iemand met vinyl draait. Platen zijn duur, dus als iemand ze koopt dan is het vaak wel zo dat iemand een liefhebber is. Maar goed, soms is mijn geld ook op en koop ik wat op Beatport. De belangrijkste voorwaarde is wat mij betreft dat je de muziek die je draait echt voelt. De manier waarop je draait is daar echt ondergeschikt aan.

Naast het draaien produceer je ook. Ben je daarin ook van de oude stempel?
Ik speel mijn tracks in met een MC505. Ik hou erg van het draaien aan knoppen en bovendien ben ik geen held met computers. Verder ben ik een groot fan van de typische Roland samples, wat je ook terug hoort in de platen die ik draai. De sporen neem ik op via Cool Edit, een oud programma uit 2000. Per spoor mix ik het dan wel digitaal af.  Ik heb er geen speciale opleiding voor gevolgd, maar zet gewoon een plaat aan die in dezelfde sferen zit en mix deze daarna achter elkaar met mijn track. Wanneer mijn track en de andere track in elkaar overlopen luister ik goed naar de elementen die te dof of juist te schel klinken. Daar pas ik dan mijn mix op aan. Het is nogal intuitief. Om die reden zou ik in de toekomst graag meer willen leren over het mixen en het zo professioneler aan te pakken.

Is er bepaalde gear die je graag nog zou willen hebben?
Op mijn verlanglijstje staat nog een MC909 of een TB303. Vooral die TB303 zou ik aan de muur hangen als een schilderij. Dat is zoiets moois om te hebben!

Je mix klinkt intrigerend en dynamisch. Waar haal je die inspiratie vandaan?
Dat heeft deels te maken met mijn jeugd. Mijn vader draaide vroeger regelmatig in een discotheek in Schagen, waar ik onlangs ook een paar keer heb gedraaid. Hij had ook een eigen illegale radiozender en om die reden een eigen studio op zolder. Van jongs af aan liet hij mij allemaal oude nummers horen van grote artiesten als Snap en Moby. Muziek is mij dus met de paplepel ingegoten. Later begon ik pas meer mijn eigen muzieksmaak te ontwikkelen. Ik hoorde een nummer van Crystal Method ‘Born Too Slow’. Dat vond ik zo’n geweldig nummer dat ik op een dag naar de cd-winkel Fame ging en alles wat ze van hen hadden kocht. Daarna begon ik vooral compilaties te kopen waardoor ik snel in aanraking kwam met andere artiesten. Hierna volgden jaren van feesten, draaien en nieuwe muziek ontdekken. Zodoende ben ik uitgekomen op de typische kelderhouse die ik nu draai. Een andere eervolle vermelding gaat toch wel naar Michael Admiraal. Ik denk dat hij de grootste verzameling vieze house van Noord-Holand heeft. Bovendien post hij elke dag een filmpje waarin hij twee gruwelijke platen aan elkaar mixt. Daar heb ik ontzettend van geleerd. 

Toen je de mix bij ons aanleverde gaf je aan dat verschillende tracks een speciale betekenis voor je hebben. Kan je daar wat meer over vertellen?
‘Armando - Confusion Revenge’ is een plaat die eigenlijk al vanaf het begin dat ik draaide voorbij kwam in mijn leven. Dat is ook echt een klassiekertje, die komt uit ‘89. Die moest er gewoon in. Young Marco remix van Toni G’s plaat ‘Simple Dreams’ en Terrence Parker’s remix van ‘Emotional content’ van Kenny Dixon heb ik van mijn vriendin voor mijn verjaardag gekregen. Het zijn zulke goede platen maar pasten tot nu toe nooit echt in een set. Ik ben blij dat ze eindelijk hun eervolle plek hebben gekregen.
Verder vond ik het leuk om wat  van mijn breakbeat verleden te laten horen. De platen van Evil Nine en Stanton Warriors vond ik daarom een waardevolle toevoeging. Al met al denk ik dat het een sterke en gevarieerde set is geworden.

Meer van Scoth horen? Beluister zijn Soundcloud-page dan hier