In de kleine zaal van Podium Victorie in Alkmaar vind de aftrap van de allereerste tournee van de allereerste plaat ‘Zwart/Wit’ van Meis plaats. Voor het eerst in al haar creatieve omvang en expressieve verschijning verwerft Meis het volle bestaansrecht als maker. Dit keer niet als achtergrondzangeres, of sidekick, of familie van... maar als een zelfstandige, onafhankelijke muzikant die een strijd door de tijd heeft gewonnen en eindelijk haar podiumplek heeft bereikt. Een soort wedergeboorte als debuut.

Breekbare stem

Schurende rockcomposities

Met het eerste nummer Rond zet Meis de toon door solo gitaarspel en zang en het drama dat haar leven tekent. In Waar en Zee hoor je haar breekbare stem tegen het licht van schurende rockcomposities en tedere, ruimtelijke klanken.

Maikel Beers

Ik ben heus niet bang voor water
Ik weet alleen niet wat eronder zit
Alsof het een of ander monster is
Alles lijkt onzichtbaar

Meis

Meis neemt je mee op reis door haar leven. Haar leven dat gekenmerkt wordt verlies, trauma, verwarring, jezelf tegenkomen alsook veerkracht, herstelproces en kracht hervinden.

Het verlies van haar moeder

Experimentele muziek op eigentijds en gevoelig ondergebracht

Aan het publiek vertelt Meis dat ze op 8-jarige leeftijd haar moeder verliest. Op de avond dat d’r moeder een laatste sigaret rookt en haar adem uitblaast, moeten Meis en haar broertje op tijd naar bed. Als kind kan later de dreun van verlies en afgeschermd worden nog hard aankomen. In o.a. Koffers, Zonder en Alsof  komt de verwerking voorbij.

In de nummers die volgen gaat Meis met gitaar op de rand van het podium zitten en het publiek gaat ook in kleermakerszit. Het is even bijkomen en energie bewaren voor de latere nummers met paaldansacts. Zij creëert zo een intieme sfeer waar alleen een warme gloed van een kampvuur bij ontbreekt hoewel het lichtplan ook betoverend wordt toegepast.

Het experimentele karakter van de muziekcomposities, zang en o.a. ruimtelijke en rauw uitdijend gitaargeluid en toetsenwerk wisselt met nummers of delen van nummers af die wat melodieuzer en toegankelijker klinken. Het drama van een zwaar leven weet Meis in experimentele muziek eigentijds en gevoelig onder te brengen waar je in meegenomen wordt. Je kan even haar koffer dragen.

Littekens in de paskamer

De wond van verwijdering en herstel met gemengde gevoelens

Meis heeft een litteken gekregen door een maagverwijderingsoperatie. Net als haar overleden moeder is zij ook drager van een gen dat maagkanker kan veroorzaken. Een harde boodschap! Als twintiger bevrijd worden van een aanstaande doch vermijdbare dood zet je leven ondersteboven. In paskamers voor een te kopen beha kan de vraag ‘past het mevrouw’ confronterend worden om het litteken dat achterblijft na een operatie emotioneel passend te aanvaarden. Zo vraagt Meis wie er nog meer een litteken heeft en of je je daar mee hebt verzoend. In het lied Lelijk zingt zij over de wond van verwijdering en herstel met gemengde gevoelens.

Maikel Beers

Ben je net zo gehavend, ben je net zo beschadigd,
heb je ook een keer gewonnen, en daarmee iets verloren.

Meis

Paaldansen werkt helend  

Dans als lichamelijke expressie van voelen

Meis vertelt dat haar lichaam haar dood wil krijgen maar zij een manier vindt om terug te vechten. Zij werpt zich op het paaldansen waar de gymnastische oefeningen aan de stalen paal leiden tot kneuzingen, brandblaren en blauwe plekken aan toe. Meis ontdekt dat naarmate ze vaardiger wordt het lichaam herstelt en daarmee krachtiger. Zij heeft zich ‘zelden zo goed gevoeld’ waarbij ze de eenheid van lichaam en geest herwint in onvoorwaardelijke liefde voor zichzelf.

Op het podium danst Meis met ‘katatone’ bewegingen op de muziek waarbij het menselijk drama aan vormende gedachten, vervreemdend voelen en het onwezenlijke ervaren dat in het lichaam gaat zitten ook weer door dans en bewegen uit het lichaam kan gaan zonder enig therapeutisch bevrijdende zweem. Dans als lichamelijke expressie van voelen!

Schilderen van muzieklandschap in alle ruimtelijkheid

Een conceptueel, abstract muzieklandschap

Na alle nummers kom je tot ontdekking in een conceptueel, abstract muzieklandschap terecht gekomen te zijn waarbij Meis de kunstenaar is die voor het eerst een nieuw landschap met ruimtelijke luchten schildert; nog nooit vertoond. Deze muziek is verlichte muziek, het toont je de ware aard. Meis is wakker waardoor het zicht op de werkelijkheid en menselijkheid scherper wordt! In het afsluitende en prachtig gevoelige nummer Los zingt Meis in duo met de gitarist:

Nu nog geen einde
Nu nog geen twijfel
Nu is het veilig
Nu is het fijn
Hier in de luwte
Tijd staat op stop
Laat niets ertussen
Laat me niet los

Meis

Wij laten Meis niet los en omarmen haar met een liefdevolle knuffel.