Haarlem heeft er weer een festival bij, waarbij ook muziek een rol speelt en een onderdeel is van het grote geheel. Twee dagen lang is de provinciehoofdstad van Noord-Holland de plaats van verschillende culturele activiteiten, waarbij kunst meer in pop- en theaterzalen zijn te vinden, terwijl de muzikanten juist meer in de musea te vinden zijn. Een belangrijk onderdeel is wat Boring wil zijn. Een veilige ruimte omgeving waar geen ruimte is voor seksisme, racisme, queer- en transfobie.

Foto's: Felice Hofhuizen

Gedachte achter Boring

'Over drempel heen stappen'

Boring wil meer jongeren betrekken bij culturele instellingen. Met die gedachte komt de vraag bij de organisatoren terecht van het festival of zij daar wat mee kunnen doen. ,,Een voorbeeld is een vet optreden van een muzikant bij een schilderij in een museum. Vaak is het een drempel die iemand over moet om bijvoorbeeld in een museum te stappen. Op deze manier. Als je dan op een museumlocatie iets met muziek doet, is het misschien wel zo dat je dan wel naar binnen stapt om juist die muzikant of hiphopper te willen zien”, zegt Michelle Schreuders van Boring.

Idee werkt

Stad geen onbekend terrein

Het idee blijkt in ieder geval te werken bij het optreden van PYN in het Frans Hals Museum, vlakbij het hart van Boring, dat zich afspeelt in de Vishal op de Grote Markt. De stad is voor PYN geen onbekend terrein. Ze heeft daar haar opleiding aan het Conservatorium van In Holland gevolgd. PYN heeft inmiddels een grote schare volgers. Ze is uitgegroeid tot een grote mevrouw, want landelijk heeft ze al de nodige bekendheid in het muziekcircuit met optredens door het hele land en eerder doet ze mee in de editie van de Popronde van 2016. In 2022 brengt ze al songmateriaal uit met Desire en Karma. Haar Friese wortels laat ze op de single Dunsje Mei My horen.

Zwoel begin

Tempoversnelling halverwege het optreden

Bij aanvang vertelt PYN over haar album Beat Drama wat ze op vinyl uitbrengt en die na afloop te krijgen is. Ze begint met wat zwoele nummers. Er zit behoorlijk wat werk aan het album, want PYN werkt twee jaar aan het resultaat en wil dat laten horen in de zaal van het Frans Hals Museum. Met Anouk die op de conga speelt, geeft PYN een klein exotisch tintje aan haar songs, waarbij zijzelf gebruik maakt van synthesizer, drumcomputer en elektrische gitaar. Een multi-instrumentaliste pur sang. Ze koppelt dat aan prima songs. Halverwege gaat het tempo omhoog, waarbij wat meer het geluid van de dance gecombineerd met elektro je doet denken aan de jaren tachtig. ,,Beat Drama gaat over de dunne lijn in de liefde tussen dansen en huilen. De intensiteit, de energie, het verdriet, de onzekerheid: alle verschillende lagen van liefde komen terug in de liedjes - en uiteindelijk op de dansvloer”, zegt PYN over het album. Het is wat PYN wil zijn. Naast songwriter en muzikant, maar ook producer en DJ. Multidisciplinair zijn en dat is één van de gedachten van het Haarlemse Boring festival.