De GRAP is in 1983 opgericht en kent de rebelse afkorting GroepenRaad Amsterdamse Popmuziek met als doel om muzikanten verder te brengen. Eigenlijk is dat nog steeds zo, want zoals GRAP het zelf zegt: ,,Zonder investering in talent is er geen doorstroming naar de top. Met de juiste begeleiding van artiesten en het aanbieden van een uitgebreid netwerk van professionals kan GRAP echt het verschil maken in de doorbraak van getalenteerde artiesten naar een groter publiek. GRAP heeft een belangrijke brugfunctie in de muziekindustrie en zorgt voor de doorstroming van jong talent naar deze top”.

Cloud Café

Divers palet aan stijlen

Daarover kan Cloud Café meepraten. Zij zijn de winnaars van de editie van 2022 en hebben al flinke bekendheid gekregen in het land. Dit jaar heeft de band nog hun debuut EP uitgebracht, hebben deze gepresenteerd in Paradiso en zijn ze nog begin juni te zien geweest op het hoofdpodium van Kaaspop in Edam. Daarnaast brengt Cloud Café hun materiaal uit op het gerenommeerde label van Excelsior. Het palet wat de winnaars van de laatste editie laten horen is divers, want het is grunge, rock, maar ook heel rustig als het gaat om het titelnummer van hun EP en die ook de naam van henzelf draagt, namelijk Cloud Café.

Max Hell

Muziekwereld kijkt met grote interesse

‘Er wordt meer met bijzondere instrumenten gespeeld’

In dat licht staat er alweer een nieuwe editie voor de deur en kunnen deelnemers aan de Amsterdamse Popprijs van 2023 zich weer melden tot en met 12 juli. De muziekwereld kijkt met grote interesse naar deze popprijs want volgens projectmanager Lars Kelpin die vanaf 2006 werkzaam is bij GRAP, heeft hij het maar één of twee keer meegemaakt dat een winnende band of muzikant niet op Noorderslag of Lowlands gestaan. Wel heeft hij de laatste jaren zien veranderen. De bands zijn volgens hem technisch ingewikkelder geworden. ,,Er wordt meer met bijzondere instrumenten gespeeld”, zegt hij daarover. Zo zijn er bijvoorbeeld veel meer multi instrumentalisten in een band en kunnen sommige muzikanten ook thuis veel meer aan het werk en willen dat meenemen naar het podium. Dat heeft weer gevolgen tijdens een avond waar meerdere bands hun materiaal wil laten horen. ,,We hebben de wisseltijd tussen de bands moeten vergroten”, zegt Lars daarover. De technici werken zorgvuldig want wat je niet wil is dat je een act ‘onthoofd’ omdat iets technisch niet goed uit de verf komt.

Panda Noir

Niveau hoger

Voor iedereen toegankelijk

Met al deze ontwikkelingen vindt de projectmanager dat ook het niveau omhoog is gegaan. Dat heeft te maken met de muziekopleidingen, waar Amsterdam en Haarlem hem het meest in opvallen. ,,Ik denk dat het vooral is dat je op zo’n opleiding zit een aantal jaren de tijd heb om je gewoon volledig op je muziek te concentreren met als grote voordeel dat als je heel goed bent in zingen of in liedjes schrijven veel makkelijker is om een goede drummer, bassist, toetsenist en gitarist te vinden, want die zitten gewoon bij je in de klas”, vertelt Lars hierover.

Hoewel de Amsterdamse Popprijs voor iedereen toegankelijk is, zijn het vooral bands of muzikanten die het vaak goed doen op Popronde of Noorderslag. Vooral de eerstgenoemde is wat belangstelling de afgelopen jaren flink gegroeid. ,,Ik denk dat je met het winnen van de Amsterdamse Popprijs met meer gewicht de Popronde in gaat”, zegt Lars over de relatie tussen het winnen van de Amsterdamse Popprijs en de Popronde. Immers de lat ligt hoog als een band of muzikant meedoet aan de Amsterdamse Popprijs. Het gaat er immers om of iemand binnen zijn of haar genre de aandacht krijgt die het verdient en of iemand daar ook succesvol in kan zijn. ,,Het gaat erom of die persoon binnen datgene wat die doet ook verder kan komen”, zegt Lars over het meedoen en uiteindelijk winnen. De criteria voor bijvoorbeeld een metal band ligt weer anders tegenover een indie band. Er gelden verschillende muzikale perspectieven. Als bijvoorbeeld een band goed is op de radio moet deze wel hetzelfde niveau hebben als de grotere bands zoals bijvoorbeeld een Chef’Special of Rondé. ,,Je kijkt bij elke act wat ze aan het doen zijn, hoe goed ze zijn en hoe ver ze zijn”, zegt Lars over dit onderdeel.