Op zaterdag 13 januari heeft Kafka hun albumreleaseshow gegeven van Blueprint in de Melkweg Amsterdam. ,,We hebben dit tweeënhalf jaar geleden geschreven. Nog voordat Black Lives Matter, Israël en Oekraïne eigenlijk speelde. Toen hebben we dit geschreven en hebben we ons teruggetrokken in een huisje. Ons grote thema was de dertigers crisis. We worden geboren in een land waarin je veel mogelijkheden en sleutels hebt tot succes, wat je ook kunt lamleggen. De plek waar je op aarde wordt geboren, wat de blauwdruk kan zijn van je leven, is ook de vraag wat je ermee doet. Er zijn zoveel keuzes in met ‘Wie ben je’?’ en ‘Waar ga je heen?’. Het is het zoeken naar wat je doet met de blauwdruk van je leven en die je bij je geboorte hebt meegekregen. Dat is waar het album over gaat”, vertelt Dafne over het album. Zelf heeft ze ook een thema over mannen erin verwerkt. Dat sommige mensen daar moe van zijn, snapt ze wel, maar Dafne heeft bepaalde ervaringen meegemaakt en dat moet eruit. Ook daar heeft ze iets over geschreven en is terug te vinden op het album. ,,Het is zeker een hoopvol album. We hebben geprobeerd om de hoopvolle kant aan te stippen en dat is ook iets waarin we geloven”, vertelt Dafne.
Doordat de Amsterdamse band Kafka openstaat voor alles, levert dat bij de release van het album ‘Blueprint’ interessante bijkomstigheden op. Van Afrikaanse gaat het zelfs naar Aziatische invloeden. Helemaal raar is dat niet, want in het voorjaar van 2023 hebben Dafne Holtland en Frank Van Kasteren nog samengewerkt met WAZGOGG. Op dit moment toert Kafka door Japan onder de vleugels van het gerenommeerde Friendship Hipland Music label in Tokio.
‘Ons grote thema was de dertigers crisis’
Impulsieve en avontuurlijke ideeën tijdens maakproces
Tijdens de releaseshow heeft Kafka veel van henzelf erin gestopt, zoals het overlijden van de moeder van Frank. Tijdens de releaseshow maakt het tweetal gebruik van onder meer het Red Limo Strijkkwartet. Daar komt de vraag naar boven hoe Kafka op het idee komt om juist dit soort instrumenten te gebruiken. ,,Alleen het is best een giga productie om het te organiseren en om te denken: ‘we doen het met een groot team’, maar we zijn beiden toch impulsief, dus we denken niet na over de gevolgen productioneel en financieel dus we roepen dan gewoon: ‘Ja Ik wil blazers en strijkers’ en we gaan het gewoon doen”, zegt Dafne over de muzikale inhoud van het album. Het maakt het maken van muziek tot iets avontuurlijks. Juist omdat Kafka met dit soort ideeën de uitdaging met zichzelf aan gaat.
Samensmelting van meerdere werelden
Het is een muzikale samensmelting waarin de invloeden van elektronische pop en americana singer-songwriter allemaal bij elkaar komen. Zoals bijvoorbeeld op Queen Of Bees waarin een vleugje Paul Simon in is verwerkt. Ook het contrast op Blueprint komt daarmee tot uitdrukking met de lyrische lichtheid van Dafne en de rauwheid van gitarist en producer Frank. De twee weten elkaar daarin moeiteloos te vinden. Het is vooral de vindingrijkheid wat Kafka zo bijzonder maakt. Zo probeert het duo op die manier een plek te veroveren in het Nederlandse muzieklandschap. Bij NPO Radio 1 weten ze dat al. Nummers als Goldfish en Blueprint zijn op de Nederlandse radio al te horen geweest en bovendien is Kafka op clubtour gegaan met de veelgeprezen Van Dik Hout en Maarten Heijmans.