Het is alweer een tijdje terug, maar inmiddels heeft de Haarlemse songwriter Noraly Hendriks haar debuut EP Accidentally Happy gepresenteerd in de stampvolle ruimte van het voormalige Patronaat Café. Tijdens die avond kan er niemand meer bij, zo druk is het. Niet alleen mensen die haar kennen, maar toch ook mensen die nieuwsgierig zijn naar deze songwriter die oorspronkelijk uit Noord-Brabant. Muziek maken is niet vanzelf ontstaan. Noraly vertelt hoe ze hier aan is begonnen zonder een muzikale achtergrond te hebben. Het begint met hindernissen en hoe ziet het er op dat moment dan uit? ,,Knullig. Ik heb opgezocht hoe een a-mineur en c-akkoord was en ik geloof dat ik de eerste twintig liedjes die ik schrijf niet op de EP staan die deze akkoorden bevatten. Langzaam werd ik steeds meer gedreven en kreeg ik steeds meer visie voor wat ik wilde maken en dat werd eigenlijk de drijfveer om meer te leren, waarbij ik al doende leerde. Op een gegeven moment heb ik wel les genomen, maar het is geen scholing en ik kom ook niet uit een muzikaal nest”, vertelt de songwriter uit Haarlem. Ze merkt daarbij op dat ze pas rond haar twintigste begint op de akoestische gitaar. Daar werkt ze alles op uit. Kortom autodidact en ‘Do It Yourself’.
Op 2 februari laat Noraly Hendriks voor een stampvolle zaal in Patronaat Haarlem haar debuut EP ‘Accidentally Happy’ horen. Dat doet ze compleet met band gitarist Thomas Redeker, toetsenist Vincent van Liempd en drummer Jeroen Smelik. De titel zegt al iets over haarzelf en over de dag van haar optreden. De EP laat iets van melancholie horen, maar ook iets waarbij Noraly zich kwetsbaar opstelt.
Laat begonnen met spelen op akoestische gitaar
Muziek maken zonder muzikale achtergrond
Poëzie vormt basis voor het schrijven van songs
‘Ik denk wel dat ik mij geroepen voel veel te schrijven over alle kanten van het leven’
De weg naar gestructureerde songs is min of meer daarmee ingezet. In haar muziek zit wat ze elf heeft meegemaakt als mens. Voor dat Noraly haar schreden zet als songwriter, schrijft ze veel poëzie en poëtische teksten. Op een bepaald moment worden de teksten langer dat Noraly eigenlijk ziet dat je er een song van kunt maken. Die teksten hebben met haarzelf te maken, waarbij ze zich realiseert dat anderen misschien daar eveneens mee te maken hebben. ,,Maar ik denk wel dat ik mij geroepen voel veel te schrijven over alle kanten van het leven. Dat is niet persé een keuze geweest. Ik schreef vroeger heel poëzie. Ik heb zelf in een depressie gezeten en echt ervaren dat ik mezelf daaruit heb geschreven en dat schrijven voor mij een manier was om mijzelf te leren kennen. Het doel van muziek was om mezelf te kunnen zijn”, zegt Noraly. Het gaat volgens haar om de moeilijk bespreekbare dingen, bespreekbaar maken. Die maatschappelijke relevantie is een grote drijfveer om songs die op haar debuut EP Accidentally Happy uit te brengen. Het titelnummer van de EP is de drijfveer voor Noraly om deze song de wereld in te sturen. Net als de andere nummers die op de EP staan.
‘Wie niet waagt, wie niet wint’
Weg naar debuut EP begint op songwriteravond
De vraag is dan wel hoe je het materiaal wat je hebt, wil gaan uitbrengen en wie dat proces allemaal in geode banen moet gaan leiden. Om de horizon te verbreden, bezoekt Noraly een avond met songwriters. Het is de avond waar ze op het spoor wordt gezet om een producer te vinden en dat is Marg van Eenbergen ,,Ik voel wat ik maak. Waar begin ik? En toen kwam ik op een gegeven moment op een singer-songwriteravond waar ik als publiek aanwezig was en zie ik Sterre Weldring spelen. Met haar raakte ik aan de praat en zij vertelde mij over de werkwijze van Marg en toen dacht ik: ‘Hier wil ik wezen!’. Onder het mom van ‘wie niet waagt, wie niet wint’, heb ik Marg een mail gestuurd en gezegd: ‘Mag ik op de koffie komen? Dit is mijn verhaal en dit is mijn demo’. En toen zei ze ‘ja’”, vertelt Noraly. Het blijkt een goede match te zijn tussen Noraly en Marg. Niet alleen op het persoonlijke vlak, maar ook op het creatieve vlak.