Voor de tweede vrijdag is het eigenzinnig, maar ook wel vertrouwd met materiaal van Joris Anne en Gabriela Martin die meer het eigenzinnige werk leveren en Sven Ross met Merle wat meer vertrouwd materiaal leveren. Joris blijft stug doorgaan op de muzikale weg die hij volgt. Gabriela Martin laat horen dat je jazz eigenzinnig kunt maken met jodelen en wel op een artistiek verantwoorde manier. Sven Ross is weer terug van weggeweest en Merle maakt een muzikaal uitstapje.

Sven Ross

Break up ballad bij de machteloosheid over het eindigen een relatie

Sven Ross is weer muzikaal actief en weet van iets verdrietigs toch iets sprankelends te maken. Dat doet Sven met zijn nieuwe single Bad Timing die onderdeel vormt van zijn aankomende EP. Dat wordt zijn derde.

Bad Timing gaat over het ontmoeten van de juiste persoon op het verkeerde moment. Sven schrijft de song na een emotionele beëindiging van een relatie. ,,Bad Timing staat voor mij voor de machteloosheid die ik voelde over het eindigen van onze relatie. Ik weet dat het de goede beslissing was, maar we voelen nog steeds zo veel liefde voor elkaar dat het simpelweg pijn doet om dit op te geven”, vertelt Sven over de single. Bad Timing ontstaat pas een week voordat de opnames in Wenen van start gaan voor het nieuwe materiaal die een neer ‘folky’ karakter gaan krijgen. In aanloop naar deze opnames wil Sven door zijn persoonlijke omstandigheden nog een aantal nieuwe songs schrijven. ,,Om nu iets uit te kunnen brengen wat drie maanden geleden nog niet bestond, maakte dit een bijzonder project, gezien hier normaliter meer tijd overheen gaat”, zegt hij over het proces bij de opnames.

In Wenen heft Sven gewerkt met producer Michale Fink. De gehele EP wordt later dit jaar verwacht.

Joris Anne

‘Ik sta alleen op de afgrond, waar ik vroeger stabiel stond’

De singles en albums die Joris Anne de laatste tijd heeft uitgebracht, kennen een speciale lading. Hartendief is zo’n nummer wat hij heeft geschreven over het moment dat hij iets voelt voor een ander.

De nieuwe single Afgrond van Joris kent een behoorlijke zware lading. ,,Toen de tekst klaar was, stuurde ik Thor Kissing een mail om samen met mij deze tekst op muziek te zetten. Thor mailde mij terug met een kleine teleurstelling: ik vind dit een zware tekst en ik weet het niet of we dit moeten opnemen, omdat je emoties nu ver gaan. Ik baalde dat Thor dit zei, omdat ik wist dat het een depressieve tekst is om te lezen en om naar te luisteren, maar ik wist ook dat mensen zich zouden herkennen in deze tekst. Enkele dagen later wist Thor Kissing de muziek vrolijk te produceren in tegenstelling van mijn emotionele tekst. Deze tekst schreef ik vanuit mijn gevoel en ik denk dat veel mensen zich zullen herkennen in dit nummer als zij dit horen: ' ik sta alleen op de afgrond, waar ik vroeger stabiel stond'”, vertelt Joris over de single Afgrond. Joris bekijkt van een wel heel opvallend perspectief. Hij bedoelt dat wanneer je wordt geboren er geen zekere hoogte is waar iemand aan zich moet vasthouden of moet binden tot wie een persoon later zal zijn.

Gabriela Martin

Een hommage aan geboorteplaats

Voordat Gabriela Martin uit Zwitserland naar Amsterdam gaat en daar nu woont, is wel het één en ander voorafgegaan. In het kort heeft Gabriela een muzikaal leven achter de rug vol met opleidingen aan onder meer het New England Conservatory in Boston. Als kind jodelt ze mee met de traditionele Zwitserse groep van haar ouders. Daar ontstaat ook de passie voor muziek waarbij ze het traditionele uit haar geboortestreek van Luzern wil laten versmelten met diverse moderne stijlen van muziek.

Het resultaat is terug te horen in het album Homage To Grämlins. ,,Ik ben nooit een fan geweest van genres", zegt Martina. “Ik hield van en zong alle soorten muziek, van klassiek, musicals tot funk, pop, soul, R&B, elektronische muziek, avant-garde en natuurlijk jazz. Terwijl ik deze nummers aan het schrijven was, dacht ik dat ik misschien een manier kon vinden om deze werelden waarin ik me begeef te combineren en iets te maken dat meer resoneert met mijn innerlijke stem”, vertelt Gabriela over de wijze van muziek maken.

Reden voor het album ligt in het verleden

Een plek die altijd zal voortleven in haar buitengewone muziek

De belangrijkste reden voor het album ligt toch in het verleden. Om moedig vooruit te kunnen komen, moet ze eerst haar verleden onder ogen zien. Het leven wat ze als meisje heeft gekend op de boerderij van haar ouders heeft een dreiging voor de toekomst gekend. Haar ouders zijn inmiddels te oud om de boerderij te onderhouden, waarbij zij uiteindelijk het land moeten opgeven en verder moeten gaan.

,,De staat wilde het land verkopen en er een golfclub of pretpark op bouwen, "maar buren verzamelden handtekeningen om het in stand te houden als landbouwgrond voor de gemeenschap, en mijn ouders wonnen", vertelt Gabriela hierover. Gelukkig zijn de uiteindelijke plannen niet doorgegaan. Een ander gezin trekt met drie meisjes en een jongen in de boerderij en houden de boerderij tot op de dag van vandaag in stand. De cyclus gaat volgens Gabriela door zoals zo vaak met de natuur. Inmiddels wonend in Amsterdam kan ze misschien niet meer naar huis, maar Gabriela kan Grämlis bezoeken, een plek die altijd zal voortleven in haar buitengewone muziek.