Het verhaal van Patronaat Haarlem begint in 1984 als Rob Haverkamp, Sjef Huurdeman en Jan Reijnders met Stichting Popmuziek Zuid Kennemerland hun intrek nemen in de gymzaal van de oude katholieke jongensschool aan de Zijlsingel 2. Het is de ruimte van het Sint Antonius Patronaat waar muziek maken ruimte krijgt. Gymlessen zijn niet meer aan de orde als de muziek klinkt. Inmiddels is het oude gebouw verdwenen en staat er alweer sinds 2007 een nieuw gebouw met verschillende ruimtes.

Chef'Special tijdens een optreden in de grote zaal

Strijd om de popmuziek

‘Het is enorm gegroeid’

Jolanda Beyer is inmiddels alweer vier jaar directeur dat meer is dan alleen een ruimte waar muzikanten en bands concerten en optredens geven aan muziekliefhebbers. ,,Van de jaren ervoor weet ik vooral begonnen is voor de strijd voor de popmuziek en eigenlijk de erkenning voor de popmuziek. Er was geen plek in Haarlem en toen zijn er een aantal mensen opgestaan en hebben gezegd: ‘Wij willen iets teweeg brengen. Wij gaan ervoor zorgen dat er een plek komt voor de popmuziek’”, vertelt Beyer over het begin van de ruimte in de voormalige school. Sint Antnius heeft volgens Beyer nog steeds een prominente plek in de gevel en Patronaat is uiteindelijk de naam geworden van de ruimte aan de Zijlweg. Beyer durft zelfs te zeggen dat Patronaat Haarlem de tentakels verder heeft uitgebreid in de stad. ,,Want het is niet alleen in Patronaat zelf waar we programmeren, want je kunt ons vinden in Caprera, op het strand, Het Slachthuis is inmiddels opgericht en in de PHIL hebben we ook regelmatig concerten. Het is enorm gegroeid en de strijd om de popmuziek hoeven we niet meer te leveren, want popmuziek is gewoon een gegeven in Haarlem”, zegt Beyer.

The Opposites Foto: Shali Blok

Meer dan alleen een poppodium

Maatschappelijk betrokken

Het gegeven dat Patronaat Haarlem is gegroeid zit niet alleen in de muziek zelf die te zien en te horen is in de popzalen die Patronaat heeft. ,,Ik vind dat je als een poppodium hebt in een stad, dat je ook een maatschappelijke rol te vervullen hebt en muziek is daar het middel voor. Er zijn aan muziek gerelateerde dingen waar je ook mooie dingen mee kan doen”, zegt Beyer. Ze noemt bijvoorbeeld het Boring festival dat in het derde weekend van januari in Haarlem is gehouden. Patronaat Haarlem werkt daar weer samen met Klein Haarlem. Dit is een stichting die culturele en creatieve evenementen organiseren in de stad. De rol van Patronaat Haarlem is volgens Beyer om de programmering op elkaar af te stemmen. ,,Het is veel meer dan alleen een poppodium”, zegt Beyer. Een ander belangrijk aspect is dat Patronaat Haarlem ruimte biedt voor mensen die van het nachtleven houden.

Patronaatje tot 't Gaatje

Toekomst

Een plek voor iedereen

Nu er veertig jaar op zitten, is het belangrijk om vooruit te kijken, want hoe ziet die toekomst eruit? Op die vraag moet Beyer wel glimlachen. ,,Het is zoals een collega van mij zei: ‘De mensen die dit veertig jaar geleden begonnen zijn, die zijn er over veertig jaar niet meer’. Wat we moeten blijven doen, is vernieuwen, verjongen en zorgen dat we ook het publiek van de toekomst en het publiek van nu blijven trekken, omdat we anders de deuren op een gegeven moment kunnen dicht doen. Wat je ziet, is dat we ook jongere leeftijdsgroepen, maar dat iedereen welkom is en waar iedereen iets te vinden heeft. Dat betekent dat we verbreden en dat we de verbreed hebben. Allemaal bedoelt om meer diversiteit op het podium te krijgen. We hebben zoals eerder gezegd een plek waar het nachtleven kan floreren, zodat je hier al binnen bent en dat gaat ook helpen om naar concerten te komen en met de jongeren dingen organiseren, ze zelf de sleutel te geven en zeggen: ‘Doe wat je wil, wij begeleiden je’”, zegt Beyer over de toekomst.