Patronaat Haarlem heeft op deze zaterdagavond veel gedaan voor de muziekliefhebbers, maar ook voor de muzikanten zelf die het feestje in moeten vullen. Het is zoals zoiets als een muntstuk in de jukebox werpen waarop je de muziek hoort. Hoewel dit natuurlijk wel een vergelijking die kort door de bocht is. Toch heeft de avond een serieus karakter. Al zo'n twee jaar is de ketentafel Fair Pay voor Popmuzikanten actief, de Fair Pop Pilot met acht podia in het land die hieruit is voortgekomen en waar Patronaat directeur Jolanda Beyer de coördinator van is. Het Haarlemse poppodium vindt het belangrijk dat dit onder de aandacht komt. In deze ketentafel zijn alle betrokken partijen zoals artiest, boeker, manager, podium en festival vertegenwoordigd en gezamenlijk zijn ze tot een richtlijn voor fair pay voor artiesten gekomen. Dit rapport is op afgelopen Eurosonic Noorderslag gepresenteerd aan de staatssecretaris, en sindsdien is de ketentafel proactief aan het werk gegaan om artiesten eerlijk te betalen in verhouding tot de fase van hun carrière. En nu dus de fair pop pilot live te aanschouwen bij Patronaat.
Met optredens van FIEP, JOHAN, Pyke en The Indien in Patronaat Haarlem heeft op zaterdag 23 november een avondje Fair Pop plaatsgevonden. Met zo’n line up verdeelt over Stage 1 (grote zaal) en stage 2 (kleine zaal) hoeft het geen verbazing te wekken dat er behoorlijk wat muziekliefhebbers op de optredens afkomen. Zeker met The Indien die behoorlijk is opgevallen met de single ‘Dancing On My Feelings’. Zij is ook te zien en te horen geweest tijdens Bevrijdingspop va afgelopen jaar.
Een muntstuk in de jukebox
Aandacht voor fair pay
Merchandise een must naast optreden zelf
Resultaat pilot tijdens komende Eurosonic Noorderslag
In Stage 1 is er ruimte om bijvoorbeeld merchandise te kopen van de muzikant die op dat spelen en zelf ook naar de stand komt om een praatje te maken, maar ook om het materiaal te verkopen. Vaak is dit de geluidsdrager van het muziekmateriaal wat een CD en ok dikwijls het vinyl betreft. Ook daar kan Haarlem een behoorlijk woordje over meepraten, want in het laatste weekend is er immers het Haarlem Vinyl Festival, waar in de stad zelf ook allerlei muzikale optredens zijn. De merchandise is belangrijk, maar ook het optreden zelf en daar gaat het bij de Fair Pop Pilot om.
Van september tot en met november hebben acht podia verdeeld over het land een pilot gedraaid waarin alle artiesten die in de eerste twee fasen van hun carrière zitten, een financiële aanvulling krijgen op hun vergoeding zodat bandleden en crew fair pay krijgen. De gage voor de gehele band is gebaseerd op de kaartverkoop en die is, na aftrek van de showkosten, in deze fase onvoldoende om tot fair pay te komen. Dat is een gage krijgen van het optreden wat elke muzikant doet. Een pijnpunt, want vaak is dat de laatste fase als de inkomsten en uitgaven worden opgemaakt. De muzikant staat aan het einde van deze keten. Om goed te onderzoeken hoe dit beter kan, is de Fair Pop Pilot gestart met drie private fondsen zoals het Cultuursfonds, VSBFonds en Fonds21 en Fonds Podium Kunsten. Het resultaat van deze pilot wordt gepresenteerd op het aankomende Eurosonic Noorderslag.
De kosten en de baten
Stadium van carrière speelt een belangrijke rol
Het principe van fair pay gebeurt op basis in welk stadium een muzikant of band zich bevindt. De wat door de wol geverfde muzikanten en bands krijgen in verhouding dus een hogere gage dan iemand die net aan het begin staat van een carrière. Een ding wordt wel duidelijk op de avond en dat is dat het wel hard nodig is om tot een dergelijke regeling te komen. Een muzikant of band repeteert voor elk optreden, heeft vaak een eigen technicus, manager en slepen hun instrumenten mee en vervoeren die vaak met een auto of met een busje. Vooral dat laatste kan de kosten behoorlijk doen laten oplopen als je als aankomende muzikant of band bijvoorbeeld je nieuwe EP of album onder de aandacht wil brengen en dat wil doen voor een publiek die jouw muziek leuk en mooi vinden. Het is één van de reden waarom iedereen wel even mag stil staan dat niets van zelf gaat.
Van FIEP tot The Indien
Opmerkelijke ontmoeting
Uiteraard hebben alle vier de acts een optreden gegeven waar de bezoekers met een goed gevoel weer Patronaat Haarlem zijn uitgelopen. FIEP heeft geopend voor JOHAN in de grote zaal, waarbij opmerkelijk genoeg de Zandvoortse bezoeker Johan Molenaar op een verjaardagscadeau is getrakteerd door zijn vrienden met een optreden bij…JOHAN. Naamgenoot ontmoet naamgenoot. In de kleine zaal weten Pyke en The Indien van begin tot het eind het publiek aan zich te binden. Pyke met zijn muziek die een combi heeft van americana en folk en The Indien natuurlijk met de soms dromerige indie. Na de optredens zijn de plekken met de merchandise dan ook goed bezocht.