Rond een uurtje of 21:00 zoemen de eerste akkoorden van een van zijn nieuwe tunes, Vindersloon, vanaf het podium. Misschien maar beter ook, want de uitverkochte zaal staat op het puntje van ontploffen. Van Tolhuistuin belanden we zo in de Amsterdamse metro zodra er uit de speakers ‘Pas op voor hosselaars en moeilijk opvoedbare kinderen’ schalt. Video’s nemen is gelukkig wél toegestaan volgens deze Openbare Verordening van niemand minder dan Dio.
Tegen een scherm (dat ontworpen is door Elmer!) ontvouwt zich het contour van Dio en ontwaakt Dio’s stem. Met het nummer Vlugtlaan opent hij deze ceremonie. “Ik ben blij dat jullie op de vluGt willen met ons. Ik heb eigenlijk maar één vraag, Amsterdam: zijn jullie ready?” Plotseling staat hij daar opeens, uit zijn huisje geklommen met zijn toetsenist en gitarist nog even achter zijn muur verscholen. En een lantaarnpaal met recalcitrant eroverheen gegooide sneakers (een traditie van de straat) valt plotseling ook op – om nog maar even te benadrukken waar Dio’s verhaal vandaan komt.
Wie de interlude Fucking Irritant van het nieuwe album heeft geluisterd, herkent de vrouwelijke stem meteen: ‘Dio, doe gewoon wat de juffrouw of meester van je vraagt’, aldus Diorno Braaf’s moeder. Het is de inleiding en het bruggetje naar ZMOK, oftewel ‘Zeer Moeilijk Opvoedbare Kinderen’. Het blijkt maar weer dat de jeugd van Dio een terugkerend ding is, zodra het nummer gemixt wordt met de 17 jaar oude classic Probleem dat ook over een moeilijke versie van jezelf zijn gaat.