Allereerst de EP zelf, want die is best persoonlijk en May Evans stelt zich behoorlijk kwetsbaar op. Dat laat ze onder meer horen op de single Traag Naar De Hemel waar May de (on)uitgesproken gedachtes van haar vader vertolkt als hij op sterven ligt. Het naderende afscheid wordt namelijk niet vermeden maar juist besproken, met een lach en een traan. Dit leert haar al vroeg dat het delen van emoties juist verlichtend en verbindend is. May schrijft dit nummer naar aanleiding van het gelijknamige boek van May’s oud-collega Evi Hanssen, over haar moeders ziekte bed en hun soortgelijke open gesprekken. Nu is Traag Naar De Hemel niet het enige nummer waar May naar haar vader verwijst. Dat doet ze ook op Papa die op de EP terug te vinden.
In november heeft May Evans de opvolger van ‘Bitterzoet’ uitgebracht met als titel ‘(On)eindig Leven’ en die bijna onopgemerkt is gebleven. Marije van Sonsbeek zoals May Evans door het echte leven gaat, ontkomt er bijna niet aan dat haar verleden in het theater toch doorklinkt op deze EP. De voorliefde voor neosoul is ook hier weer merkbaar wat ‘(On)eindig Leven’ interessant maakt. Het zijn intense Nederlandstalige luisterliedjes.
Naderend afscheid wordt namelijk niet vermeden maar juist besproken, met een lach en een traan
Vertolken van (on)uitgesproken gedachtes
Onder de aandacht brengen
Liedje begint met tekst en melodie
Om de EP onder de aandacht te brengen doet ze dat uiteraard met haar releaseshow in het Mascini Theater in Amsterdam en later ook in Rotterdam. Ook laat May Evans zich zien in Alternative FM (zie video) waar één keer in de maand de 3voor12 Noord-Holland Vloedgolf plaatsvindt. In deze reguliere uitzending vertelt May over haar onder meer theaterachtergrond en wat ze nu doet als songwriter. Bij haar liedjes de ze nu maakt gaat het om de inhoud. Voor May is het belangrijk dat er een boodschap in het liedje zit. ,,Dat zit in de tekst, want wat wil je ermee vertellen?“ Het zit volgens May vooral in het jasje wat je aantrekt wat het wel en wat het niet theater maakt. ,,Ik heb veel hulp gehad aan producer Dutch Flower. Ik begin met schrijven en dat is met tekst en melodie. Daar zitten ook boodschap en sfeer in. Met die aanwijzingen ga ik naar mijn producer Dutch Flower en werken we aan de jas die het aankrijgt. Hij heeft me erg geholpen om van die kale beginnetjes meer pop te maken. Dat zit hem bijvoorbeeld in de productionele lagen, de manier hoe instrumenten worden ingezet, de ritmes en grooves, maar ook zeker de manier van zingen. Ik heb in zijn vocal booth op een totaal andere manier leren zingen. Minder netjes en met een andere klankkleur, natuurlijker en relaxter. Iets wat ik ook in meer theatrale nummers meeneem, die invloeden van pop en soul.”
‘Traag Naar De Hemel’ kroonjuweeltje op EP
Liedje ligt dichtbij eigen kern
May noemt Traag Naar De Hemel het kroonjuweeltje van de EP (On)eindig Leven. Over die single heeft ze wel wat te vertellen. ,,Daar is het gewoon heel bewust heel clean gebleven met iets wat je theater kunt noemen wat voornamelijk piano en zang heeft. Maar op de radio heb je ook nummers genoeg waar je misschien ook veel meer weinig instrumenten hebt en waar je voor de zang op kunt laten lichten. Het is waar jezelf de nadruk op legt in het geheel en in je verhaal als artiest wat je dan meer theater maakt en wat je dan meer pop maakt. Dat heb ik zelf bewust of onbewust in gestuurd”, vertelt May. Traag Naar De Hemel ligt volgens haar ook dicht bij haar zelf en de kern van wie ze is en dan is het duidelijk dat hier haar theaterachtergrond sterk voelbaar is. Het liedje is terecht gekomen in de Spotify lijst ‘Mooi Nederland’ waar het wel een grijs gebied kan zijn of het pop, kleinkunst of wat dan ook is. ,,Het is een discussie die je zou kunnen voeren met veel muziekkenners”, zegt May.